Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp objektiv Nikon D3200

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

jag har en fråga. Jag har en Nikon D3200 med ett objektiv jag haft en längre tid.
Jag bifogar en bild på det objektivet jag har just nu.

Det är så att jag fotar mycket textilier, då jag håller på med textildesign. Jag skulle därför behöva ett bättre objektiv med bättre skärpa. Det objektivet jag har just nu har inte alls bra skärpa för att visa detaljer på en textil osv. Har ni något tips för mig? Jag vill byta upp mig men kan max tänka mig betala 5000 för ett nytt objektiv. Jag är inte så kunnig när det kommer till objektiv eller så därav frågan. Tack för svar!

Hälsningar,
Darja
 

Bilagor

Johnny.H.

Aktiv medlem
Spontant känns det som att med kameran på statv, bra ljussättning och bländare 8 borde det bli ganska skarpa och detaljerade bilder.
Hur stora ytor textil fotar du? Är det små detaljer kanske det är ett macroobjektiv som behövs.
Hur fotograferar du idag? Ljus, stativ, avstånd, inställningar?
 
Senast ändrad:

HåG

Aktiv medlem
Jag tror som Johnny.
Har samma kamera och objektiv.
Visst finns det bättre av båda men om belysning och inställningar är rätt borde det inte vara något problem.
Tar du foto i Auto så gissar ju kameran lite vilka inställningar du skall ha och ibland funkar inte det. Ladda gärna upp ett foto så finns det säkert någon som kan tipsa om bättre inställningar på kameran.
 
Hej,

Jag fotat med bländare 9 tror jag och "hemmagjort" stativ. Hade kameran relativt nära när jag fotade dessa bilder.

Jag kanske gör fel när jag fotograferar, jag vet inte. Dessa bilder har jag lagt på oskarp mask på i photoshop. Innan så är det nästan som att dom blir lite "dimmiga" och dålig skärpa tycker jag. Har testat fotografera flera gånger på olika sätt men tycker alltid det ser lite halvdåligt ut när det kommer till skärpan. Har haft denna kamera i ett par år nu.

Kanske är det så att jag borde skaffa mikroobjektiv? Jag kommer främst fotografera textil både på nära håll så man ser strukturen men också på några meters avstånd.
 

Bilagor

Jag fotograferar i auto, eller manuell det är lite olika. Men ja, då verkar det som att jag kanske måste öva lite mer helt enkelt :) Tror jag hade bländare 9 och slutartid 1/30 på dessa foton.
 

HåG

Aktiv medlem
Bländare 9 slutar 1/30 iso 400

Jag är ingen expert alls men tog en titt på DSC 4216. Vänstra örnet på den gul/oranga/rosa tyget tycker jag har fin skärpa.
Ju längre bort från den punkten ju sämre skärpa.
Kan det vara så att du är väldigt när och att skärpedjupet blir så kort att det bara är denna yta som är i fokus?
 
Tack för svar! Då får jag nog testa fota om igen och se om jag får till det bättre nästa gång. Då avvaktar jag med att köpa nytt objektiv.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tror du ska titta mer på din set-up. Om du ligger i närheten av närgränsen så får du ett ganska kort skärpedjup så då är det extra viktigt att din stapel med tyger är plan och att du inte lutar kameran, dvs att sensor plan och stapel är så parallella som möjligt.

Det är därför inte säkert att ett makroobjektiv hjälper dig så mycket, visst det är riktigt skarpt men frestas du att gå ännu närmare så får du ännu kortare skärpedjup.

Det enklaste sättet är att backa något och inte ta bilden i det bildsnitt du vill ha den ut kanske dubbelt så stor och så beskär du i datorn istället, då vinner du skärpedjup

Tiden är ganska lång, kanske ska du försöka korta den och få dit mer ljus. Har du denna tid och stativ är det viktigt att du har fjärrutlösare eller sätter på självutlösare och gärna fäller upp spegeln, för varje skakning kan ge oskärpa.

