Annons

Hjälp vid val av zoomobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

madfoto

Aktiv medlem
Hej!

Jag har nyss köpt min första digitala systemkamera(canon EOS400D med standard kit).
Jag vill kompletera med ett zoomobjektiv men vet inte vilket jag ska välja bland djungeln av objektiv.

Kan någon snäll själ hjälpa mig??

Har tittat lite på en Canon EF 70-300/4-5,6 IS USM, kan det vara något?

Tack på förhand!

Jag har haft en Sigma 70-300, den var riktigt riktigt dålig över 200 mm dessutom superslö i fokus. Köp du en Canon original zoom 70-300/4-5,6 IS USM den är riktigt trevlig med snabb och tyst fokus. IS är också otroligt bra på en telezoom. Jag har själv lärt mig den dyra vägen att original är original, jag har bytt alla mina icke original saker till Canon. Hädanefter kommer jag bara att köpa original saker till min kamera.

mvh
Anders

tack för era svar!

Anders: tack för tipset och jag tror faktiskt att jag tar dit råd, har en bra magkänsla dessutom =)

/ Mikael

Om det är åt telehållet du vill gå, utan att lägga pengar som kanske är orimliga i förhållande till kameran du har valt, håller jag med om att EF 70-300/4-5,6 IS USM är lämplig.
Jag har den själv, till min 400D.

Det är mitt vanligaste objektiv på kameran, efter EF-S 17-85 IS USM.

Som zoom objektiv så skulle jag valt Ett Tokina 10-17 fisheye.

Antar att det är telezoom du menar.

Skulle absolut satsa på ett EF 70-200 F/4. Kostar 6500 kr nytt eller så kan man på vissa håll köpa det för 4000 kr begagnat. Köp ett batterigrepp (BG-E3) när du ändå är i farten!

Lycka till

MVH Karl Allemyr

Även jag kan varmt rekommendera Canon EF 70-200 f4 L USM, det är otroligt billigt för den prestanda den levererar! Bilderna blir helt enkelt grymma!

Det är värt den extra tusenlappen, tro mig.

Tack för era tips och råd

Fortfarande fundersam och står i beslutsångest.
Min största fundering är om IS (i sånna fall, EF 70-300/4-5,6 IS USM) är mer värt att lägga pengarna på, än att sattsa på ett objektiv som Canon EF 70-200 f4 L USM?!?!

Oerhört tacksam för svar, jag behöver verkligen hjälp ;)

MVH/ Mikael R

madfoto skrev:
Tack för era tips och råd

Fortfarande fundersam och står i beslutsångest.
Min största fundering är om IS (i sånna fall, EF 70-300/4-5,6 IS USM) är mer värt att lägga pengarna på, än att sattsa på ett objektiv som Canon EF 70-200 f4 L USM?!?!

Oerhört tacksam för svar, jag behöver verkligen hjälp ;)

MVH/ Mikael R

Jag tror bara du kan besvara den frågan beroende på vad du fotar. Behöver du omfånget 200-300? Fotar du mest familj, husdjur och annat "lättåtkomligt" räcker det säkert med 70-200 men om är det mer svårfångade motiv som t ex vilda djur kan nog 300 vara användbart (fåglar så räcker dock inte ens 300).

IS är mycket bra - i vissa situationer - i andra har du ingen som helst nytta av det.

En fördel som jag upplever som stor är att 70-200:an har 4.0 i max bländare över hela omfånget. Jag gillar inte zoomar där bländaren ändrar sig när man zoomar.

Själv har jag blivit helt frälst på IS - på de brännvidder vi har är är det verkligen användbart och ökar antalet lyckade skott markant.

Svårt val du har.

Mvh
Anders

Canon 70-200/4L för prestandan, internzoomen och byggkvaliteten. Köp begegnat!

Ska du bara ha objektivet för djur/fåglar mm. så skulle ja rekommendera ett fast 200/2.8L beggat för runt 5000kr. Snabbare AF än med detta objektiv är svårt att hitta. Sedan har den f2.8 för svagt ljus, bättre fokusprestanda och snyggare bokeh. Hade ett på min gamla 350D och skönare objektiv till den kameran finns ej.

Köp senare till en Kenko PRO 300 DG 1.4x converter så får du 280mm högprestanda. Funkar super både med 70-200mm och fast 200mm Finns att beställa för under 1000kr från Hong Kong.

Till 200/2.8L fungerar även en 2x converter utmärkt. Vad sägs om 400mm f5.6!! (sök på bilder! välj sökval: "Utrustning EF 200 2x").

Senast ändrad:
Tack så mkt för alla era synpunkter ni delat med er till mig!

Jag har nu lagt en order på canon´s EF 70-200mm f/4L IS USM! Blev en liten mix av alla råd ;)

Självklart får ni komma med synpunkter på mitt inköp, kan vara andra som behöver hjälp med linande frågor!

MVH/

Mikael R

madfoto skrev:

Jag har nu lagt en order på canon´s EF 70-200mm f/4L IS USM! Blev en liten mix av alla råd ;)

Självklart får ni komma med synpunkter på mitt inköp, kan vara andra som behöver hjälp med linande frågor!

MVH/

Mikael R

Ett mkt trevligt objektiv att panorera med! Pga att bildstabilisatorn kan ställas in så att den bara kompenserar för lodräta rörelser.

Bra val.

Fult motljusskydd dock.

madfoto skrev:

MVH/

Mikael R

Ett fantastiskt bra val. Du får samma optiska egenskaper som den utan is (om inte bättre), och du kan plåta även när ljuset inte är optimalt. Jag har den här gluggen, och IS är en välsignelse!

ANNONS
Götaplatsens Foto