Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får man bilden till datorn från mobilen?

Produkter
(logga in för att koppla)
Samsung SGH-X660

boxen skrev:
Hej
Kollade lite på pricerunner och samsungs hemsida. Tydligen så kan man köpa till USB-kabel för att koppla till datorn.
// Tobbe
Jo, enligt Samsung: 'Specifikationer' men inte enligt 'Produktblad' - får ringa Supporten och fråga, om dom nu begriper vad man menar..?
Pricerunner..?

Undrar bara var kabeln ska in - i laddningsingången, månntro..?
_/h.
PS - hittade en USA-recension via Pricerunner, som uppger '# Synchronization with PC using a cable or IrDA' - sådåså - - Tack för tipset - DS

Re: Samsung SGH-X660

red-top skrev:
Jo, enligt Samsung: 'Specifikationer' men inte enligt 'Produktblad' - får ringa Supporten och fråga, om dom nu begriper vad man menar..?
Pricerunner..?

Undrar bara var kabeln ska in - i laddningsingången, månntro..?
_/h.

www.pricerunner.se
- är en sida där du kan jämnföra priser på t.ex mobiltelefoner.

På min W300i så är det i "laddningsingången", så det är nog så på din också.

// Tobbe

Samsung SGH-X640

Jag har samma funderingar när det gäller min mobil som nu är helt full, och jag har inte ens bluetooth att ta till så det enda som återstår skulle väl vara att på något sätt maila bilderna eller föra över dem till min domän (ftp?) - för det borde väl gå och jag vet inte hur och var jag ska lägga in uppgifter så jag kan skicka över bilderna heller. Jag har bara ett ställe på mobilen för laddningssladden.

Googlade på 'APCB307BBEJSTD' (art.nr på kabeln enl Samsung) för att hitta säljställen. Resultat, - sidor på svenska: bara Samsungs egen, - webben: massor med träffar på finska, estniska och lettiska, inget annat... Kufiskt.
_/h.

PS - hittade ett pris på en lettisk sajt, 80 LVL lika med ca 1060 svenska gurra..! (Om jag nu förstått rätt..?)

Senast ändrad:
Re: Samsung SGH-X640

Sans skrev:
Jag har samma funderingar när det gäller min mobil som nu är helt full, och jag har inte ens bluetooth att ta till så det enda som återstår skulle väl vara att på något sätt maila bilderna eller föra över dem till min domän (ftp?) - för det borde väl gå och jag vet inte hur och var jag ska lägga in uppgifter så jag kan skicka över bilderna heller. Jag har bara ett ställe på mobilen för laddningssladden.

Kolla under "DATA" på den här länken:

http://www.samsung.com/se/products/mobil_old/mobil_old/mobiltelefon/sgh_x640.asp?page=Specifications

Där står det att man kan koppla en seriell-datakabel som är extra tillbehör.
Om du har en ny dator så kolla så att den har en seriell-ingång (min hade inte det upptäckte jag).
Finns "seriell till USB - adapter" att köpa annars, men det är inte billigt.
Bättre att lägga pengarna på en ny telefon.

// Tobbe

Re: Re: Samsung SGH-X640

boxen skrev:
Kolla under "DATA" på den här länken:

http://www.samsung.com/se/products/mobil_old/mobil_old/mobiltelefon/sgh_x640.asp?page=Specifications

Där står det att man kan koppla en seriell-datakabel som är extra tillbehör.
Om du har en ny dator så kolla så att den har en seriell-ingång (min hade inte det upptäckte jag).
Finns "seriell till USB - adapter" att köpa annars, men det är inte billigt.
Bättre att lägga pengarna på en ny telefon.

// Tobbe
Mystiken tätnar - envis som jag är, måste detta redas ut:
X-660 specen: 'Datakabel (USB 1.1)'
X-640 specen: 'Seriell kabel'
MEN - bägge hänvisar till samma art.nr (se ovan) -
och, som sagt, den verkar inte billig...
_/h.
PS - på finsk internetshop = ca 18 EUR - överkomligt.

Senast ändrad:
Kabeln som du har hittat för 18 EUR är säkert överkomligt.
Det jag skrev var om man har x-640 modellen med seriell-kabel och saknar seriell-port på sin dator så behöver man en seriell/USB-adapter också. Jag hittade en sådan på Claes Ohlsons för ca: 250 KR. 18 EUR + ca: 250 KR börjar bli lite dyrt för att få in ett par låtar i en telefon, tycker jag.
// Tobbe

Nog för att jag var in på Clas Ohlson igår men ändå glömde jag att kolla upp det här just då, men efter att jag nattat datorn så bläddrade jag igenom mobiltillbehörkatalogen och hittade den här sladden som verkar vara den rätta för att ladda över bilder till datorn.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=383989

I katalogen står det att det är ett Samsung originaltillbehör och att den kostar 349 kronor vilket kändes lite väl saftigt för ett mobiltillbehör (i alla fall i min värld), men när jag kollade upp den på deras hemsida nyss så var den nedsatt till 98 kr och det tackar vi för! ;o)

Susanne - grattis!
Den ska ju funka med 640 - men :=( inte med 660..
Dessutom - enl Samsung support kräver kabelöverföring mobil-dator särskild programvara, PC Studio, som inte stöder Mac.. Windows kan ladda ner från Samsung.
Jag skrev tidigare att Samsung angav samma art.nr för kabel till 640 OCH 660 men det är fel. (skäms)
640-kabeln är seriell, så att du måste alltså ha seriell ingång i datorn - annars USB-adapter, = kostnad enl 'Tobbe' -
Så jag använder nog epost-metoden eftersom jag bara för över mindre antal bilder dåådå.
_/h.
PS - jag vill inte kalla mig 'expert' i ämnet - reservation för galna råd. ;=) DS

red-top skrev:
Susanne - grattis! - - -
Tack! :eek:) Jag ringde Clas Ohlson och kollade att det skulle gå att föra över bilder till datorn med kabeln och de bekräftade att det gick.

red-top skrev:
- - - reservation för galna råd. ;=) DS
Jo, men även "galna råd" kan ju inspirera till vidare utforskande av ämnet så att man hittar just det man själv behöver! Det heter ju att "alla råd är ju bra, utom de dåliga" och det sägs ju ingenting om "galna råd" så det är väl bara att fortsätta! ;o)

ANNONS
Götaplatsens Foto