Annons

Hur får man ordning på bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
...
Lightroom är inte det snabbaste verktyget för just gallring, men med bildbiblioteket ordnat i mappar går det enkelt att gå igenom mapp för mapp med t ex FastStone och rensa.

...
Om man håller till i librarymodulen och kör senaste versionen av LR går det riktigt snabbt.

Jag föredrar också Fast Stone för snabb och permanent gallring pga zoomläget men LR har blivit väldigt mycket bättre.
 

ArneB

Aktiv medlem
Om man håller till i librarymodulen och kör senaste versionen av LR går det riktigt snabbt.

Jag föredrar också Fast Stone för snabb och permanent gallring pga zoomläget men LR har blivit väldigt mycket bättre.
Ja, LR har blivit bättre och snabbare. Ska jag gå igenom ett fototillfälle med många bilder där jag vet att det finns många tekniskt undermåliga, använder jag hellre FastStone som visar den inbäddade Jpeg-bilden. Bläddring går blixtsnabbt och taggning av bilder som ska slängas eller sparas är bara ett knapptryck. Men var och en får göra precis som man vill. Min inställning här i forumet är inte att ha rätt utan att tipsa om möjligheter som andra kanske inte visste om.
 

swedak

Aktiv medlem
Ett suveränt program är
Big mean folder machine
Hade 25000 bilder i en salig röra och massor av dubletter.
Detta program la alla bilder enligt exif i mappar med år och datum ordning.
Sen använde jag ett program. Gemini och rensade bort alla dubletter.
Tog lite tid men allt la sig prydligt i mappar.
Sen gick jag igenom varje mapp och sorterade fototillfällen.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Ett suveränt program är
Big mean folder machine
Hade 25000 bilder i en salig röra och massor av dubletter.
Detta program la alla bilder enligt exif i mappar med år och datum ordning.
Sen använde jag ett program. Gemini och rensade bort alla dubletter.
Tog lite tid men allt la sig prydligt i mappar.
Sen gick jag igenom varje mapp och sorterade fototillfällen.
- - -
Kollade på dina förslag men tyvärr är de endast för mac.
Själv har jag Duplicate Cleaner. Har inte använt det så mycket än men det ser ut att vara bra för att kunna rensa upp bland mina duplikat som ofta bara ligger och tar upp plats i onödan.
Finns nog fler liknande verktyg.
 

Marie_1

Aktiv medlem
Lägg bilderna i Google Photos. Sen kan man sortera ut bilder med hjälp av textuella beskrivningar. Googles AI-teknik för att känna igen bildmotiv är rätt bra numera.
Intressant om Google Photos. Vilket program använder du parallellt för att redigera bilderna?
 

PMD

Aktiv medlem
Som jag påpekade i ett senare inlägg så har jag inte lagt alla mina bilder i Google Photos. :)

Jag har provat med några bilder och det går riktigt bra att hitta bilder genom att beskriva i text vad man letar efter.
 

nivas

Aktiv medlem
Som jag påpekade i ett senare inlägg så har jag inte lagt alla mina bilder i Google Photos. :) Jag har provat med några bilder och det går riktigt bra att hitta bilder genom att beskriva i text vad man letar efter.
Även flickr har samma funktionalitet, men deras AI är nog inte riktigt 100... :)
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Är det dina utvalda bilder (redigerade) som du ska sortera eller är det en mix av framkallade o ”raw” ( om nu raw i jpg eller som raw-filer)
Det är mix av allsköns skrot förutom de analoga scannade bilderna som jag har järnkoll på.
Lite klantigt av mig att inte sorterat från början när jag har tagit en del riktigt bra bilder , men...var är om nu? :-( Jag har till 95 % tagit bilder i RAW.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Ett suveränt program är
Big mean folder machine
Hade 25000 bilder i en salig röra och massor av dubletter.
Detta program la alla bilder enligt exif i mappar med år och datum ordning.
Sen använde jag ett program. Gemini och rensade bort alla dubletter.
Tog lite tid men allt la sig prydligt i mappar.
Sen gick jag igenom varje mapp och sorterade fototillfällen.
Finns detta för PC också?
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Lightroom fungerar alldeles utmärkt till att sortera dina bilder och är svaret till din huvudfråga "Hur får man ordning på bilderna?". - Jo, i Lightroom med hjälp av nyckelord, rating och vettig mappstruktur.
Mitt råd är följande:
1. Börja med en tom disk dedikerad för dina foton - disk är billigt och det är enkelt att göra backup och du vet vad du har på disken.

