Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp, vad är det för objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

idasjögren

Aktiv medlem
En god vän till mig fick för ett tag sedan ett objektiv av sin pappa, men han vet inte vad det är till för kamera eller vad det är för fattning. Hn hade kommit över det på loppis eller liknande. Det är en 28 mm vidvinkel(Ljusstyrka 4) och linsen är märkt med "Tokyo Kogaku". Linsen på baksidan av objektivet är påfallande liten & likaså själva fattningen... Någon som kan hjälpa mig med vad linsen är till?

Tacksam för hjälp!

Linslusen skrev:
En god vän till mig fick för ett tag sedan ett objektiv av sin pappa, men han vet inte vad det är till för kamera eller vad det är för fattning. Hn hade kommit över det på loppis eller liknande. Det är en 28 mm vidvinkel(Ljusstyrka 4) och linsen är märkt med "Tokyo Kogaku". Linsen på baksidan av objektivet är påfallande liten & likaså själva fattningen... Någon som kan hjälpa mig med vad linsen är till?

Tacksam för hjälp!

Låter spännande..
Nikon alltså..
Men 28 mm f/4 ??

Ta en bild på den och visa! :)

Ja det måste det fara, det stod topcon på det svarta skyddslocket som satt på baksidan av linsen, men jag visste inte om det tillhörde original... Jag är dålig på kameramärken, visste inte ens att det fanns ett märke som hette så...

Fredrik Calabrese skrev:
Nej det är nog ingen nikon snarare ett topcon.

Synd,
hoppades på några intressanta "Kogaku"..
tex Nippon, Seiki (från 1944 tex)...
då det var från en loppis... ;)

Då kunde jag köpt skräpet billigt! ;););)

ANNONS
Götaplatsens Foto