Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp mig att bygga en dator.

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_rockster

Aktiv medlem
Tjenare!

Sitter nu på en bärbar dator (P4, 3,2 GHz, 512 i minne etc. etc.) men tänkte byta ut den mot en stationär men VAD ska jag ha? Vill inte ha en ALLT för dyr dator. Kör mycket Photoshop och vill att den ska vara snabb å bra där. Spelar i stort sett inga spel på datorn (harpan och yatzy typ...). Har lite musik och filmer och sådant. Handlar på Dustin för jag trivs med de och har bra priser.

Önskemål:
Mycket internminne
Mycket lagringsutrymme, gärna raidade diskar...
Tyst
Okej skärm, 19" TFT typ räcker
Maxpris: 10-15000:- + moms, hellre 10 än 15.

Det behöver inte vara det VÄRSTA VÄRSTA GRYMMASTE men den ska vara bra!

Snälla, ge mig tips å bygg ihop något. Om någon börjar så kan andra sedan ge tips på vad jag ska byta ut och varför.

Tack tack tack på förhand! ;)

- Johan

Skulle nog rekommendera något av följande:

CPU: AMD Athlon64 X2 3800+ : dualcore ger bra prestanda i Photoshop. Hyfsat bra pris, skall även vara hyggligt lätt att överklocka endel om man vill det.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311700&cks=PRL

Moderkort: Ett med 939 socket som passar med CPU:n ,och som klarar RAID, t.ex. detta:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=305264&cks=PRL

Minne: Minnst 1Gb. Crucial Ballistix skall vara bra grejor. T.ex. vis dessa:

1Gb:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309573&cks=PRL

2Gb:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312362&cks=PRL

Hårddisk: Serial ATA som gäller nuförtiden. Skulle rekommendera någon i Seagate Barracude 7200.8 serien. 2ggr 250Gb raid 0 kanske?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=302883&cks=PRL

Detta var lite tips iaf!!

/Andreas

Tack andreas! Ska ha detta i åtanke när jag bygger ;). Har sett att dualcore är lite dyrare men det är alltså värt pengarna? 500 GB lagring bör ju räcka ett tag iallafall. Sedan går det ju alltid att bygga ut. Har några hundra gb i USB diskar också så...

Jepps dualcore är absolut det du ska försöka satsa på om du vill ha bra prestanda i just PS och andra program. Den klarar ju multitasking mycket bättre. Man har ju ofta igång flera program samtidigt, C1 Pro samt Photoshop och kanske Acdsee? Då mår en dualcore mycket bättre än en single core :)

Tror dock ej att man vinner så mycket på att RAID:a diskarna. Blir nog tyvärr mer krångel än vad det ger i prestandavinst. Men kan vara kul att testa!

jag håller med ovan, dvs AMD, dualcore och mkt minne, OCH stor skärm, tex Dells 24" wide (som kostade 8500 kr för inte så länge sen, men som nu kostar mer. priset går lite upp och ner)

Okej!

Dualcore är aldrig fel. Funderar på att köra "raid 10", disk är ju såpass billigt numer och man får ju hög läs/skrivhastighet + säkerheten iom speglingen. Gör inte så mycket om man får en diskkrash. Annars får man väl se till att säkerhetskopiera ofta... Chassi och nätdel? Vad ska man ha? Spelar det så stor roll vad man köper märke på minnet och så?

- Johan

Jag skulle inte välja att köra RAID 0 på ett system. Då RAID 0 saknar paritetsinformation, dvs, om en av diskarna i ett RAID 0 set går sönder tappar man all data! Välj då istället ett RAID 5 set (minst tre diskar), vilket klarar att en hårddisk går sönder. I ett RAID 5 set tappar man en disks lagringsvolym (dvs, 4*250Gb i ett RAID 5 set ger 3*250Gb disk). Har man inte så stora behov på lagrings volym kan man köra två diskar i ett RAID 1 set (då speglas disken och du får ut en disks lagringsvolym). Om man bortser från RAID 1 ger RAID en bra prestandaökning, och bortset från RAID 0, en bra säkerhet mot en trasig hårddisk.

Sedan kan man kombinera RAID 1 och RAID 0 till RAID 10 vilket ger mycket bra prestanda och säkerhet (men många diskar blir det då).

-- Nicke

Skillnad i timings på minnena kan faktiskt påverka endel i prestanda , men antagligen inte lika mycket som det märks i plånboken ;) Bättre minnen kan hjälpa om du är sugen på att överklocka din CPU.

Står fö hur mycket som helst att läsa om sånt här, med massor av tips på www.sweclockers.com

Själv så föredrar jag Lian-Li chassin i aluminium. stilrena , lätta och genomgående bra kvalitet. När det gäller nätdelar så borde du klara dig med en 300w då du inte kör allt för tunga 3D grafikapplikationer. Men mer brukar väl rekommenderas. 120mm fläkt är vettigt för lägre ljudnivå. Finns även fläktlösa. www.komplett.se har bra utbud. även http://www.gtek.net/ samt http://www.kylning.com/ har det mesta.

/Andreas

Okej! ..Raid 5 får det nog bli då. Tre st. 250 gb diskar så betalar man typ 900:- (vad en disk kostar) för att få upp farten och säkerheten. Kan det ju helt klart vara värt den dagen en disk krashar.

Får kolla på chassin och nätdelar sen. Beställer från dustin iallafall sen när det är dags. Det är inte det att jag kräver att den ska vara helt ljudlös men bara den inte väsnas för mycket så är jag nöjd (har ändå ett knippe skrivare, USB diskar etc som för lite väsen av sig...)

Varför inte bara skaffa mer minne och en extern skärm till Laptopen och köra på det. Det är det billigste om du nu inte vill satsa ordentligt med pengar, vilket det lätt springer iväg med om du ska börja bygga på ordentligt, speciellt med backuplösning eller raid och att kunna kalibrera skärmen, för det hade du väl tänkt göra hoppas jag.

Ska du köra RAID 5 och använda diskarna hårt, kolla då på en hårdvarukontroller med egen cpu och buffert på, men då springer pengarna iväg igen. I andra fall så används internminne och cpu för de operationerna, vilket iofs fungerar helt ok, även om det är en lite "billig" lösning. Men då måste du se till att du hittar ett moderkort som klarar RAID 5.

Alternativet är att inte gå med AMD. Nyare intelkort har en speciellt raid-funktion där du kan dela upp diskarna så du kör en logisk disk som är med Raid 0, och en annan med Raid 1. Då kan du ha en felsäker parition och en prestanda partion med bara 2 diskar.

Annars känns AMD som ett klart bra val med mycket för pengarna. Tänk dock på att Photoshop inte är så bra på att använda flera trådar och inte kan utnyttja de dubbla kärnorna fullt ut. Dessutom måste evenutella filter du använder också vara skrivet för multipla trådar. Iofs så delar ju systemet, så gör du mycket saker samtidigt, inte bara Photoshop så kommer det vara rappare till sin helhet.

Senast ändrad:
Kan bara hålla med Peter Werner. Bygg ut minnet på den laptop som du har och köp en extern 19" bildskärm. Lagra dina bilder på DVD eller CD hellre än att riskera att förlora ALLT vid en hårddiskkrasch oavsett RAID 0, 1 eller 5. Köp fotoutrustning för dina surt förvärvade pengar i stället. Objektiv av hög klass är värt mer och betydligt mer beständigt än dataprylar.

ANNONS
Götaplatsens Foto