2. Börja med att importera en eller flera mappar i taget av dina 35 000 bilder.
Om mapparna innehåller samma typ av bilder t. ex en resa eller liknande kan du sätta nyckelord i samband med importen. T ex. "fotoresa" "usa".
Ställ in så att du organiserar på datum - år/månad/dag - då får du en ren struktur - se bilden nedan.
Välj copy eller move i importfönstret.

3. Efter importen är klar
3.1 - Skanna igenom de importerade bilderna och välj X på tangentbordet för de bilder som skall kastas.

3.2 - Välj valfritt system för att sätta rating på dina foton 1 till 5 på tangentbordet - t ex.
1 - Oj, den gillar vi
2 - Ja, visar potential
3 - Bra, värd en utskrift
4 - Grym, häng på vägg
5 - Super, utställning

3.3 - Skriv in väl valda nyckelord - behöver inte överarbeta om du inte vill - om du redan har skrivit in t ex. USA och satt rating till 4 och 5 på flera av dessa. Då hittar du ju snabbt som tusan dina bästa från USA.

3.4 - Släng alla foton som rejectats med X (CTRL+Backspace)

4. Jag brukar sedan döpa mappen till något förklarande när jag är klar med sortering, gallring och nyckelord - då vet jag att den är klar.

5. Börja om med punkt 2 och nästa mapp/mappar

Tyvärr innebär det en del arbete och disciplin - men det är enda sättet att komma i ordning och få koll.

Om du sedan vill lägga undan keepers eller annat i separata mappar - egentligen en helt annan fråga och inga som helst problem att göra inifrån Lightroom. Och vad är en keeper - alla foton du inte slänger är ju keepers?
Men keepers skulle ju t ex kunna vara de högst ratade bilderna. Och en variant man kan göra är följande:
- Filtrera t. ex. alla dina 4 och 5-ratade foton 2017, markera dem och dra dem till en 2017 keepers-mapp inifrån Lightroom.

Jag har använt Lightroom på ungefär detta sätt i 10 års tid utan några som helst problem. Inte i närheten av någon korrupt databas och ingen i min fotokrets som jag vet råkat ut för det heller. Därmed inte sagt annat än att man skall vara noga med att ta backup på både foton och Lightroom så klart - men det borde väl vara självklart.
Lightroom är högst troligen det som de flesta fotografer skulle rekommendera för att göra det du efterfrågar.
Kör på så det ryker!!

Hoppas det var svar på din fråga?

Thommy
Jag bugar och tackar. Skall försöka viga påskhelgen åt detta.
 

--Micke--

Aktiv medlem
Vet inte om det kan tillföra något men vi individer har ju den egenheten att vi hittar anpassningar som passar oss väl. Allt som thommya skrev är ungeför som jag gör också. Utnyttjar Lightroom till fullo och behöver egentligen inte bry mig om fysiska mappar på detaljnivå på disken med min lite modifierade metod. Den lilla varningen på plats är väl att det är ytterst viktigt att regelbundet (om man stökat runt) göra backup av LR Katalogen då det är den och endast den som vet vad allt ligger.

Nämner alltså en liten modifiering av metoden att ta in bilder ovan. I princip har jag gjort samma sak för alla neg och DIA jag scannat som för de nytagna bilder jag tar in från kameran.

Hela fotoarkivet finns på en extern stor hårddisk (och natuirligtvis har jag en tvilling för regelbunden backup). Noteras kan att jag styrt över LR katalogfil till samma disk, så att jag har allt på en och samma backup. Tänk dock på att ny version av katalogfilen skapas vid varje backup, så här gäller det att gå in och ta bort gamla upplagor med jämna mellanrum. De är rätt stora och för safety brukar jag ha de två senaste.

