Annons

Hur får man ordning på bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

pdahlen

Aktiv medlem
Testa gärna men var medveten om att Olas råd innehåller några punkter som är rätt kontroversiella och knappast delas av oss alla.

Att flytta filer som är "keepers" låter t ex för mig som en sällsynt dålig strategi! :)

Det har ju tidigare framkommit att Ola har dåliga erfarenheter av Lighroom. Själv har jag använt programmet i snart 10 år och har aldrig förlorat någon information. Jag är inte ensam.

Självklart skall man ha en vettig backup-strategi oavsett vilka verktyg och hur man organiserar sina filer.

Jag delar dock Olas åsikt att man skall gallra hårt bland sina bilder. Det vinner man på i längden.
Det är väl en kombination av personlig smak samt vad man gör med sina bilder.

Är det så att man endast använder bilder till något visst event, att man samlar ihop ett unikt utdrag för att göra, visning, bok, eller använda på annat sätt så fungerar LR fint

Men själv vill jag inte ha LR som ett nav för att hitta bilder,jag använder LR för framkallning och att hålla ordning på rawfiler, men keepers bryter jag ut från LR, vill jag så kan jag hitta mina keepers via flaggning samt jag ser vilka som är framkallade i LR.

Men jag vill kunna se mina keepers var som helst och när som helst, i soffan, på stranden, borta, hemma så långt borta från en dator som möjligt. Därför har jag kodat bilderna i olika grupper och skapat mappar för dessa grupper, jag kan visa bilder tagna ett visst år, jag kan visa bilder från en viss grupp en visst år etc och detta kan jag styra via tex mobilen
 

PMD

Aktiv medlem
Sedan börjar det komma reklam anpassad efter motiven i bilderna...
Ja, det får man nog räkna med, men det finns ju reklamblockerare. Jag har inte lagt mina bilder hos Google. Tyvärr är det nog svårt att ha ett lika kraftfullt bildigenkänningsprogram lokalt på sin egen dator.
 

AFJ

Aktiv medlem
Att ankedotiskt säga att man inte haft problem med LR när det är allmänt känt att LR-databasen faktiskt blir korrupt ibland är farligt om det blir omvandlat till ett råd. Backupp av databasen är ett måste och Adobe tjatar om det men som sagt, i långa loppet är en vettig robust filstruktur viktig. Vem vet vilka spännande verktyg som kommer nästa år?
Sa jag något annat?

Jag hävdar att LR är ett stabilt verktyg - inte ofelbart.

Jag hävdar att oavsett valt verktyg så är backup nödvändigt.

Jag förordar också en robust filstruktur. LR har utmärkta verktyg för att skapa en sådan vid import. Att hålla på och flytta vissa filer ur den strukturen känns kontraproduktivt.
 

--Micke--

Aktiv medlem
Fortsättningsvis....hur sorterar jag med en enkel metod?
En massa goda råd har du fått men jag får spontant känslan av att i ett sådant läge måste man ta tag i sig själv och försöka bli strukturerad. Finns ingen genväg till att handla efter den självinsikten. Hjälpmedel att sortera har du redan. Möjligheten att använda LR för att ha den koll du eftersträvar finns redan. De har tänkt bra vad gäller 'full koll'.

Klarar man inte att underkasta sig villkoren för verktyget, att du måste göra en egen insats genom att skapa en struktur och sedan vara benhård på att följa den vid varje ny import, är ditt arkiv mer eller mindre 'lost' enligt min mening. Att OMGÅENDE radera de rena skitbilderna har du redan fått höra, men du kommer har mängder kvar och någon gång längre fram vill du ta fram 'den där med fjärilen'. LR är byggt så att det hittar den till dig på 2 sek - OM du underkastar dig verktygets villkor.

Förr kunde den 'slarvige' i alla fall se fysiska fotokopior,dia, neg i den oordning man skapat och med lite tur kanske hitta rätt bild. Med dina 10000-tals bilder med anonyma filnamn på en dator finns inga andra genvägar än att 1. stålsätt dig och skapa din struktur och håll den 2. använd LR för att administrera den.

Ta dig också tid att så snart som möjligt sortera in nyimporterade bilder så att inte den högen blir för stor. Ju större den blir desto större blir motståndet att hantera dem.

Jag tog mig igenom inscanning av ca. 9000 sv/v neg och dia och importerade in dem, taggade dem etc. Var tänkt som ett pensionärsprojekt men då jag kommit igång kunde jag inte sluta. Tog ett par månader. Idag fyller jag bara på arkivet med nytagna bilder.

Alla filerna ligger nu huller om buller på en 3TB hårddisk MEN LR vet exakt var de finns och kan hitta dem till dig enligt den struktur du skapat.

Den som har foto som hobby idag måste anpassa sig till att utnyttja datorns möjligheter. Men du måste tala om för den hur du vill ha det. Då allt är klart är det ett stort nöje att överblicka det man har ;).

