Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får man lightroom att sluta starta hela tiden!

Produkter
(logga in för att koppla)

annamelie

Aktiv medlem
Nu är jag less:p Jag laddar upp bilder rätt ofta via bridge, och varje gång jag pluggar i kameran så startar lightroom upp, det tar en himla tid för den ska fråga om jag vill göra en säkerhetskopiering mm. sen ska man vänta tills det startat upp så amn akn stänga ner det, och jag lyckas inte hitta hur man väljer att det inte ska startas upp då jag slår igång kameran, någon som vet?? :)

MVH Anna

Nu förutsätter jag att det är Windows XP du har.

Plugga i kameran och låt LghtRoom starta. När den är startad stäng av den, men låt kameran var på och conected.

Gå till kontrollpanelen. Leta reda på ikonen för Skannrar och kameror.
Klicka den, så bär du hitta din kamera listad som ikon.

Använd höger musknapp och klicka på kamera ikonen. På dne lilla mney som dyker upp, välj "Egenskaper" längst ner i menyn.

I doalogen som öppnas. Välj fliken "händelser".

Du bör se inom ramen för "åtgärder" att LightRoom är valt som program att starta när kameran kopplas in.

Du kan här välja vad du vill skall hända.

Ett annat program, eller alltid fråga dig, eller alltid göra ingenting.

Jag gissar att "Ingen åtgärd" är det minst störande, då du i alla program kan trigga igång hämtning fårn menyerna i programmet när du vill.

Den här kontroll panel ikonen styr alla sådana händelser.

Vissa program brukar också ladda upp ett program i minnet som ligger och bevakar. Om så, så måste det prgrammet kopplas ur.
Men jag gissar att det var det jag beskrivit tidigare som hjälper dig nu.
Annars återkommer jag med annat förslag.

Oj, jag råkade titta på det jag skrev.
Fantistiskt hur mycket jag felstavat.

Jag skrev medan jag tittade på en annan dator, sorry. Hoppas det gick att läsa utan för stora problem.

Jag har samma problem när jag sätter i minneskortet i datorns kortläsare. Trots att jag inte använder Lightroom startar detta upp. Även jag använder hellre bridge vid uppladning. Enerverande detta med att Lightroom startar upp utan att jag vill det.

Finns ett enklare sätt. Under edit/preferenser så klickar du ur boxen "Show import dialog when a memory car is detected"

Ett annat sätt är att "disable" Adobe Photo Downloader. Antingen via den lilla rutan längst ner till höger, precis brevid klockan, Högerklicka och välj disable. Det är alltså ett litet program som ligger o snurrar. Du kan givetvis även leta rätt på strängen i registret där sökvägen är skriven och ta bort den så lär den inte starta mer.

Så här skriver Adobe:

1. Start; Run and type: msconfig. The click OK.

2. The System Configuration Utility will open.

3. Click on the Startup tab.

4. Uncheck the Startup Item named: apdproxy

5. Click ok & reboot. The Adobe Photo Downloader will not start again.

After reboot you may get a message saying that you have made changes to the System Configuration. Simply check the box that says Don’t show this message again and click OK.

If you do not want to permanently remove Adobe Photo Downloader from starting up, then right-click on the icon in the System Tray and select disable.

Adobe should put a simple check box in the preferences of Lightroom to allow the user to enable or disable this feature.
Keywords (for forum searches): Adobe Lightroom starts automatically. Photo downloader starts automatically. Lightroom automatically opens. Lightroom opens automatically.

Tack för tipset. Jag har varit väldigt irriterad på lightroom på grund av denna finess. Det är väldigt konstigt att programvarutillverkare så medvetet försöker sabotera sina kunders arbetsro.

Nu hoppas jag att jag kan ladda upp mina bilder i lugn och ro utan adobe retar mina nerver.

Vi är oerhört många som irriterar oss på det här problemet. Många mjukvaruföretag är helt enkelt inte anständiga på vissa punkter.

Jag vet, jag jobbar själv som utvecklare.

Microsoft lade in en möjlighet att lägga till små programvaror som skulle köras vid start eller andra händelser i operativet.

Men när mjukvaruföretagen utnyttjar det i blindo.
Då hamnar vi i situationen med kanske tre till fyra olika program laddade samtidigt som känner av om den kamera kopplas in. PLuss alla övriga utils.
Egentligen ville man kanske bara ha en, eller ingen. Men likfullt så har man en drös av sådana program som drar mine och kraft trots att de inte används.

Helt klart irriterande.
Är det ett principfel att jag hellre vill kunna koppla in t.ex kameran först och sedan själv välja vad jag vill göra med den. Känns som mjukvaru företagen tycker det.

Ta en så enkel sak som ett TV kort till en bärbar dator.
Stoppa in kortet och du måste sedan starta programmet som kan visa dig kanalerna. Enkelt och rakt på sak.
Men nej. Dom måste nödvändigtvis också lägga ett program i autostarten i registret, vars enda uppgift är att tala om för mig att jag stoppat i kortet i datorn.
Tänk, jag trodde jag visste att jag stoppat i det ändå, med tanke på att det var min hand som gjorde det.
Ovanpå allt, kan dett program dessutom vara inkompatibelt med ett kort av annat märke, som tvingar mig att ringa supporten och be om hjälp. (Om jag inte själv redan har den kunskapen, och hur många svensson har den?)

Fullständigt ologiskt och irriterande.
Mycket sådant här.slöar bara ner datorn och skapar elände.

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto