Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hudtoner med 20D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Stiffneck

Aktiv medlem
Finns det någon klok person här som lyckats hitta ett bra arbetsflöde för att få till bra hudtoner med en 20D (från RAW)?

Alla andra färger ser bra ut, det är magenta/röd som sticker åt helt fel håll. Jag vill ha mer neg-liknande färger.

Jämfört med t.ex. H1 med ett digitalt bakstycke så kommer samma person ut som en gris från Canon-kameran medan Bladaren får till färgerna långt mycket bättre.

Det är inget som inte går att fixa, men jag är urless på att slösa en massa tid på att mecka i Photoshop för att få till färgerna.

Jag undrar detsamma - vad ska f.ö. det varaför inställning på färtemperaturen? Kan det ha med saken att göra?

MVH /Peder

Det blir bättre med en lite lägre färgtemperatur, men då får man ju färgstick i andra delar av bilden...

Som det är nu så "framkallar" jag två bilder och tar all hud från den ena och resten från den andra. Onödigt bökigt.

Stiffneck skrev:
Det blir bättre med en lite lägre färgtemperatur, men då får man ju färgstick i andra delar av bilden...

Som det är nu så "framkallar" jag två bilder och tar all hud från den ena och resten från den andra. Onödigt bökigt.

Tjo!

Vad är för dig en lite lägre färgtemeperatur? att framkalla två x verkar onekligen bökigt! =)

MVH /Peder

Du skall testa Phase Ones programvara, hudtonerna får inte samma magenta/rödaktiga nyans.

Du kan även prova att förskuta rött mot gult, dvs lägg en slinga runt ansikte eller den hudton du vill förbättra, mät mot din valda cmyk profil och se till att gult överstiger magenta, prova med 10 mer gult än magenta.Beroende på tryck kan du öka gult mer.Detta gör du enklast i nyans/ mättnad och rött, dvs förskut rött något åt höger.

På så vis får du en friskare hudton.
Ha med ett litet qp kort som referens.
Mikael

Senast ändrad:
Tack för tipset! Ska testa CaptureOne. Har för mig att det var det programmet som användes till H1:an.

Nyans/mättnad brukar jag pilla med idag, men det är lika pyssligt som att göra två bilder och lägga ihop.

Stiffneck skrev:
Tack för tipset! Ska testa CaptureOne. Har för mig att det var det programmet som användes till H1:an.

Nyans/mättnad brukar jag pilla med idag, men det är lika pyssligt som att göra två bilder och lägga ihop.
Ett enkelt tips är detta.Barnets hudton har samma värde vad det gäller magenta och gult i den cmyk profil som jag har valt. En cmyk som är för glättat papper.Euroscale coated v2.Detta medför en rosa aktig hudton

Bilagor

• hudton1.jpg
    hudton1.jpg
    15.9 KB · Visningar: 313
Senast ändrad:
2. En slinga(lite slarvigt lagd) med lite ludd, så att övergången inte skall märkas, svag förskutninga av rött mot gult i hudtonen, detta påverkar inte andra röda färger, mössa etc

Bilagor

• hudton2.jpg
    hudton2.jpg
    17.3 KB · Visningar: 302
Senast ändrad:
2 Hudtonen hos barnet har nu 10 mer gult än magenta när man mäter hudtonen , vilket ger en bättre resultat i tryck.Dvs det grisskära i hudtonen har dämpats.Man kan även ändra hudtonen i selektiv färgändring,färgbalans mfl sätt.

Bilagor

• hudton3.jpg
    hudton3.jpg
    13.9 KB · Visningar: 305
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto