Annons

Holga- framkallning

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har skickat in mina filmer till Crimson och har fått tillbaka dem, men har ännu inte skannat dem än. :eek:)
 
Senast ändrad:
Vad är holga-film för något, förresten? Jag har inte stött på det tidigare.

holga är en klassisk lomografikamera som använder sig av mellanformatsfilm, http://en.wikipedia.org/wiki/Holga
jag vet att lomo har en egen "lomography-film" i 135-format, misstänker att det är en extremt färgstark historia som är tänkt att cross-processas. kan vara motsvarande i 120-format som Anna menar, men jag misstänker att det snarare är film till en holga som menas, och inte holga-film.

precis som det tidigare nämnts så är crimson riktigt bra för framkallning. tyvärr är de som sagt inte så billiga bara =(
 
holga är en klassisk lomografikamera som använder sig av mellanformatsfilm, http://en.wikipedia.org/wiki/Holga
jag vet att lomo har en egen "lomography-film" i 135-format, misstänker att det är en extremt färgstark historia som är tänkt att cross-processas. kan vara motsvarande i 120-format som Anna menar, men jag misstänker att det snarare är film till en holga som menas, och inte holga-film.

precis som det tidigare nämnts så är crimson riktigt bra för framkallning. tyvärr är de som sagt inte så billiga bara =(

Den jag antar att du menar är faktiskt inte så överdrivet färgstark, vilket jag hade förväntat mig. Inte mer än vad som går att köpa i vanlig fotohandel. Å andra sidan var det C41, ingen E6/C41 så jag kanske tänker på nån annan. Hursomhelst. Roligare är iaf.fall deras "Red Scale"-film. Ett tag iaf....
 
Jag har en fråga som inte handlar om framkallning, men hoppas någon som vet får syn på detta iaf. Jag har precis köpt en Holga. Har läst att det inte blir så mycket vinjettering på bilderna om man använder "masken" för att styra hur stora bilderna blir. Men om jag tar bort den så är det vasst på kanten där filmen matas fram. Hur är det? Spelar det någon roll vad gäller vinjetteringen om man använder masken eller ej? Skall jag klä den vassa kanten med något för att kunna använda kameran utan mask - eller skall den sitta kvar?

Torun
 
Jag har en fråga som inte handlar om framkallning, men hoppas någon som vet får syn på detta iaf. Jag har precis köpt en Holga. Har läst att det inte blir så mycket vinjettering på bilderna om man använder "masken" för att styra hur stora bilderna blir. Men om jag tar bort den så är det vasst på kanten där filmen matas fram. Hur är det? Spelar det någon roll vad gäller vinjetteringen om man använder masken eller ej? Skall jag klä den vassa kanten med något för att kunna använda kameran utan mask - eller skall den sitta kvar?

Torun

Vilken av maskerna menar du? Det finns en för 4,5x6 och en för 6x6. Den för 4,5x6 tar bort en del i hörnorna men masken för 6x6 har den vinjettering en Holga ska ha. Med den får du med vad som är möjligt på en 120-film och kvadratisk bild. Du behöver inte fila kanter med den masken, för det finns inga att fila. Kanterna är när du kör helt utan mask, och det ska man ju egentligen inte göra, Ingen större mening heller då den eventuella extra vinjettering du får då, enbart beror på kanterna längre in kameran/slutaren/bländaren och alltså bara är ren avskärning, inte vanlig vinjettering. helt utan mask får du bara lite avlångare bilder, kanske 6x7,5 eller så, men då överlappar bilderna varandra om du går efter siffrorna på filmen, och då kan du heller inte utnyttja den extra vinjtteringen/avmaskningen i kanterna utan att det ser konstigt ut.

Edit: ser nu att utan mask blir bilden ca 6,5cm bred och totalt alltså ca 5,5x6,5. med mask 5,5x5,5.
 
Senast ändrad:
Tack Nils! Jag blev lite förvånad när jag läste att man inte skulle
använda masken för att få vinjettering, och det var tydligen inte så. Masken är ju inte vass alls. Skall bli spännande att se hur första rullen ser ut.


Torun
 
Ang. mask/inte mask är jag en av de som är förtjust i att helt plocka bort masken för att få en surrealistisk vinjettering (se bifogat exempel). För att slippa repor drar jag ett par remsor eltejp över hållaren till masken.
 

Bilagor

  • 3486397729_c95a201ba2_m.jpg
    3486397729_c95a201ba2_m.jpg
    18 KB · Visningar: 696
Rekommenderar HollyFoto på Folkungag. Gör även dia.

Vad kostar det där för C-41 och dia?

Framkallade en rulle 120-film C-41 på Fotokungen för 49kr oklippt, riktigt bra pris imo. 59kr kostar det om man vill ha klippt. De gör dessvärre inget mer än att framkalla C-41 där på mellanformat.
 
Vad kostar det där för C-41 och dia?

Framkallade en rulle 120-film C-41 på Fotokungen för 49kr oklippt, riktigt bra pris imo. 59kr kostar det om man vill ha klippt. De gör dessvärre inget mer än att framkalla C-41 där på mellanformat.

