Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hjälp mig alla mörkrumsrävar!

Produkter
(logga in för att koppla)

martim

Aktiv medlem
Hej!

Hur ska jag bära mig åt för att lyckas omvandla nedanstående bild till den efter i mörkrummet?

Bilagor

• king-small - orig.jpg
    king-small - orig.jpg
    42.7 KB · Visningar: 279
mjo, fast blir inte staketet bäcksvart då? Jag vill gärna ha kvar kontrasten i staketet, om det går... kanske pensla på blekning? Har inte hållt på med det någon gång..

Tjenare!

martim skrev:
mjo, fast blir inte staketet bäcksvart då? Jag vill gärna ha kvar kontrasten i staketet, om det går... kanske pensla på blekning? Har inte hållt på med det någon gång..

Men prova och förläng belysningen på hela bilden ett steg, och sen du ju alltid bleka fågeln med rött blodlutsalt. och även bleka dom områden på staketet som du vill ska synas, hur mörk staketet blir beror ju på hur länge du efterbelyser.

Det ska nog gå bra, ska själv prova blodlutsalt för första gången imorgon (Söndag)

Ska bli intressant och se hur det funkar.
/ JIM

Tjohoo

Eller gör så här:

Öka kontrasten och tiden.

Eftersom hela den bearbetade bilden är både mörkare och mer kontrastrik än originalet.
D ska nog göra susen. Och blir bakgrunden som du vill ha den men fågeln och staketet blir för mörkt, så kan du ju ta fram blekmedlet.

/ JIM

Blodlutsalt alltså? Vart får jag tag på det, och hur använder jag det?

Berätta gärna hur det gick, och kanske även ett exempel skulle vara kul! =)

Apotek

martim skrev:
Blodlutsalt alltså? Vart får jag tag på det, och hur använder jag det?

Berätta gärna hur det gick, och kanske även ett exempel skulle vara kul! =)

Apoteket, ring dom och be dom skicka en burk till ditt lokala apotek, kostar typ 135 kr, det är alltså rött blodlutsalt.

Det mixar man med vatten och sedan penslar man på områden i bilden man vill bleka, ska iväg nu faktiskt.
/ JIM

Numret också

Apoteket: 0771-450 450

ring dom, personalen på två lokala apotek som jag besökt hade ingen aning om vad rött blodlutsalt är, så ring hit istället.

ANNONS
Götaplatsens Foto