Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får man lightroom att sluta starta hela tiden!

Produkter
(logga in för att koppla)

annamelie

Aktiv medlem
Nu är jag less:p Jag laddar upp bilder rätt ofta via bridge, och varje gång jag pluggar i kameran så startar lightroom upp, det tar en himla tid för den ska fråga om jag vill göra en säkerhetskopiering mm. sen ska man vänta tills det startat upp så amn akn stänga ner det, och jag lyckas inte hitta hur man väljer att det inte ska startas upp då jag slår igång kameran, någon som vet?? :)

MVH Anna

Nu förutsätter jag att det är Windows XP du har.

Plugga i kameran och låt LghtRoom starta. När den är startad stäng av den, men låt kameran var på och conected.

Gå till kontrollpanelen. Leta reda på ikonen för Skannrar och kameror.
Klicka den, så bär du hitta din kamera listad som ikon.

Använd höger musknapp och klicka på kamera ikonen. På dne lilla mney som dyker upp, välj "Egenskaper" längst ner i menyn.

I doalogen som öppnas. Välj fliken "händelser".

Du bör se inom ramen för "åtgärder" att LightRoom är valt som program att starta när kameran kopplas in.

Du kan här välja vad du vill skall hända.

Ett annat program, eller alltid fråga dig, eller alltid göra ingenting.

Jag gissar att "Ingen åtgärd" är det minst störande, då du i alla program kan trigga igång hämtning fårn menyerna i programmet när du vill.

Den här kontroll panel ikonen styr alla sådana händelser.

Vissa program brukar också ladda upp ett program i minnet som ligger och bevakar. Om så, så måste det prgrammet kopplas ur.
Men jag gissar att det var det jag beskrivit tidigare som hjälper dig nu.
Annars återkommer jag med annat förslag.