Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med proofing

Produkter
(logga in för att koppla)

jojelen

Medlem
Jag har varit väldigt irriterad på en sak väldigt länge nu. När jag öppnar mina bilder i photoshop så blir inte färgerna likadana som när jag kollar på dom utanför programmet eller tex skriver ut dom. Jag kan få dom rätt om jag ställer in View>Proof Setup> Monitor RGB. Det här är jobbigt då jag för det första inte vet vilket av lägena som är det korrekta och dessutom så kan jag inte ställa in Proof colors i camera raw, vilket gör att jag tappar helt fördelarna med att fota i raw då färgerna ändras när jag väl har ställt in dom. Kan någon hjälpa mej med lite info om det här med proofing och sånt

trodde jag hade gjort det men tyvärr inte:(
jag satte Edit>color settings till monitor color och startade om PS. Men jag har fortfarande fel färger vid camera raw, jag får upp ett meddelande att det är fel färgprofil men kan dock konvertera till min monitor färgprofil. Det hela känns jobbigt eftersom man inte vet vad som är rätt och fel, hur det blir på andras skärmar etc...

Varför ska du ge bilden, skärmens profil?

Varför ska du proofa mot skärmprofilen om du ska skriva ut den? - Vore det inte lämpligare att proofa mot skrivarprofilen?

Det finns mycket att lära.

om jag inte proofar med skärmprofilen så ser jag ju inte färgerna så som de kommer att se ut senare i windows. Det blir konstigt.

Ursäkta om svaret kan låta spydigt, men faktum är att du ganska snart spar in papperskostnaden för misslyckade utskrifter om du blir bronsmedlem på fs och läser Stefans artiklar som Jesper länkade till ovan. De är bra och lätta att följa med i även för en novis på ämnet.

ANNONS
Götaplatsens Foto