Avundas inte den mängd du nu ska hantera men följ råden att börja med att kasta. Är värdet av att ha en misslyckad bild sparad av en eller annan anledning större än värdet att slippa bläddra i sådant du inte kommer använda? Då kan du spara den. Men KASTA först, importera sedan allt via LR, skapa din struktur där och börja tagga. Hard work man - but it pays off ;).
 

iSolen.se

Guest
Sa jag något annat?

Jag hävdar att LR är ett stabilt verktyg.

Jag hävdar att oavsett valt verktyg så är backup nödvändigt.

Jag förordar också en robust filstruktur. LR har utmärkta verktyg för att skapa en sådan vid import. Att hålla på och flytta vissa filer ur den strukturen känns kontraproduktivt.
Jo men den dagen du inte har LR är det svårt att identifiera keepers. Tex efter en systemkrasch där du har tillgång till filerna men inte kan köra program, eller helt enkelt för att du inte vill köra LR för att plocka fram dina keepers. Eller för att du just slagit ihop några gamla mindre hårddiskar till en ny stor HD och LR då inte längre hänger ihop med filstrukturen.

Jag lyckades krascha LR ett par gånger förra veckan och senast igår när jag stitchade många bilder. Förlorade sista redigeringen men inte mer.
 

AFJ

Aktiv medlem
Det är väl en kombination av personlig smak samt vad man gör med sina bilder.
Absolut. Att man presenterar bilder för olika syften köper jag.


Det jag har svårt med är rådet att flytta originalfilen bara för att bilden klassats som en "keeper".
 

iSolen.se

Guest
Absolut. Att man presenterar bilder för olika syften köper jag.


Det jag har svårt med är rådet att flytta originalfilen bara för att bilden klassats som en "keeper".
Hur ska man göra då om man vill att klassningen ska synas utanför LR? Jag kommer ta till mig ditt råd omedelbart.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Absolut. Att man presenterar bilder för olika syften köper jag.


Det jag har svårt med är rådet att flytta originalfilen bara för att bilden klassats som en "keeper".
Ok, detta gör jag ju inte, det har LR full koll på (hoppas jag). Jag bryter bara ut min redigerade jpg’s
 

AFJ

Aktiv medlem
Jo men den dagen du inte har LR är det svårt att identifiera keepers. Tex efter en systemkrasch där du har tillgång till filerna men inte kan köra program, eller helt enkelt för att du inte vill köra LR för att plocka fram dina keepers. Eller för att du just slagit ihop några gamla mindre hårddiskar till en ny stor HD och LR då inte längre hänger ihop med filstrukturen.
Om man råkar ut för en systemkrasch så är förstås den absolut första åtgärden att återskapa systemet och därefter data från backup. Då är man ju tillbaka på "ruta 1". Om man inte klarar av detta - ja då har man en dålig backuplösning.

Vill jag inte köra LR längre - då är det enkelt att i LR skiva till xmp eller original, eller exportera eller kopiera eller vad man nu vill göra för att det nya verktyget skall fungera.

Slår man ihop hårddiskar - ja då får man förstås hantera det korrekt - inga problem med LR eller andra verktyg.

Jag säger inte att LR är felfritt eller ens det bästa verktyget. Jag har inte provat alternativen. Men för någon som har oordning på sin bildhantering så erbjuder LR en robust lösning för att få ordning på oredan och det finns ingen anledning att avstå från de verktyg som LR har bara för att en dator kan krascha.
 

iSolen.se

Guest
...Vill jag inte köra LR längre - då är det enkelt att i LR skiva till xmp eller original, eller exportera eller kopiera eller vad man nu vill göra för att det nya verktyget skall fungera.

Slår man ihop hårddiskar - ja då får man förstås hantera det korrekt - inga problem med LR eller andra verktyg.

Jag säger inte att LR är felfritt eller ens det bästa verktyget. Jag har inte provat alternativen. Men för någon som har oordning på sin bildhantering så erbjuder LR en robust lösning för att få ordning på oredan och det finns ingen anledning att avstå från de verktyg som LR har bara för att en dator kan krascha.
Att flytta mängder med filer är vad filsystem är bra på, inte LR även om det går. Ingen vidare översikt, du kan inte köra många explorerfönster samtidigt etc. Det är inte så lätt att städa. LR är bra på mycket men detta är inte där LR excellerar.

Jag skriver redan alla data till xmp och det bör alla göra. Men det hjälper föga när du har ett windowsexplorerfönster med hundratals filer och snabbt vill kopiera dina keepers. Hur ser man vilka som är keepers?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nu är ju detta jobbigt att göra i efterhand, vet inte om det finns något program där man kan editera ett filnamn i grupp och lägga till tex 10_före befintligt namn utan att påverka resten av filnamnet för resp fil
I windows kommandoprompt: skriv: help rename

Skulle aldrig få för mig att spara exporterade filer OM det inte är ngt jag levererat och vill ha koll på.
 

iSolen.se

Guest
När du exporterar till JPG så följer ju rating och nyckelord med. Men det visste du väl redan så jag förstår inte riktigt din fråga??
Om du ännu inte exporterat jpeg, hur ser du vilka som är keepers?