För 120 är det samma priser som på Fotokungen om jag nu minns rätt, men kortare väntan. Dessutom ett utbud av film som FK saknar.
S/V också om det behövs. Vänddia/Cross är inga problem heller så länge du inte kommer med typ 10-15rullar....
Billigast/snabbast som jag känner till är "Svenskt Foto" på Hornsg., uppgång Mariatorget. Framkallning på ibland så lite som 45min för 49:- är väldigt jätte bra!
Mvh/Petter
 
Ang. mask/inte mask är jag en av de som är förtjust i att helt plocka bort masken för att få en surrealistisk vinjettering (se bifogat exempel). För att slippa repor drar jag ett par remsor eltejp över hållaren till masken.

Det var det jag funderade på om någon gjorde - och nu vet jag. Har fått hem den första rullen jag tagit - framkallad hos Crimson. Flera av bilderna är jättemörka, men det finns ju inte många inställningar att välja på. Man skall väl inte behöva blixt utomhus dagtid även om det är mulet?
 
Det var det jag funderade på om någon gjorde - och nu vet jag. Har fått hem den första rullen jag tagit - framkallad hos Crimson. Flera av bilderna är jättemörka, men det finns ju inte många inställningar att välja på. Man skall väl inte behöva blixt utomhus dagtid även om det är mulet?

Du har inte så många faktorer att kontrollera, utan du får bestämma filmhastigheten. Det är det enda du kan förändra, egentligen.

Väldigt soligt och fint, vassa kanter på skuggor - iso 100
Mindre soligt, men absolut inte mulet, senare/tidigare på dagen eller så, mjuka kanter på skuggor - iso 200
Mulet, mycket svaga skuggor om några alls - iso 400
Ordentligt råmulet, sådär att man tänder lampor inne mitt på dagen - iso 800

Följer man det brukar man få okej negativ. Så, har man iso 100 i kameran, är utomhus och det är mulet, har man tre alternativ.

Växla över till B och knäppa av som vanligt (om fingret bara åker ner/upp brukar det ge en slutarhastighet på ungefär 1/15 eller så). Det ger så gott som alltid skakningsoskärpa och ofta för täta negativ/för ljuxa bilder.

Använda blixt.

Låta bli att ta just den bilden. Och det är på grund av den risken som många av oss (t ex Graal) alltid har med sig flera holgor, laddade med olika filmhastighet.
 
Ett alternativ vid svartvitfoto är också att alltid ha 400 ISO film i kameran, vilket funkar vid gråmulet väder. Sedan har man färgade filter för att fota vid ljusare väder. Gulfilter tar bort ett steg, orangefilter tar 2 steg och rödfilter tar 3 steg. Även graduerade gråfilter funkar bra, då påverkas heller inte gråskaletonalitéten som med de färgade filtren, där rödfiltret är "värst". Men med färgnegativ film ser jag inte att det skulle vara några problem med att fota med t.ex 400 ISO film hela tiden? Jag har för mig att man testade det här i en fototidning en gång i tiden, och då kunde man överexponera 2-3 steg utan att nämnvärd kvalitétsförlust. Men kanske kräver det också manuell kopiering och inte maskindito, för att funka bra? Men som jag förstod av testen hade de skickat till labb som maskinkopierade.
 
Men med färgnegativ film ser jag inte att det skulle vara några problem med att fota med t.ex 400 ISO film hela tiden? Jag har för mig att man testade det här i en fototidning en gång i tiden, och då kunde man överexponera 2-3 steg utan att nämnvärd kvalitétsförlust. Men kanske kräver det också manuell kopiering och inte maskindito, för att funka bra? Men som jag förstod av testen hade de skickat till labb som maskinkopierade.

Ja, jag har hört samma sak, även om jag aldrig lagt märke till det. Nu scannar jag iofs på egen hand, men jag tycker hursomhelst det är lättare att rädda ett felexponerat svartvitt än ett felexponerat färgneg. Är de överexponerade mer än ett steg ungefär, får jag digitalt brus i högdagrarna, är de underexponerade mer än omkring ett steg sotar skuggorna igen samt att kontrasten försvinner. Jag gissar dock att labbens utrustning är snäppet skarpare än en amatörscanner, så tar man kopior borde det inte vara något problem med något/några steg hit eller dit, men ska man scanna hemma gör man klokt i att exponera rätt.

@Torun: Borde kanske påpeka också att om du fotograferar dia för att få just diabilder behöver du exponera rätt direkt, eftersom det inte finns någon möjlighet att ändra bilden senare.
 
Filmen jag använde var en svartvit film 400 ISO, ej dia. Jag visste att jag gjort fel när jag tog den (dubbelexponering mellan bilderna då jag matat fram filmen som att jag använde masken för att ta mindre bilder av misstag). Ville därför inte betala för scanning eller något annat. Har inte någon lämplig scanner själv och tycker hur som helst det verkar knepigt att bildbehandla från neg. Vet ju inte hur stor skillnad en bättre scanner gör, men förmodligen ganska stor. Några bilder ser ganska okej ut. Känns som att 400 är bäst att ha så här i början, och solen visar sig ju så sällan såhär års också... Kanske skall kombinera med blixt om det är riktigt trist väder. Det hade kanske räddat den här bilden - tagen utomhus ner mot marken.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1888049.htm?set=mp
 
ANNONS