Annons

Hjälp med min teknik och "stil"

Produkter
(logga in för att koppla)

Master M6

Aktiv medlem
Hej alla, först och främst vet jag inte om detta är rätt ställe men annars får vi hoppas admin flyttar det till rätt ställe.

Jag har nu lagt upp bilder som jag anser är de bästa jag har, och undrar om någon här skulle kunna tänka sig ta en titt över dem och ge mig lite feedback på min teknik och stil.

Att kommentera andras stil är svårt eftersom den är så personlig och ingen kan säga vad som är "rätt eller fel" det tekniska kan man alltid kommentera och faktiskt en del om hur bilderna upplevs av betraktaren.

Jag är inte ute efter att göra människor ledsna men däremot anser jag att hård och ärlig kritik är ofantligt mycket bättre än ryggdunk och vandring runt heta gröten.

Dina bilder eller stil är mycket underlig av den anledningen att jag gillar nästan ALLA dina svartvita bilder. Inte förat dom är svartvita kanske utan mer att dom har spännadne vinklar och utsnitt samt komponering. Däremot tycker jag dina färgbilder är tråkiga och intetsägande. SÅ du har alltså bilder som jag faktiskt tycker är riktigt bra, riktigt bra och sedan har du en grupp som är lika dåliga... det är konstigt.

Jag är inte här för att bli klappad på ryggen utan jag är här för att få råd om hur jag kan förbättra mitt fotograferande. Jag vill ha ärlighet och rak på sak!

Okej så mina bilder med färg är alltså tråkiga och intetsägande då börjar vi där.

Om vi börjar på själva färgrymden då, är färgerna tråkiga? Är min skärm i behov av en ny kalibrering? Eller går det mot att jag ska söka större färgkontraster?

Jag har tittat genom mina färgbilder nu och en stordel av bilderna är på nära vänner, djur och då kan det vara så att de innehåller mer känslor för mig specifikt. Behöver kanske finna ytterliggare dimentioner för att återspegla mina känslor så andra kan se/känna dem.

Eller är det någon vinkel jag inte se på det hela?

"Så stilrent" är en bild jag tycker är ok av dina färgbilder.

Du har annars slagit ett litet hammarslag på spiken när du pratar om personliga bilder. Personliga bilder är viktigt att fotografera för sin egen och närmsta krets skull, men inte för en utsomstående.

Man kan naturligtvis göra en personlig bild spännande och givande för andra också men då gälelr det nog att tänka till lite innan.

Om vi tar dina bilder på Maja tex.
För mig är det en vanlig katt. Jag gillar djur rent generellt men jag gillar inte katter mer än så. För mig är maja en vanlig "kattjävel" ;) alltså inget speciellt eller unikt. En katt plåtad rakt upp och ner.
För dig och din familj betyder Maja desto mer och då räcker det med att bara visa Maja så blir alla "Åhhhh vad Maja är söt!!" men för mig så blir det bara tråkigt.

Ta en spännadne bild på Maja, spännadne menar jag inte när hon leker sönder en sork eller skogsmus, jag meranr en spännande vinkel, kanske ett speciellt utsnitt. Kankse bar en tass i närbild eller Majas ögon i med super skärpa? jag vet inte, det får man prova sig fram. men ge mig någonting som jag kan realtera till och få en upplevelse utav utan att behöva ha personliga relationer till Maja.

Krsitina är en annan bild där ajg tycker det fattas mycket. En ganska kontrastlös bild, inget klös, inget som rycker tag i mig. En platt bild som inte säger mig någonting.

Mycket negativt men jag tror att får du bara plåta ett bra tag till och utveckla dig själv så kommer dina bilder se helt annorluna ut om bara någr månader. Det gäller att plåta mycket, prova nya grepp, våga utmana sig själv, men framför allt måte man vara extremt självkritisk och se på bilden utifrån hur andra skulle uppleva den. Sedan måste man dammsuga upp tonvis av andra fotograers bilder. få intryck, ta åt sig av det man tycker är bra och utveckla det vidare till något eget. Försök tänka och klura ut hur man skall kunna få fram ett budskap med bilden.

Ett exempel på en bild jag tagit. Jag är egentligen inte särskilt intresserad av porträtt och därmed så finns det på Fotosidan betydligt bättre sådana fotografer. Men även om jag har nichat in mig på annat så försöker jag ialla fall få med lite intryck i en bild och få betraktaren att angagera sig och fundera lite själv.

vad skall bilden visa? vad känner jag för bilder? vad är mina tankar runt situationen? osv.

Helt naturlig bild, naturligt ljus, lite pill i Photoshop men inget överdrivet.

Bilagor

• namnlöst-2.jpg
    namnlöst-2.jpg
    56.5 KB · Visningar: 610
Det jag kommer på mig att tänka med dina ord är att jag måste försöka ta mig ur "Hur" en bild alltid har sett vid något som har med familjen att göra.

