Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur använda IPTC EXIF på webben

Produkter
(logga in för att koppla)

Schroder

Medlem
Någon som vet hur man med automatik kan använda valfri information från metadata från t ex IPTC när man lägger upp bilder på webben.

Jag vill exempelvis att metadatatexten från taggen Beskrivning visas under själva bilden på webbsidan.

Jag är inte helt säker på vad du är ute efter, men om du vill skapa bildarkiv som förutom bilder visar EXIF– och/eller ITPC-information kan du använda iView Media Pro.

http://www.iview-multimedia.com/

De standardmallar som finns i programmet kan du redigera, genom att hämta hem HTML-koden ifrån tillverkarens sajt. Enklast är då att utgå från en mall du gillar och sedan ta bort fält.

Exempel på hur koden kan se ut:

<b>Copyright:</b> (iView:Copyright)<br />
<b>Author/Title:</b> (iView:Author), (iView:AuthorTitle)<br />
<b>Credit:</b> (iView:Credit)<br /><br />
<b>Source:</b> (iView:Source)<br />
<b>Writer:</b> (iView:Writer)<br />
... osv ...

Rekommenderas förstås bara om du har grundläggande koll på HTML-kodning. Men om du har det kan det bli riktigt kul - då kan du skapa helt egna mallar för dina webbarkiv.

// mvh Petter

Tack för ditt svar skall kolla på denna lösning.

Lite bättre förklaring:
Istället för att manuellt lägga till bildtexter till varje bild som jag lägger ut på webben så söker jag en lösning som hämtar texten från bildernas metadata (IPTC) och visar den på hemsidan när bilden visas.

Gissar att man måste installera något på webbservern för att få det att fungera.

ANNONS
Götaplatsens Foto