Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med SSD+optibay

Produkter
(logga in för att koppla)

Emmel

Aktiv medlem
Hej!
Skulle vilja ha tips på en optibay+SSD-kombination till min laptop. Länk finns här.

Har tänkt plocka ur den nuvarande hårddisken och flytta den till DVD-läsarplatsen, med hjälp av en optibay. Har hört att Intels SSD ska vara bra.

Vill ha plats för systemet, photoshop+lightroom samt lite andra program och kunna ha den som temporär bildförvaringsplats för att sedan flyttas över till den mekaniska disken. Hur mycket minne kan man tänkas behöva?

Tack på förhand

Jag gjorde samma manöver med min macbook häromdagen. Jag valde en 256 Gb SSD men det är mycket mer än vad som behövs för det du vill använda den till. System och program är knappast på mycket mer än 10-20 Gb tillsammans, nu har jag ju en mac men jag kan inte tänka mig att Windows skulle ta mycket större plats.

Om man håller sig under 200 Gb får man ju väldigt mycket SSD för pengarna och det blir ju inte särskilt mycket billigare att gå ned en storlek så jag tycker inte du ska gå under 120 Gb, även om 60-80 säkert räcker det också, beroende på hur mycket bilder du vill mellanlagra. Mindre än det tycker jag börjar närma sig det dumsnåla, i pengar är finns det ju knappt hundralappar att spara ned till de allra minsta. Jag köpte en Samsung, den har också fått bra kritik men Intel är säkert de bästa. Hade de haft en Intel hemma när jag behövde min hade det blivit det.

Hur som helst, det funkar riktigt bra! SSD är det bästa trimmet du kan ge datorn!

ANNONS
Götaplatsens Foto