Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjälp med Kamera & objektiv för matfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Krippa

Aktiv medlem
Hej!

Ska göra matfoto för några tidningar/böcker och undrar vad du/ni kan tipsa för objektiv.

Grunduppsättning blir nog D3/D700, 24-70/2.8 samt fasta gluggar som 35,50,85.

Men, vad fungerar bäst inom Macro, 60 eller 105 eller rentav en zoom? Ganska ny på matfoto?

tack på förhand/Kristofer

Belysningen bör väl vara viktigare än vilket objektiv som du skall använda ?
annars är väl makro 60'an perfekt, om utrymmet tillåter det förstås.

/kent

Men är inte 60 när det gäller macro ett objektiv som man måste gå riktigt nära med - m a o ett jobbigt arbets avstånd! Därför funderade jag på ett kring 100 mm.

Ljus ja. Jobbar med Pro blixtar, små syncade blixtar samt dagsljus mm.

Är det samma ljussättningsprinciper som att sätta ljus på människor och produkter?

Tips?

/Kristofer

Jag tycker 60 mm låter som en vettig brännvidd... för ska du verkligen fota ner till skala 1:1? Det lär väl se rätt läskigt ut, och det är väl inte direkt känslan man vill få när man tittar på mat-bilder?

Sant.

Jag blandar närbilder med reportagebilder. Men kanske 60 på en FF räcker gott. Arbetar ofta kring bländare 4 och det bör väll räcka med 60 för ett fint smetig bakgrund.

Behövs VR på en Macro? Jag kan ju trycka upp ljuskänsligheten så att jag får en tid kring 1/125, och kör jag blixt fryser jag ju det hela ändå?

Den gamla Nikon 60/2.8 i metall eller nya VR?

Tack alla /Kristofer

ANNONS
Götaplatsens Foto