Annons

Hjälp! Mitt EF50 pajj...

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Mitt Canon EF50/1.8 Mark1 har helt plötsligt problem med autofokusen. Den fokuserar fram o tillbaks o hittar aldrigt riktigt fokus. Objektivet är min favorit, i nyskick och, som många vet, svårt att hitta nuförtiden. Det är inte oxid på kontakterna.
Vet någon vad som kan ha hänt?? Det lutar åt reparation även om det kostar en slant...

Ser linserna rena ut?

Jag är själv fan av mitt EF 50/1,8 mk I och visst är det lönt att fixa.

På Ebay brukar det finnas EF 50:eek:r till salu.

Själv går jag dock i 50/1,4-tankar, men mk I:an säljer jag aldrig..

/Magnus

Det låter som en eller flera linser har rubbats ur sin position. Därmed hittar AF'en inte fokus, utan fortsäter leta, ajajaj..

Det går utmärkt att fokusera manuellt och grönlampan lyser till när det blir skarpt. Det har inte fått någon smäll. Linserna är 100% OK och rena. Jag tror det är komponentfel eller glappkontakt nånstans.*snyft!* Köpte det för 950:-...
Problemet är likadant på mina två Canonhus.
Vad kan det kosta att reparera tro?

Det är inte alls säkert att det blir så dyrt. Jag fick justerat et oskarpt 20-35/2,8 där bakre linsen fått en smäll. Det kostade runt 500 kronor. Är det bara en rengörings- och justeringsgrej blir det inte så dyrt. Objektivet är inte så komplicerat att ta isär.

Jag skulle bli förvånad om felet går att 'se' bara för att jag öppnar det, och att öppna objektiv kan sluta olyckligt...men det var ju 'billigt'. Vi får se hur jag gör, och det går ju alltid att fokusera manuellt...

Är kameran inställd på enbildsfotografering?
Jag "glömde" att ställa om kameran från följande autofokus (flerbildsmatn) till enbildsfoto...jag hade då samma symptom!

Låter fånigt men så kan det vara...

Hmmm...kollade objektivet idag. Nu funkar det perfekt igen..:-/ Verkar vara någon slags glapp alltså. Har någon info om hur Canons DC-motorer i objektiven funkar, med givare och hela faderullan??..

ANNONS
Götaplatsens Foto