Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med Olympus!

Produkter
(logga in för att koppla)

J.Hassel

Ny medlem
Så jag har funderat ett tag på vilken kamera jag borde köpa, och nu har jag beslutsångest. Men jag är mest inställd på Olympus E-P3 eftersom den är så lite.

Jag tar mest landskap/natur och närbilder, så jag undrar är den bra att ta sådana foton? När jag kollade lite på Google så var det någon som skrev att Olympus E-P3 var bäst att ta foton i stadsmiljöer. Är det så?

Lite frågor:

1. Vad är bäst att fota med den?

2. Är den automatisk i inställningarna eller är den avancerad som till exempel Canon är?

3. Är den bra att ta landskapsbilder och närbilder med?

4. Rekommenderar ni nån annan kamera?

Tack i förhand :D

Lite svar:

1. Den fungerar bra till det mesta f u sport eller där snabb följande autofokus behövs. I starkt soljus saknas sökare utan då får man överväga att köpa till en separat EVF

2. Ingen modern kamera är svårare att använda än någon annan - alla har helautomatiska lägen även Canon så jag förstår inte den här frågan. Bara för att det finns en massa inställningar så måste inte dessa användas.

3. Beror helt på objektivet. Riktiga närbilder på blommor och insekter kräver äkta makroobjektiv (inte zoomar där det står "macro" på).

4.utifrån det lilla som är specat inom önskemålen skulle vilken kamera som helst fungera. För att svara på den frågan behövs mer specifika krav: dåligt ljus utan blixt? Vädertätning? Sportfoto eller barn som rör sig fort? Hur viktigt är kompakt storlek? Hur stor får den vara (handväska, jackficka mm)? Vill du ha sökare att titta igenom eller räcker TFT på baksidan? Det finns mer man kan speca än så förstås.

Hoppas detta hjälper.

ANNONS
Götaplatsens Foto