Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

hur får jag bort kanterna

Produkter
(logga in för att koppla)

Ponnytok

Aktiv medlem
Är nybörjare i PS (CS).

Men när jag ändrar (kontrast, färg osv) vissa delar av en bild så blir det kanter så det ser ut som om jag klippt in objektet i bilden istället. Hur får jag bort det?

Bilagor

• orro1-kopiera.jpg
    orro1-kopiera.jpg
    23.7 KB · Visningar: 255
Gör en så noggran markering du kan runt området.

Högerklicka i det markerade och välj feather (ludd om du har svensk Photoshop) med ett värde av 1 (till att börja med, en stor bild kan använda ett större värde).

Då får du en mjukare kant (därav namnet ”ludd”) som gör att det inte ser lika urklippt ut.

Viktigt är dock att markeringen görs snyggt runt kanterna, ligg gärna en aning innanför hundens hals är du gör markeringen (kanske en pixel innanför). Men det är en annan fråga....

Nu vet jag hur man gör men det blir ändå en konstig kant när jag ändrar kontrasten på bakgrunden eller hunden på de ställen där hunden är vit och snön är bakom.

ANNONS
Götaplatsens Foto