Annons

Hjälp med objektiv!

Produkter
(logga in för att koppla)

joadoa

Aktiv medlem
Hejsan alla glada fotointresserade!

Jag har nyligen köpt en 50d. Objektivet jag har med min kamera är ett 50mm 1.8. Jag skulle nu vilja ha ett bra obj till allraound foto.

Dessutom ska jag på en längre semester till Vietnam och Kambodja i december så jag vill även ha objektivet som ett rese objektiv.

Jag har sneglat lite på 24-105L F4 usm is, men då jag redan slantat upp en del för 50d så känns det lite magstarkt.

Finns det något objektiv som är likt 24-105 men för en billigare peng?

Mycket tacksam för svar..

Mvh/Joakim

Tamron 28-75 f2,8 är ett av de skarpaste. Under 4000 kr. Vettig storlek o vikt att bära på semestern.

Hejsan alla glada fotointresserade!

Jag har nyligen köpt en 50d. Objektivet jag har med min kamera är ett 50mm 1.8. Jag skulle nu vilja ha ett bra obj till allraound foto.

Dessutom ska jag på en längre semester till Vietnam och Kambodja i december så jag vill även ha objektivet som ett rese objektiv.

Jag har sneglat lite på 24-105L F4 usm is, men då jag redan slantat upp en del för 50d så känns det lite magstarkt.

Finns det något objektiv som är likt 24-105 men för en billigare peng?

Mycket tacksam för svar..

Mvh/Joakim

Canon EF 28-135 mm f/3,5-5,6 IS USM.

Många tror att det är en skruttoptik, bara för att den sålts i paket med 40D i USA. Faktum är att om jag inte vet vilken jag använt, kan jag inte skilja på bilder tagna med det objektivet eller med min EF 24-105 mm f/4L IS USM. Däremot ska man vara blind, döv och antagligen även död för att inte märka skillnaden i byggkvalité. Men om du inte bara ska gosa med objektivet, utan fotografera med det, är 28-135 mycket billigare.

Om du bara har ett 50mm-objektiv innan och har en 50d, tycker jag inte du skall köpa ett zoom-objektiv med längre brännvidd än 24mm som kortaste. Det motsvarar ungefär 38mm på fullformat och är knappt vidvinkel det heller. Alltså tycker jag inte du skall köpa de med 28mm som kortaste brännvidd, oavsett hur bra de är. Då återstår, om du vill ha ett objektiv med hög kvalitet och även lite längre brännvidd, Sigma 17-70 eller Canons 24-85. De är båda bra, det sistnämnda i vart fall på en kroppad kamera och kan fås jättebilligt, 1500 kr eller något sådant. Canons 17-85 mm håller nog inte riktigt måttet för din kamera, men beror väl på vilka krav du ställer, trevligt omfång och bildstabilisering. Tyvärr mkt distortion och inte så skarp i kanterna, inte heller "plinget" i bilderna du får med dyrare optik.

Om du bara ska ha ett objektiv med dig så känns nog Sigma's 17-70 ganska vettig. Men om du ska ha med dig din 50 1.8 finns det andra alternativ, kanske ett EF-s 10-22 eller tokina 12-24 passar.

Men själv skulle jag känna mig ganska begränsad med ett 24-105 på en 50D. Om den skulle suttit på en 5D skulle jag sätt den som helt komplett för en resa.

Sälj 50d och köp en beggad 5D.

Sen köper du ett 24-105 IS eller ett 28-135 IS. 50 1.8an blir roligare på 5D också =)

Sälj 50d och köp en beggad 5D.

Sen köper du ett 24-105 IS eller ett 28-135 IS. 50 1.8an blir roligare på 5D också =)

Intygar om det. 50:an blir en helt annan glugg på 5:an.

Ska du in i djungeln så tänker jag mig att 24-105an är bra men tung och otymplig. Du kanske slipper lite skavsår på axlarna njuter mer av resan om du kompromissar lite med en lättare glugg.
En Sigma 10-20 (eller vad den heter) att komplettera med. Billig och skarp (och motljusskydd ingår...)

Tips.
Spar vikt och se till att du har sköna prylar att bära i, även om du är genomblöt av svett. En kajakpåse (gummi) är bra till flottfärder. Klipp ut foder av gammalt liggunderlag och lägg i så får du en grym kamerapåse som du kan trilla i floder med och dessutom får du lite bekväm social lågprofil. En bönpåse som stativ kan kanske räcka och en enkel ryggsäck att stoppa ner allt i.

http://www.dalarokajak.se/packsackar.asp
http://scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=7148027
och en sån här ska du ha också:
http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iId=6606488

Tack för alla svar, efter många frågor till både proffs och ickeproffs så verkar det som 17-70 leder kampen. Canons 17-85 har fått alldelles
för dålig kritik. Men som någon sa här inne så är nog 24 lite för lite vidvinkel för mig, så sigmas 17-70 passar mig rätt bra, dock så tycker folk inte det är JÄTTE bra här inne verkar det som.

Någon som har mer reflektioner över allround obj. i 4-6000 klassen?

Mvh/Joakim

OM du är inne på ett Sigma 17-70 så är pris upp till ett Sigma 18-50 2,8 inte så värst mkt så köp hellre ett sådan alt Tamron 17-50 2,8.

Ett canon 85 1,8 är mumma men inte så bra om du ska ha ett allt i ett men ett jäkla bra optik som jag skulle vilja ha i min väska. 50mm 1,8 är ett riktigt bra alternativ för inomhus så är du garderad där. Tamron 28-75 f2,8 har jag läst mkt bra om. Canon 17-85 is tycker jag är bortkastade pengar.

ANNONS
Götaplatsens Foto