Annons

Hjälp att välja

Produkter
(logga in för att koppla)

Anarkaplupp

Aktiv medlem
Hej
Jag ska välja om jag ska fortsätta fota med min mellanformatskamera eller om jag skall byta till en småbildskamera. Jag har dock svårt att besluta mig och skulle vara tacksam för lite "argument" för respektive system.

Ha det bra

Niklas

Tja, svårt att råda. Känner du att du begränsas av mellanformatet?

Mina argument för mellis: högre teknisk kvalitet, lättare att bedöma kontaktkartor, långsammare och därför noggrannare arbetssätt. Lättare att jobba undan den mindre mängden bilder i mörkrummet.

Mina argument för småbild: mindre, smidigare kameror; ljusstarkare objektiv; billigare utrustning; fler exponeringar per rulle, mer snabbjobbat.

Det är vad jag kommer på för tillfället.

Jag använder den som allraoundkamera så att säga. Fotar allt från storslagna vyer, porträtt och arr. till julmiddagen med familjen och semesterresan.

Det är främst dia jag sysslar med. Jag har en småbildsprojektor men har tyvärr inte råd med en MF-projektor.

De främsta anledningarna till att jag funderar på att byta är att det är dyrt med MF-film och framkallning, att det är tungt att bära på utrustningen och att kameran inte är så smidig att bära runt på vilket gör att det blir omständigare att fotografera.

Det som jag själv känner talar emot är att jag tycker om min MF och att det blir väldigt schyssta dior att jobba med/förstora.

Byt inte, komplettera.
Du kommer antagligen inte att få storartart betalt för din MF-utrustning, så varför inte behålla den och skaffa en småbildare som komplement.

bara en tanke -- MW

Det är bra att dun behåller den, själv så kommer jag oftast på efter ett par nånader hur kull det var att fota med den grejen jag sålde och så blir jag tvungen att köpa en ny.

ANNONS
Götaplatsens Foto