Annons

Hjälp min kompis välja digital!

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjarne

Aktiv medlem
Jag har en kompis som känner en som skall till Japan. Han vill ha en digitalkamera för att ta t.ex. semesterbilder (han är ingen fotofreak!). Kraven är dessa:
- "Bröstficksformat"
- Kunna skriva ut A4 (3-4 Mpixel?)
- Zoom
- Pris i Japan: C:a 5000 SEK.

Förslag som ger honom bra bildkvalitet för pengarna?

En Konica Digital Revio KD-400Z, kanske.

Liten och smidig, samt tar bra bilder.

Men, sist jag var i Japan, så var elektronikprylarna VÄSENTLIGT dyrare än i Sverige.

/Pingo

jag var i japan i sommras och köppte en powershot s40 för halva pengen mot vad jag skulle fått betala i sverige!
det är en bra kamera tycker jag och en sån lär du få för dom pengarna!

Jag har en Canon Digital Ixus V, och den kan jag nog rekommendera. (Fast den nya då, V3) Den passar precis i hans bröstficka, den har samma storlek som ett cigarettpaket. Man kan ha med den överallt. Sen kan man antingen lära sig alla finesser och göra egna inställningar, eller så kan man bara ställa in allt på automat och då är det inte svårare än att bara klicka. Man kan även spela in korta filmsnuttar med ljud. Ca 30 sek.

Det jag tycker känns negativt med kameran är att man inte kan ställa in kort skärpedjup, bara om man macro-fotar, fast inte heller då blir det så där jättebra. Sen är den inte så bra i mörker eller dåligt belysta ställen. Så några underbara nattfotografier tror jag inte man kan ta med den.

~Kriss~

Canon S45 48500 yen + 5% = 3800 kr
Canon Powershot G3 70000 yen + 5% = 5400 kr

Men man måste gå på rätt butiker (dvs ej stora varuhus) för att komma såhär lågt.

det är ju bara kolla på pricerunner hur mycket det kan skilja. Det är väl kalrt det kan skilja i Japan också

ekka skrev:
jag var i japan i sommras och köppte en powershot s40 för halva pengen mot vad jag skulle fått betala i sverige!
det är en bra kamera tycker jag och en sån lär du få för dom pengarna!
precis som ni säger så tåls det ju att säga att jag hadde lokal hjälp av en japanska att hitta kameran!

ANNONS
Götaplatsens Foto