"Så stilrent" är en bild jag tycker är ok av dina färgbilder.
Du har annars slagit ett litet hammarslag på spiken när du pratar om personliga bilder. Personliga bilder är viktigt att fotografera för sin egen och närmsta krets skull, men inte för en utsomstående.
Man kan naturligtvis göra en personlig bild spännande och givande för andra också men då gälelr det nog att tänka till lite innan.
Om vi tar dina bilder på Maja tex.
För mig är det en vanlig katt. Jag gillar djur rent generellt men jag gillar inte katter mer än så. För mig är maja en vanlig "kattjävel"

alltså inget speciellt eller unikt. En katt plåtad rakt upp och ner.
För dig och din familj betyder Maja desto mer och då räcker det med att bara visa Maja så blir alla "Åhhhh vad Maja är söt!!" men för mig så blir det bara tråkigt.
Ta en spännadne bild på Maja, spännadne menar jag inte när hon leker sönder en sork eller skogsmus, jag meranr en spännande vinkel, kanske ett speciellt utsnitt. Kankse bar en tass i närbild eller Majas ögon i med super skärpa? jag vet inte, det får man prova sig fram. men ge mig någonting som jag kan realtera till och få en upplevelse utav utan att behöva ha personliga relationer till Maja.
Krsitina är en annan bild där ajg tycker det fattas mycket. En ganska kontrastlös bild, inget klös, inget som rycker tag i mig. En platt bild som inte säger mig någonting.
Mycket negativt men jag tror att får du bara plåta ett bra tag till och utveckla dig själv så kommer dina bilder se helt annorluna ut om bara någr månader. Det gäller att plåta mycket, prova nya grepp, våga utmana sig själv, men framför allt måte man vara extremt självkritisk och se på bilden utifrån hur andra skulle uppleva den. Sedan måste man dammsuga upp tonvis av andra fotograers bilder. få intryck, ta åt sig av det man tycker är bra och utveckla det vidare till något eget. Försök tänka och klura ut hur man skall kunna få fram ett budskap med bilden.
Ett exempel på en bild jag tagit. Jag är egentligen inte särskilt intresserad av porträtt och därmed så finns det på Fotosidan betydligt bättre sådana fotografer. Men även om jag har nichat in mig på annat så försöker jag ialla fall få med lite intryck i en bild och få betraktaren att angagera sig och fundera lite själv.
vad skall bilden visa? vad känner jag för bilder? vad är mina tankar runt situationen? osv.
Helt naturlig bild, naturligt ljus, lite pill i Photoshop men inget överdrivet.