Vi är oerhört många som irriterar oss på det här problemet. Många mjukvaruföretag är helt enkelt inte anständiga på vissa punkter.
Jag vet, jag jobbar själv som utvecklare.
Microsoft lade in en möjlighet att lägga till små programvaror som skulle köras vid start eller andra händelser i operativet.
Men när mjukvaruföretagen utnyttjar det i blindo.
Då hamnar vi i situationen med kanske tre till fyra olika program laddade samtidigt som känner av om den kamera kopplas in. PLuss alla övriga utils.
Egentligen ville man kanske bara ha en, eller ingen. Men likfullt så har man en drös av sådana program som drar mine och kraft trots att de inte används.
Helt klart irriterande.
Är det ett principfel att jag hellre vill kunna koppla in t.ex kameran först och sedan själv välja vad jag vill göra med den. Känns som mjukvaru företagen tycker det.
Ta en så enkel sak som ett TV kort till en bärbar dator.
Stoppa in kortet och du måste sedan starta programmet som kan visa dig kanalerna. Enkelt och rakt på sak.
Men nej. Dom måste nödvändigtvis också lägga ett program i autostarten i registret, vars enda uppgift är att tala om för mig att jag stoppat i kortet i datorn.
Tänk, jag trodde jag visste att jag stoppat i det ändå, med tanke på att det var min hand som gjorde det.
Ovanpå allt, kan dett program dessutom vara inkompatibelt med ett kort av annat märke, som tvingar mig att ringa supporten och be om hjälp. (Om jag inte själv redan har den kunskapen, och hur många svensson har den?)
Fullständigt ologiskt och irriterande.
Mycket sådant här.slöar bara ner datorn och skapar elände.