Maja och Kristina som du tog upp, är bilder jag har gjort på uppdrag och har haft en klar målgrupp genom det. Jag måste helt enkelt våga använda lite mer av mina extrema vinklar på även sådan tillfällen men samtidigt försöka hålla inne på den kreativa aspekten för att förmedla en fin bild till slutkunden.

När det gällde Maja så gav jag mig på lite mer extrema vinklar men fann att de inte kändes rätt, jag får helt enkelt fortsätta att söka efter en stil som jag gillar och som ger bilderna ytterliggare dimentioner!

Angående din bild som du presenterade så finner jag den väldigt intressant och tilltalande dock så gillar jag inte den dimma/oskärpa som jag misstänker du har lagt på. Men det kommer från min ovilja att nyttja photoshop.

Måste övertala min flickvän att få experimentera på henne! :)

ja, prova mer, utnyttja din egen kreativa sida. Jag tjatar helta tiden om att betraktaren skall få ut någonting av bilden, men det bygger ju på att bilden skall visas för andra som huvudmål. Jag har säkerligen tusentals bilder i datorn och på negativ som många/alla skulle klassa som skittråkiga bilder men som ger mig någonting. Det viktigaste är väl endå att man själv är nöjd. Men ofta vill man ju att andra också skall få ta del av en bil, kanske ge bort en bild, visa vänner/släkt efter resa, kanske göra tavlor på väggen osv, då gäller det ju ockå att betraktaren verkligen får ut någonting utav det eller att du bjuder på en egen kreativitet som ger någon fom av intryck.

Lycka till! Viktigast är att man har roligt :) utveckls gör man under hela sin fotokariär!

Ska absolut ha detta i huvudet nästa gång jag ger mig på att ta den sortens bilder. Tack för att du tog dig tiden att disskutera med mig :)

Om där finns någon annan där ute som har en åsikt om det hela så skriv gärna ett par rader!

Håller med om att dina svartvita bilder är riktigt vackra. något dom har som saknas i färgbilderna är kontrast, tycker den är tråkig i dom flesta färgbilderna vilket gör dom rätt livlösa. Och kattbilderna är ju som Kalle säger personliga, söta men inget nytt för andra.

Master M6 skrev:
Angående din bild som du presenterade så finner jag den väldigt intressant och tilltalande dock så gillar jag inte den dimma/oskärpa som jag misstänker du har lagt på. Men det kommer från min ovilja att nyttja photoshop.

En gång för länge sedan, faktiskt så långt tillbaka innan någon ens hade hört talas om Photoshop, skapade fotografer softade och vackra bilder i svartvitt antingen genom att använda ett filter på objektivet, eller smetade på vaselin eller annan gegga på förstoringsapparatens objektiv i mörkrummet.
Vad jag vill säga är att tro't eller ej, allt bildarbete stavas inte Photoshop.
Sen ska man också vara sparsam med en del effekter, de blir snabbt tröttsamma och förutsägbara i längden.

Ska inte skryta, men kom till en insikt när det gäller mitt eget fotograferande för inte så länge sedan. Kom fram till att jag försöker ta bilder som ska vara bra på ett "objektivt" sätt, det vill säga uppskattad av om inte alla så åtminstone många. Det har blivit ganska intetsägande.
Kan inte säga annat än att bildskapande är en knepig balansgång mellan den ena ytterligheten de personliga bilder som enbart betyder något för en själv, (katter, barn, semesterresor) till den andra ytterligheten av foton som blir så personliga att det för en utomstående är svårt att förstå dem.
Men det är väl bara att öva.

Kijana skrev:
En gång för länge sedan, faktiskt så långt tillbaka innan någon ens hade hört talas om Photoshop, skapade fotografer softade och vackra bilder i svartvitt antingen genom att använda ett filter på objektivet, eller smetade på vaselin eller annan gegga på förstoringsapparatens objektiv i mörkrummet.
Vad jag vill säga är att tro't eller ej, allt bildarbete stavas inte Photoshop.

Nej ojojoj, se på världens dyraste fotografi, Edward Steichens The Pond, den var tagen, framkallad och kopierad långt innan färgfilmen men han hade massor av fuffens för sig med färglager (nej inte i Photoshop =) och både det ena och det andra. Han och de andra piktorialisterna jobbade extremt mycket i mörkrummet osv innan de var färdiga med bilden. Se och bli inspirerad!

tråkigt att mörkrum är ett utdöende släkte bland allmänheten.. aldrig testat på det (mörkrum) men analogt har sin klara charm när man vet att man betalar för varje bild man tar

Jag tror jag behöver lite hjälp då för hur ni söker kontrast i era färgbilder... Jag har svårt att visualisera det hela har någon exemple som ni kan peka på? :)

ANNONS