Annons

Hur få med exif info?

Produkter
(logga in för att koppla)

sjohan

Aktiv medlem
Hejsan,
Jag har gått över till digitalt med en canon eos 300d. Och det är ju jättepraktiskt för man kan på ett helt nytt sätt testa bländare osv. Och den nya exif informationen man kan få fram här på fotosidan är ju väldigt bra. Men jag får inte med exif informationen i mina bilder. Bara höjd bredd osv. Inte bländare. Jag har sett andra som fått med den t ex: här men jag får inte med dem på mina bilder. Någon som vet hur?

Om man sparar bilden i photoshop via "spara för webben" så kommer exifinfo inte med. Går man via "spara som" sparas exifinfo med bilden.

Jag kollade en bild jag nyligen lagt in på fotosidan. Den EXIFinformation som förts över till fotosidan är bara en liten del av den som finns i den kopia jag laddat upp. Det står ju också på fotosidan att funktionen är experimentel vilket kanske betyder att den inte alltid fungerar fullt ut. Det behöver alltså inte vara så att du tappat information. Kolla i ditt vanliga visningsprogram så är det möjligt alla uppgifter finns där. Jag kollade i Elements och de fanns där, alltihop.

File: - C:\Documents and Settings\Christer Rörvall\Skrivbord\bunke.jpg

Make - Canon
Model - Canon EOS 10D
Orientation - Top left
XResolution - 150
YResolution - 150
ResolutionUnit - Inch
Software - Adobe Photoshop Elements 2.0
DateTime - 2004:08:13 23:03:07
YCbCrPositioning - Centered
ExifOffset - 220
ExposureTime - 1/500 seconds
FNumber - 8.00
ISOSpeedRatings - 800
ExifVersion - 220
DateTimeOriginal - 2004:08:14 19:18:26
DateTimeDigitized - 2004:08:14 19:18:26
ComponentsConfiguration - YCbCr
CompressedBitsPerPixel - 3 (bits/pixel)
ShutterSpeedValue - 1/500 seconds
ApertureValue - F 8.00
ExposureBiasValue - 0.00
MaxApertureValue - F 5.60
MeteringMode - Multi-segment
Flash - Not fired
FocalLength - 300 mm
UserComment -
FlashPixVersion - 100
ColorSpace - sRGB
ExifImageWidth - 2256
ExifImageHeight - 1504
FocalPlaneXResolution - 3443.95
FocalPlaneYResolution - 3442.02
FocalPlaneResolutionUnit - Inch
SensingMethod - One-chip color area sensor
FileSource - DSC - Digital still camera
CustomRendered - Normal process
ExposureMode - Auto
WhiteBalance - Auto
SceneCaptureType - Standard

Senast ändrad:
Jag sparar alltid i läge spara som och informationen kommer ändå inte med. Kanske problemet ligger någon annanstans. Jag är inte säker på att Fotosidan hittar alla data som faktiskt skickas över.

Kan det vara så att du laddar upp för stora bilder?

Det verkar som om fotosidan accepterar bilder som är större än maxgränsen 1024 pixlar, men om man slangar upp en dylik så blir både den stora och den lilla bilden tillverkad på servern. Då försvinner exifen.

Jag gjorde precis ett test som bekräftar min tes. En bild på 1024 pixlar längs längsta sidan behåller exif. Med 1200 pixlar försvinner exifen.

Tackar, precis vad jag letade efter.

Jag har åxå haft problem med "exif" som försvinner.
Man får helt enkelt sluta med att "spara för webb".
En liten fråga dock, kan man få ner filstorleken lika mycket med "spara som"?

ANNONS
Götaplatsens Foto