Jag har också en Maxtor One touch, 200 Gb, och känner igen mig i dina kommentarer om datorer. Maxtor är faktiskt rätt enkel att använda, men har också orsakat mig en del problem....
- När du startar Retrospect Express HD och klickar på "Setup" finns två alternativ, (1) Comprehensive backup och (2) Duplicate.
Med "Comprehensive Backup" skapas en "Restore Point" varje gång du gör en backup (görs genom att trycka på knappen på hårddisken eller genom att klicka på "Restore now" i den första rutan som dyker upp när du startar Retrospect Express HD). Du kan sedan gå tillbaks till en gammal "Restore Point" och återskapa ett gammalt dokument eller bild såsom den var vid det tillfälle denna "Restore Point" skapades även om du har modifierat dokumentet/bilden senare. Du sparar alltså automatiskt gamla versioner av materialet.
Enligt Maxtor så ska gamla "Restore Points" raderas automatiskt när hårddisken är full för att ge utrymme åt nya "Restore Points". När jag kom till den punkten (efter 172 "Restore Points") dök det upp en fråga om jag ville systemet skulle radera gamlan "Restore Points". Klickade "Yes" men därefter gick allt fel och jag fick till sist radera allt på hårddisken och övergå till (2) "Duplicate". Trots att jag installerade om mjukvaran mm lyckades jag inte få "Comprehensive Backup" att fungera igen.
Med ”Duplicate” skapas en kopia av det du har valt ska duplicerats, men inga gamla versioner sparas.
- När du valt backupmetod (1) eller (2) och klickar på "Next" finns alternativen (A) "Let me choose specific files and folders" och (B) "Let me choose files by type". (A) låter dig välja de mappar du vill ska dupliceras, tex "My documents" etc. Pricka i rutorna till de mappar du är intresserad av. Jag har prickat i "My documents"” där jag har alla dokument, bilder och e-mail; dessutom Adressboken ( Outlook) och Favorites (Internet Explorer).
Sedan är det bara att klicka i till vilken HD (dvs till din Maxtor som väl fått beteckningen "D" om du bara har en hhårddisk i datorn, eller "E" om du har två) du víll att allt ska kopieras och allt är klart!
Tryck på knappen på Maxtorn och det ska dyka upp en ruta som säger att en Backup startar inom 20 sekunder.
Du kan nå alla duplicerade dokument via Windows Explorer.
Har läst någonstans att Maxtor kan överhettas, så jag startar den bara när jag ska göra en backup.
Puh....., hoppas detta blev till någon hjälp.....