Annons

Hjälp!!!

Produkter
(logga in för att koppla)

takeapic

Ny medlem
Jag har en Canon EOS 550D och till denna har jag ett objektiv som jag brukar fota med ganska ofta: Canon EF 50 mm 1:4. Motivet jag fotar är oftast inredning inomhus, både närbilder (produktbilder) och miljöbilder. Jag brukar ha kameran inställt på Tv och 1/60 eller Av och sedan reglerar jag skärpedjupet efter tycke och smak.

Som ni hör - jag har ingen koll på vad jag gör - jag bara fotar och trycker av. (kan bara det där med ISO)
Nu ska jag fota till två vänner:
1) hemma hos en kompis som vill ha miljlbilder
2) på en inrdningsmässa i Stockholm imorgon (Formex)

Idag kom en kompis som kan mer om det här med objektiv och foto än jag förbi och droppade av detta objektivet som hon sa är såååå mycket bättre för de här två uppdragen: Canon EF 35 mm 1:2.

HJÄLP - vad gör detta objektivet? Vilken är skillnaden mellan dem båda? Hur ställer jag in detta så jag får bra skärpa? Kan ni hjälpa mig?
mvh Jenny
 
Det är ju brännvidden som skiljer, med 35 mm får du med mer i sökaren. Har du en kit-zoom, tex 18-55, så kan du ju testa att ställa in 35 respektive 50 mm för att se skillnaden.
 
Det är ju brännvidden som skiljer, med 35 mm får du med mer i sökaren. Har du en kit-zoom, tex 18-55, så kan du ju testa att ställa in 35 respektive 50 mm för att se skillnaden.

Ok, är det bara det som är skillnaden? Den ena får jag med lite mer i bilden än den andra? Inget annat jag behöver tänka på?
 
Båda objektiven har autofokus (EF = electro-focus) vad jag förstår, så fokuseringen skall inte vara några problem. Största bländare skiljer ju sig något åt, men det märker du ju bara om ljuset är väldigt dåligt eller om du eftersträvar kort skärpedjup.
 
Båda objektiven har autofokus (EF = electro-focus) vad jag förstår, så fokuseringen skall inte vara några problem. Största bländare skiljer ju sig något åt, men det märker du ju bara om ljuset är väldigt dåligt eller om du eftersträvar kort skärpedjup.

Tack för ditt svar Sören!
Autofokus - jag har inte så bra koll på det så jag passar på att fråga dig ;)
Jag brukar ställa in fokusen ( en av prickarna) där jag vill ha mest fokus - är det rätt?
Har sett att man kan ha alla fokuspunkterna i gång och att då väljer kameran själv. Stämmer det?
Mvh
Jenny
 
Ja, helt rätt. Jag kör alltid med endast en fokuspunkt och flyttar den dit jag vill ha fokus, tex ögat. Om kameran själv får välja fokuspunkt (dvs om alla fokuspunkterna är igång) så kan ju fokus hamna precis var som helst, tex nästippen istället. Lycka till :)
 
Ja, helt rätt. Jag kör alltid med endast en fokuspunkt och flyttar den dit jag vill ha fokus, tex ögat. Om kameran själv får välja fokuspunkt (dvs om alla fokuspunkterna är igång) så kan ju fokus hamna precis var som helst, tex nästippen istället. Lycka till :)

Toppen!
Tack för dina svar, Sören!
 
ANNONS