Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hjälp mig välja rätt objektiv
- Trådstartare filibjur
- Start datum
Tobiasl
Aktiv medlem
Varför inte ett macroobjektiv? Det är ju ett givet val om du ska fotografera växter och ett 90 eller 100mm macro fungerar bra till porträtt också. Ev. skulle du kunna köpa ett 60mm macro ockspå (ex. Canons EF-S) men dels så "överlappar" det objektivet du redan har (som, om det är kitobjektivet, iofs inte är mycket att hurra för om man inte bländar ned ett par steg) och dels så är 90 eller 100 mm mer användbart om man ex. vill fotografera insekter och liknande pga det längre arbetsavståndet.
Tamron 90/2.8 är populärt. Själv har jag dock ett 100 mm Tokina som jag är mycket nöjd med.
Tamron 90/2.8 är populärt. Själv har jag dock ett 100 mm Tokina som jag är mycket nöjd med.
Andreas Lestander
Aktiv medlem
Tamron SP 90/2,8 Di Macro är grejer det. Lite plastig b-känsla över det hela men bilderna blir sjukt skarpa. Funkar bra till macrofoto såväl som porträtt! Jag förvånas över det varje gång jag kollar på bilderna.
Lycka till /andreas
Lycka till /andreas
Daniel Ahlin
Aktiv medlem
filibjur skrev:
Tack för alla fina råd. Förlåt, naturligtvis menade jag 18-55 mm. Om jag fattar det hela rätt är det att föredra ett fast 90 eller 100mm istället för t.e.x. 70-200mm. Det var ju ett bra råd eftersom jag själv bara tittat på zoomobjektiv.
Vad är det som begränsar dig med 18-55mm optiken?
Andreas Lestander
Aktiv medlem
alf109 skrev:
Jag misstänker att du menar 18-55, om så är fallet är mitt bästa råd att du fotar med det tills dess att du själv kan avgöra vad mer du behöver.
Lite lustigt, det har väl inte alls varit tal om nåt 70-200 i jämförelse? Det är två olika objektiv med olika användningsområden. Allt handlar bara om vilket objektiv som passar dina ändamål. Men eftersom att du själv säger att du kommer fota växter och porträtt så är ett macroobjektiv inget dumt val.
/Andreas
filibjur
Ny medlem
Hej Daniel, det kanske inte käns som en begränsning men eftersom man köpt en systemkamera vill man naturligtvis bygga ut med fler objektiv. Samtidigt är man lite osäker på medföljande 18-55 mm eftersom det har fått dålig kritik av flera.
Tack till alla som delar med sig av sin erfarenhet!
Tack till alla som delar med sig av sin erfarenhet!
dumbo
Aktiv medlem
Man ska ju inte köpa fler objektiv bara för att man KAN. Man ska ju köpa för att man har ett behov.
Ett makroobjektiv är jättebra för att fota blommor osv, men 18-55:an har hyfsad närgräns och räcker iaf för något större blommor/växter.
18-55:an är inte det bästa objektivet som kan köpas för pengar, men så länge man bländar ner det lite, framför allt i vidvinkelläget, så presterar det rätt bra.
Ett makroobjektiv är jättebra för att fota blommor osv, men 18-55:an har hyfsad närgräns och räcker iaf för något större blommor/växter.
18-55:an är inte det bästa objektivet som kan köpas för pengar, men så länge man bländar ner det lite, framför allt i vidvinkelläget, så presterar det rätt bra.