Annons

Hjälp! ställa in slutartid på 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Niklas Rosendahl

Aktiv medlem
Hejsan,
Vill kunna frysa en rörelse när tex någon går springer mm.

Har kollat i manualen kör på Tv läget eller P för att få så kort slutartid som möjligt enligt manualen skall den gå så snabbt som 1/4000 sek.

Men när jag ställer mig i dessa lägen och kör ner slutar tiden hamnar den som lägst på 0"3 men rikar jag den mot en lampa kan jag få 125.

Har detta med ljuset att göra ? vill nämligen inte så skanings skärpa i mina bilder som jag fått i varenada bild :(

Så hur gör man för att tex ställa in den på 1/250 sek? för att frysa rörelser..

kollar

När du väljer Tv så ställer du ju in slutartiden själv med hjälp av inmatningsratten vid avtryckaren.. men sen gäller det att motivet är tillräckligt belyst/tillräckligt ljusstarkt objektiv/tillräckligt hög iso för att få det korrekt exponerat..

Antar att du har ett objektiv med största bländaröppning på ca 3,5-5,6. I mycket starkt utomhusljus mitt på dagen i solen kan du då komma upp på slutartider uppemot 1/4000 dels sekund på största bländaröppning och ISO 100 eller 200. En mulen höstdag måste du förmodligen skruva upp iso till kanske ca 800. Innomhus i normalbeljusning och med bländare 4,5 och ISO 1600 kommer du inte upp i slutartider snabbare än ca 1/50 dels sekund.
Alltså ju sämre ljus desto mer kan du skruva upp ISO. Du tappar inte mycket i skärpa upp till ISO 400. ISO 800 syns en viss försämring i stora förstoringar och vid iso 1600 syns en försämring redan på A4 storlekar men resultatet blir ändå strålande bra fortfarande.
På 350D kan man med fördel ställa exponeringskompensationen på -1/3 eller -2/3 eftersom den har en tendens att exponera något för ljust. detta gör att du vinner lite i snabbare slutartid.
med 18mm brännvidd bör du ha ca 1/30s eller snabbare slutartid, och på 55mm 1/90s eller snabbare för att undvika skakningsoskärpa.
För att undvika rörelseoskärpa kan det variera väldigt mycket vilka slutartider man behöver. Jag brukar köra mellan 1/250s till ca 1/1000s för att vara säker. Det räcker nästan alltid mycket bra. Ytterst sällan behöver man snabbare slutartider.
MVH, Niclas Vestman
PS "Snygga bilder du har laddat up Niklas" :)

Tackar Niclas, bilderna är taga i P läge med min gamla hederliga Sony F-717 kamera som man förstod ;)

Känns som att Canon kameran är toksvår att lära sig jämfört med den :(

Men kan jag inte ens välja eller ställa in en 1/250 sek i M eller Tv tänkte om man kunde tvinga kameran.

Just nu blir alla mina foton tagna både ute och inne skackoskärpa ju, vill ha ner slutar tiden.
har höjt iso som sagt och lyckats med en del då men inte många.

Så med andra ord sälja kameran och köpa en 5D som har antishake funktion ?

Canons 5D har inte antishake inbyggt (men du tänkte kanske inte på Canon?). Ingen av Canons kameror har det, men vissa objektiv (med IS i namnet) har det. Anti-shake hjälper dessvärre inte när motivet är rörligt. Objektiv med större bländaröppning än 3,5 ger möjlighet till betydligt snabbare slutartider. Imho bör du inte sälja kameran, utan snarare ta dig lite tid och lära dig hur den fungerar, och kanske köpa ett objektiv som är ordentligt ljusstarkt (Canon 50mm/f1,8 för 1200kr, t.ex.) så du märker skillnaden. Det tar lite tid i början att hålla rätt på inställningarna, och lära sig vilken inställning som gör vad. Kolla in EXIF-data på dina bilder och se vad du hade för slutartid/bländare/ISO på bilder som blev bra/dåliga, så lär du dig snabbare vad som funkar.

Om du hela tiden får skak-oskärpa när du använder P-läget, så får du kanske försöka hålla koll på vilken slutartid som ljusmätaren i kameran ger dig, och justera ISO eller bländare vid behov.

Ställer du kameran i Tv kan du välja att använda 1/250 s, och kameran justerar automatiskt bländaren så att du får en så bra exponering som möjligt med den optik du har (beroende på ljusmätningsmetod, etc).

Niklas Rosendahl skrev:
Tackar Niclas, bilderna är taga i P läge med min gamla hederliga Sony F-717 kamera som man förstod ;)

Känns som att Canon kameran är toksvår att lära sig jämfört med den :(

Men kan jag inte ens välja eller ställa in en 1/250 sek i M eller Tv tänkte om man kunde tvinga kameran.

Just nu blir alla mina foton tagna både ute och inne skackoskärpa ju, vill ha ner slutar tiden.
har höjt iso som sagt och lyckats med en del då men inte många.

Så med andra ord sälja kameran och köpa en 5D som har antishake funktion ?

Ställ in TV på kameran, titta sen i sökaren och tryck ner avtryckaren till hälften.

Längst ner ser du en massa information, om du nu vrider på inmatnings ratten bredvid avtryckaren så ser du hur slutartiden ändras, vrid den så högt det går, dvs, tills bländar värdet börjar blinka, då har du nått det maximala värdet med det objektivet du har under det ljusförhållande du fotar i, om det inte räcker kan du höja ISO värdet.

Om du istället väljer AV på kameran så ändras bländarvärdet på kameran när du vrider på inmatnings ratten, bra när du vill ha kontroll på skärpedjupet.

m.v.h. kent.

ANNONS
Götaplatsens Foto