Du kan också prova när du nu har på stativ att använda live view, och ställa in fokus manuellt det kan också göra sitt till
 
Tror du ska titta mer på din set-up. Om du ligger i närheten av närgränsen så får du ett ganska kort skärpedjup så då är det extra viktigt att din stapel med tyger är plan och att du inte lutar kameran, dvs att sensor plan och stapel är så parallella som möjligt.

Det är därför inte säkert att ett makroobjektiv hjälper dig så mycket, visst det är riktigt skarpt men frestas du att gå ännu närmare så får du ännu kortare skärpedjup.

Det enklaste sättet är att backa något och inte ta bilden i det bildsnitt du vill ha den ut kanske dubbelt så stor och så beskär du i datorn istället, då vinner du skärpedjup

Tiden är ganska lång, kanske ska du försöka korta den och få dit mer ljus. Har du denna tid och stativ är det viktigt att du har fjärrutlösare eller sätter på självutlösare och gärna fäller upp spegeln, för varje skakning kan ge oskärpa.

Du kan också prova när du nu har på stativ att använda live view, och ställa in fokus manuellt det kan också göra sitt till
Super! Tack för tipset!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Blir det någon skillnad i skärpa om du fotograferar i Live vide eller om du använder sökaren? I så fall behöver autofokus justeras. Lämna in till verkstad. Ett annat problem är att skärpedjupet vid stor avbildningsskala är väldigt kort. Ett sätt att komma runt detta är att ta många bilder med aningen olika avståndsinställning och sedan slå ihop de skarpa bitarna från varje bild till en enda helt skarp bild vid efterbehandlingen. Går att göra med t.ex Photoshop, affinity Photoshop eller specialprogram som helicon phocus
 
Blir det någon skillnad i skärpa om du fotograferar i Live vide eller om du använder sökaren? I så fall behöver autofokus justeras. Lämna in till verkstad. Ett annat problem är att skärpedjupet vid stor avbildningsskala är väldigt kort. Ett sätt att komma runt detta är att ta många bilder med aningen olika avståndsinställning och sedan slå ihop de skarpa bitarna från varje bild till en enda helt skarp bild vid efterbehandlingen. Går att göra med t.ex Photoshop, affinity Photoshop eller specialprogram som helicon phocus
Jag ska kika på det! Det kan faktiskt hända att det är något fel på den, för det var strul från första början när jag köpt kameran. Minns att nikon gav mig nytt objektiv osv. Så det skulle kunna vara något sådant. Tack för hjälpen!
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag ska kika på det! Det kan faktiskt hända att det är något fel på den, för det var strul från första början när jag köpt kameran. Minns att nikon gav mig nytt objektiv osv. Så det skulle kunna vara något sådant. Tack för hjälpen!
Det är ganska vanligt att objektiv och kamera behöver justeras så de passar ihop. Live View visar alltid rätt skärpeläge men brukar ha slö autofokus
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Tvivlar på att man ser skillnad på liveview eller normal fotografering vid så små bländaröppningar som TS tror sig använt. Sen kan man ju också fråga sig om det är lönt att skicka in en D3200 med kitobjektiv till Nikon för justering, om det ens är möjligt.
 

ZandraG

Medlem
Jag fotograferar i auto, eller manuell det är lite olika. Men ja, då verkar det som att jag kanske måste öva lite mer helt enkelt :) Tror jag hade bländare 9 och slutartid 1/30 på dessa foton.
nu är ju tyg visserligen stilla och du säger att du använder stativ. men skulle rekommendera att testa använda ISO 100 och slutartid 1/60 eller gärna ännu snabbare. Se även till att fokus ligger rätt. Och så kan du sätta kameran på 2s självutlösning för att slippa ev darr när du trycker av. Om det fortfarande inte blir skarpt med ISO 100, korrekt fokus, självutlösare på stativ och slutare snabbare än 1/100 kanske du ska börja överväga att byta.

Men bra ljus är allt i foto så öva först och läs på ordentligt om ljussättning.. ! utan kunskaper i ljussättning blir det svårt att ta bra bilder.
 
ANNONS