Har jag jpegfilerna vet jag ju redan vilka som är keepers, det är ju dom :)
 

AFJ

Aktiv medlem
Om du ännu inte exporterat jpeg, hur ser du vilka som är keepers?
I Lightroom! :)

Har jag jpegfilerna vet jag ju redan vilka som är keepers, det är ju dom :)
Precis! :) :)

Allvarligt talat, det känns som om du inte riktigt "litar" på LR. Programmet har utmärkta verktyg för att klassificera, organisera och söka bilder. Använd dem.

Vill man inte vill använda LR - ja då får man ju använda andra verktyg. Du kan inte begära att allt fiffigt som går att göra i LR omedelbart skall vara tillgängligt i ett annat verktyg, speciellt inte i ett sådant begränsat verktyg som utforskaren.
 

AFJ

Aktiv medlem
Att flytta mängder med filer är vad filsystem är bra på, inte LR även om det går. Ingen vidare översikt, du kan inte köra många explorerfönster samtidigt etc. Det är inte så lätt att städa. LR är bra på mycket men detta är inte där LR excellerar.
Jag har sällan behov att flytta mina bildfiler. Det ligger ju rätt när LR har importerat dem! :)

Vid de enstaka tillfällen jag har behov att flyta stora mängder filer från en disk till en annan så gör jag det med utforskaren och "kopplar ihop" det i LR.

Har man återkommande behov av att flytta stora mängder bildfiler inne i Lightroom så tycker jag det låter som man har ett felaktigt arbetsflöde.
 

iSolen.se

Guest
I Lightroom! :)



Precis! :) :)

Allvarligt talat, det känns som om du inte riktigt "litar" på LR. Programmet har utmärkta verktyg för att klassificera, organisera och söka bilder. Använd dem.

Vill man inte vill använda LR - ja då får man ju använda andra verktyg. Du kan inte begära att allt fiffigt som går att göra i LR omedelbart skall vara tillgängligt i ett annat verktyg, speciellt inte i ett sådant begränsat verktyg som utforskaren.
Goddag yxskaft.

Hur ser man utanför LR vilka rawfiler som är keepers om man inte flyttat dem till undermapp?

Windows har utmärkta verktyg för att nyckelordsmärka, klassificera, organisera och söka enorma mängder av bilder... som är portabla och tämligen verktygsoberoende.

Alla kanske inte vill köra LR för allting. Har du provat någon annan raw-konverterare? Har du provat att gallra i andra program? Hur många bilder har du?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Goddag yxskaft.

Hur ser man utanför LR vilka rawfiler som är keepers om man inte flyttat dem till undermapp?

Windows har utmärkta verktyg för att nyckelordsmärka, klassificera, organisera och söka enorma mängder av bilder... som är portabla och tämligen verktygsoberoende.

Alla kanske inte vill köra LR för allting. Har du provat någon annan raw-konverterare? Har du provat att gallra i andra program? Hur många bilder har du?
Jag ser på min ”keeper”-fil när den är skapad och vilket nummer den har, alla rawfiler ligger i år och dag mappar så det tar inte många sekunder innan man ha hittat sin rawfil. Det gamla arkivet ligger på externdiskar och de är märkta med vilka år de startar och slutar med. Så det fungerar utmärkt även utan LR
 

iSolen.se

Guest
Jag ser på min ”keeper”-fil när den är skapad och vilket nummer den har, alla rawfiler ligger i år och dag mappar så det tar inte många sekunder innan man ha hittat sin rawfil. Det gamla arkivet ligger på externdiskar och de är märkta med vilka år de startar och slutar med. Så det fungerar utmärkt även utan LR
Nu har jag precis ändrat min process men förr brukade jag helt enkelt lägga ner redigerade bilder i en undermapp. Känns tydligt och bra och syns även i filbackupper, det är lätt att jobba med flera datorer mot filerna. Enkelt.

Just nu kör jag 100% LR (igen) (200% eftersom jag kör på två datorer samtidigt) och man måste hålla till där (jag hörde dörren slå igen bakom mig). Känns lite knöligt att gå in i lightroom bara för att man vill kopiera lite filer.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Sitter just nu med problemet att jag kör LR på två olika burkar och vill slå ihop databaserna. Ska se om det går att göra lätt, dessutom är den ena en mac. XMP-filerna räddar redigeringen men inte allt.
Export as catalog respektive import as catalog....

Men jag har aldrig behövt göra det själv.
 
ANNONS