Annons

hur använda Maxtor

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Har införskaffat en Maxtor onetouch för backup på mina bilder och dokument. Vilket sätt är bästa att spara ner med. Det verkar finnas 3 olika sätt men jag fattar inte skillnaden. Backupdefault med knappen, mappsynkronisering och så något där man kan ställa in själv. Fattar som vanligt nada när det rör datorer och nyheter för mig.

Jag hade en Maxtor tidigare men jag hade något problem med Backup-programmet om jag inte minns helt galet. Kommer dock inte ihåg vad, det kanske är löst i senare versioner.

Microsoft har ett gratisprogram som heter SyncToy, det använder jag för min backup.

I det sätter man upp vilka kataloger som skall kopieras från t.ex. C: eller var man nu har sina bilder. Sen väljer man Echo som bara kopierar nya kataloger rakt av eller uppdaterar om man gjort någon ändring. Du kan då inte ändra något på USB-disken för det kommer aldrig med till datorns diskar. Men det är ju oftast så man vill göra.

Jag brukar starta programmet manuellt och kopiera några gånger i veckan. Jag tycker att det funkar klockrent.
Det går även om man vill att köra det automatiskt via någon Schedule-tjänst.

Jag har också en Maxtor One touch, 200 Gb, och känner igen mig i dina kommentarer om datorer. Maxtor är faktiskt rätt enkel att använda, men har också orsakat mig en del problem....

- När du startar Retrospect Express HD och klickar på "Setup" finns två alternativ, (1) Comprehensive backup och (2) Duplicate.

Med "Comprehensive Backup" skapas en "Restore Point" varje gång du gör en backup (görs genom att trycka på knappen på hårddisken eller genom att klicka på "Restore now" i den första rutan som dyker upp när du startar Retrospect Express HD). Du kan sedan gå tillbaks till en gammal "Restore Point" och återskapa ett gammalt dokument eller bild såsom den var vid det tillfälle denna "Restore Point" skapades även om du har modifierat dokumentet/bilden senare. Du sparar alltså automatiskt gamla versioner av materialet.

Enligt Maxtor så ska gamla "Restore Points" raderas automatiskt när hårddisken är full för att ge utrymme åt nya "Restore Points". När jag kom till den punkten (efter 172 "Restore Points") dök det upp en fråga om jag ville systemet skulle radera gamlan "Restore Points". Klickade "Yes" men därefter gick allt fel och jag fick till sist radera allt på hårddisken och övergå till (2) "Duplicate". Trots att jag installerade om mjukvaran mm lyckades jag inte få "Comprehensive Backup" att fungera igen.

Med ”Duplicate” skapas en kopia av det du har valt ska duplicerats, men inga gamla versioner sparas.

- När du valt backupmetod (1) eller (2) och klickar på "Next" finns alternativen (A) "Let me choose specific files and folders" och (B) "Let me choose files by type". (A) låter dig välja de mappar du vill ska dupliceras, tex "My documents" etc. Pricka i rutorna till de mappar du är intresserad av. Jag har prickat i "My documents"” där jag har alla dokument, bilder och e-mail; dessutom Adressboken ( Outlook) och Favorites (Internet Explorer).

Sedan är det bara att klicka i till vilken HD (dvs till din Maxtor som väl fått beteckningen "D" om du bara har en hhårddisk i datorn, eller "E" om du har två) du víll att allt ska kopieras och allt är klart!

Tryck på knappen på Maxtorn och det ska dyka upp en ruta som säger att en Backup startar inom 20 sekunder.

Du kan nå alla duplicerade dokument via Windows Explorer.

Har läst någonstans att Maxtor kan överhettas, så jag startar den bara när jag ska göra en backup.

Puh....., hoppas detta blev till någon hjälp.....

funkar inte

När jag trycker på knappen så tar den backup, det har jag kollat i hårddiskens mappar i filhanteraren. Men när jag öppnar programmet så kan jag inte gå in i setup för att ändra inställningar(det händer inget) jag kan inte heller klicka i nejrutan på Automatisk backup? (händer inget)

Jag har också en Maxtor OneTouch. Använder inte den medföljande programvaran, utan ersätter min huvudmapp med bilder någon gång i veckan bara.

Det finns ett svensk gratisprogram för backup som kanske kan vara av intresse - Cobian backup (http://www.educ.umu.se/~cobian/cobianbackup.htm).

Inte så avancerat och jag har inte testat det så djupt då det gick ganska fort att inse att det inte uppfyllde mina krav men så är de ofta lite annorlunda än den normale datoranvändaren.

Automatisk Backup Yes / no fungerar inte heller i min PC, men inga problem med "Setup". Har du försökt installera om?

Re: Hur gör du?

Tonyeagle skrev:
Hur gör du? Drar du din huvudmapp till den enhet som maxtorn har eller?
Min huvudmapp för bilder heter "Bilder" (smart, va?), och jag kopierar den till min Maxtor lite då och då. Enkelt, det funkar och jag ser vad som händer.

Det tar en stund att kopiera ett par gb, men jag brukar göra det när jag sysslar med annat än sitter framför datorn.

DaMoose skrev:

Microsoft har ett gratisprogram som heter SyncToy, det använder jag för min backup.

Ja, SyncToy är riktigt bra tycker jag. Särskilt att man kan välja vilken typ av synkronisering man vill göra - den kan göra riktig synkronisering där borttagna filer tas bort på båda ställena, men även envägssynkronisering där allt nytt kopieras åt ena hållet (till den externa hdn) men ingenting raderas därifrån.

Jag har en Maxtor Onetouch II men använder inte den medföljande programvaran. I stället kör jag Second Copy som automatiskt backar upp de mappar jag ställt in. Det är inte gratis men kostar inte mycket.

Jag låter Maxtorn stå på alltid och har inte märkt några problem med överhettning (efter ett drygt år).

Johannes

ANNONS
Götaplatsens Foto