Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjälp med Nikon Coolscan III

Produkter
(logga in för att koppla)

farlig_

Aktiv medlem
När jag ska scanna in mina bilder så står det ungefär "Lock screw still inserted, please remove it"

Vad är det som är fel, och hur åtgärdar jag det.
Tack på förhand
//Björn

Dom flesta scannrarna har väl någon sorts "transportlås" som låser scannermekanismen.

Låter som att det kan vara det troliga, kolla manualen...eller kolla på scannern om du hittar någon knapp. Ofta brukar dom vara märkta med en symbol av ett hänglås

mvh
Göran

Hmmm....

Ser ut som du borde kolla manualen lite. Låter för mig som om det är nån transportsäkringsskruv som ska bort.

Det finns 2 låsskruvar

Det sitter en låsskruv i botten på öppningen där du normalt monterar SA-20 och en låsskruv i apparatens botten.

De är båda blanka skruvar. Skruvskallen är ca 8-9 mm i diameter och ca 5 mm hög med räfflade sidor och kraftigt krysspår.

Du måste ta bort de två låsskruvarna innan du använder scannern.
När apparaten inte är transportsäkrad kan man förvara de två skruvarna i två blindhål på apparatens baksida.
De kommer att behöva återmonteras den gång du ska skicka scannern för service eller hantera den på liknande lite mer våldsamt sätt.

Nu är allt helt åt helvete, nu står det hardware error, det gick att´scanna en bild, en prewiev sen spottade den ut negativet och sa hardware error så nu går den inte ens att starta. =/ Mycket tacksam för svar

SA-20 intryckt ordentligt? Rätt SCSI-kort?

Om du använder SA-20 (enheten som motordrivet matar in negativremsor/diaremsor) se till att den är ORDENTLIGT intryckt i scannern, och då får man trycka hårt!

Har du ett SCSI-kort som rekommenderas av Nikon? Jag hade ett billigt ett från Kjell & Co som funkade bra i flera år, sen började det plötsligt strula med de mest märkliga felmeddelanden.
Köpte då ett Adaptec AVA-2904 PCI (350:- plus frakt + moms hos Dustin) och sen har allt funkat klockrent.

Ta kontakt med Nikons servicegubbar, de är mycket hjälpsamma.

Nikon Svenska AB
Anton Tamms väg 3
194 34 Upplands Väsby

tel 08-59 41 09 00, fax 08-59 07 51 40

ANNONS
Götaplatsens Foto