Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp kameran laddar ur sig.

Produkter
(logga in för att koppla)

Indy

Aktiv medlem
Har en Canon eos 20 D med batterigrepp. Trotts att kameran står oanvänd sjunker batterinivån.
Någon som varit med om något liknande eller har en lösning. Naturligtvis är kameran helt avstängd,alltså knappen på off.

Hej!

Hur snabbt sjunker batteristyrkan? Alla batterier har ju en viss egenurladdning, så att det sjunker lite måste du räkna med. Likaså att det blir värre med ett sämre batteri.

Har du testat med andra batteri? Utan batterigrepp?

Jag använder själv batterigreppet och det har väl hänt att huset stått oanvänt någon vecka utan att jag kunnat märka någon förändring. Det kan säkert
klara längre än så, men det har aldrig varit aktuellt...:)

/Arne

En 20D med knappen på OFF är inte helt avstängd. Det är mer som ett standby-läge. (Därav den förkortade uppstartstiden jämfört med 10D.)

Sen beror urdragningen också på hur friska dina batterier är.

350d hade ett liknande problem (i standbyläge) som löstes med en uppdatering av firmware. Kanske kan va nått?

Tack för alla svar. Off läget är väl inget standby, måste ju ställa knappen på on för att få stand by? Ett batteri ca ett år ett sprillandes nytt. Möjligtvis har det blivet kondens från kyla värme för väderleken är ju inte presis fuktig nu.Men jag får prova att ta av batterigreppet och lägga det för sig,.Och fireweren är uppdaterad

Oj glömde det är bara frågan om några dagar så börjar batteri mätaren gå i botten.

Tack Larsa. Men för min del har det kommet akut dvs. sista veckan-veckorna och batterigreppet är tre fyra månader. Ska prova utan batterigrepp och se vad som händer om kameran suger från batteriet i alla fall.

Tittad nogrannarre och gick in på Cabons sida. Står klart och tydligt att det har varet fel på en del batterigrepp batterierna laddar ur, dock ej senare men tydligen är det en sanning med modefickation.
Tack för hjälpen alla

ANNONS
Götaplatsens Foto