Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur "Blixtrar" man ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dan Petersson

Aktiv medlem
Har jag tänkt rätt ?

Jag har köpt en mellanformatskamera med genomsiktssökare och en äldre blixt Braun 370 BCV med viss automatik.
Kameran skall klara synk på samtliga slutartider men saknar TTL automatik.

Provfyrar man av blixen klarar den att mäta upp om tillräckligt med ljus nått fram till objektet och detta visas med en grön lampa.
Fotocellen stryper då effekten till blixen.

Är det så att jag ställer in den slutartid som jag tycker vara lämplig och struntar i vad kameran ger för bländare för denna tid ?

Dvs jag går över till vilken bländare blixten ger för det avstånd som jag har till objektet och ställer in denna bländare på kameran.

Eller kan jag alltid ha en liten bländaren på kameran inställt och helt förlita mig på att blixen sköter doseringen av ljus ?

Hoppas att ni förstod mitt spörsmål.

Dan Petersson

På blixen ställer man in vilket sedan in avståndet till objektet.

Blixtens automatik förutsätter en viss bländare som du måste ställa in på kameran. Slutartiden väljer du beroende på hur mycket du vill att det omgivande ljuset skall påverka bilden.

Eftersom kameran saknar blixtljusmätning kan du inte välja bländare godtyckligt. Däremot kan du använda kamerans exponeringsmätare för att välja tid så att du balanserar det befintliga ljuset och blixtljuset.

ANNONS
Götaplatsens Foto