Annons

Hjälp: DVD-brännare som funkar...

Produkter
(logga in för att koppla)

micke80

Aktiv medlem
Nu håller jag på att bli galen på min DVD-brännare (en LG)! Har haft den i ett drygt år men bara hittat EN typ av dvd som den klarar av att bränna ordentligt. Naturligtvis så kan jag inte få tag i fler eftersom det inte står något märke på skivorna och dom andra som jag hade köpt inte funkar....

Alltså behöver jag tips på BRA, BILLIGA och PÅLITLIGA DVD-brännare som inte är känsliga för olika skivmärken. HJÄLP!

/Micke

I ditt fall skulle jag kolla på LG:s hemsida och se om det går att uppdatera drivrutinerna till spelaren.
Kör du öht med de drivisar som kom med spelaren?

Jag är ganska övertygad om att du inte behöver köpa en ny spelare...
Antingen är det drivisarna, eller handhavandet som falerar... det är vad jag tror.

Lycka till!

Jag har en NEC, den klarade alla skivor som jag testade, vilket inkluderar billiga noname skivor från tyskland.

Just nu fungerar den däremot tveksamt men jag tror det är datorn som håller på att ge upp.

Har uppdaterat firmware till DVD'n en gång men till ingen nytta... drivrutinerna i datorn är de standard drv som installeras när man stoppar i brännaren i maskinen, alltså dom som följer med XP... Några andra fanns heller inte på LG's hemsida...

Har precis varit i kontakt med Supporten och dom skulle skicka en ny brännare eftersom den jag har redan har varit inne på service en gång. Den borde tydligen fungera med Verbatim-skivorna jag har nu...

/Micke

Nec är pålitliga när det gäller alla sorters skivor billiga som dyra!
Köp en som klarar DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer), det kostar runt 500kr på nätet.

NEC 3540 alternativt Pioneer 109 är vad du behöver. Ska inte kosta mer än runt 600 kr. Se upp med vad det är för media du bränner, det finns otroligt mycket skitdvdskivor på marknaden. Har du ändå köpt på dig nå't skräp så se till att bränna i långsam hastighet (inte mer än 4x) så kan det gå bra ändå

Låter som ett fall som du kanske kan ta på garantin.

Hade liknande problem själv, fast med en Iomega extern brännare (den varken läste eller brände), köpt på ett fyr bokstavigt varuhus. Blev mycket positivt överraskat när dom bara tog in brännaren utan att ens titta på den. Det enda dom sa var att jag fick välja ny brännare av valfritt märke, samt få ut ev mellanskillnad i pengar.

Det hela resulterade i en brännare av senaste senaste, som var betydligt snabbare på allt än den gammla var, samt lite över 1000 kr i handen...

Kolla med inköpsstället, är det några av dom större varuhusen så kan du ju kanskje glädja dig åt en ny bättre spelare, samt viss peng i mellanskillnad. Om garantin gäller fortfarande då ...

Mvh
Tor

NEC ND-3520A

Funkar kanonbra. Kostar 399 kr på NetOnNet (utan kablar eller programvara iofs men kablar har man ju om man redan har en brännare och program...tja, det går ju alltid att få tag på).

Köpte dock TDK dvd-skivor och de var riktigt kass, rekommenderas ej!

Jag misstänker att brännarna kollar vad det är för märke på skivan och är det "fel" (=inte i dess lista över godkända skivmärken) så misslyckas den att bränna. Fast simulering går fint.

NEC har listor med "Recommended Media". Jag har haft problem med märkesskivor som inte varit med på listan.

ANNONS
Götaplatsens Foto