Det finns en grundstruktur för arkivet på hårddisken. Vi kan bortse att jag också sorterar in lite jobb i egen katalog men vi håller oss till privatbilderna. Jag har funnit det tillräckligt att ha en mapp för varje år. Dessa kan du skapa efterhand från LR och ser dem i panelen. Bilder som hamnar här är de jag valt att spara och arkivera. Det finns ju ingen anledning att betrakta dem som 'definitiva' bara för de ligger där. Alltid öppna för editering eller göra virtuella kopior men alltid bilder jag avser att behålla.

Jag förimporterar nämnligen till en av datorns interndiskar. Har en öronmärkt huvudmapp för det som LR också 'känner igen'. Hit för jag in alla nytagna bilder eller sparar inscanningar. Så i ditt fall kan du som thommy föreslog ta in en mapp i taget från ditt stora arkiv. Då jag scannade tyckte jag det räckte med ett 50 tal bilder i taget.

Nu markerar du den öronmärkta huvudmappen i LR och begär 'Synkronisering'. LR kommer hitta alla bilder som tillkommit sedan förra importen. Redan nu kan du välja om några är så usla att du inte ens orkar importera dem. De du importerar har nu det ID som gör att du kan hantera dem som du vill i fortsättningen.

Då de är importerade gör jag liknande procedur som beskrivits och gör mig direkt av med de bilder jag inte avser att spara. De andra taggar jag, ganska noga efter eget system. Allt du kan komma på som gör det smidigt att söka i ditt arkiv. Redan nu kan man bildbehandla. Eller inte.

Nu markerar du bara alla bilder du vill arkivera och drar dem ner i filträdet i panelen till den mapp på externa disken du vill ha dem. I mitt fall till det årtal bilderna togs. Du får kontrollfråga men LR flyttar nu alla de importerade bilderna till externdisken och den temporära mappen kan återanvändas genom att flytta in nya mappar där och 'Synkronisera' huvudmappen från LR.

Detta flyter på väldigt bra för mig. Att skapa en massa fysiska undermappar på lagringsdisken ger inget mervärde. Årtalsmapparna räcker rätt bra för att kolla igenom delar av arkivet via LR och sökning kan göras antingen genom hela arkivet eller på årtalen.

Att gå in och titta på hårddisken via filhanteraren är ju en mess. Men via LR är allt i perfekt ordning. I alla fall för min del. Vill man skapa speciella samlingar är det mycket bättre att göra det 'virtuellt' från LR.

PS. Ser att jag nog hellre importerar allt först istället för att välja bort redan före importen. Risken är annars att du får in dem igen vid nästa synkronisering. Så importera allt, sedan raderar du det som ska bort.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Försök inte att svälja en elefant på en gg.
1 Börja göra som du vill ha det för nytagna bilder.
2 sätt ett mål i antal, per vecka eller dag eller månad. Låt det ta den tid det behöver.
Tycker jag var ett jättebra råd. Börja med att implementera ett system för dagens bilder och när du ser att det fungerar så kan du börja ta hand om dina gamla.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag fann denna tutorial väldigt hjälpsam.

https://www.youtube.com/watch?v=UaSyJvBwX_4&t=4s

Han visar hur man drar in alla sina foton i lightroom och ger idéer på hur man kan sortera upp dem.

Bra att det hjälpte dig men jag tycker det var tveksamma råd. Han gör en del jobb manuellt som Lightroom kan göra automatiskt. Varför först importera och sedan selektera på datum och därefter dra till den nya disken? Allt detta kan ju LR fixa i ett steg.

Att lägga alla bilder från ett år i en och samma mapp är också något som jag tycker är tveksamt.
 

Gri11en

Aktiv medlem
Bra att det hjälpte dig men jag tycker det var tveksamma råd. Han gör en del jobb manuellt som Lightroom kan göra automatiskt. Varför först importera och sedan selektera på datum och därefter dra till den nya disken? Allt detta kan ju LR fixa i ett steg.

Att lägga alla bilder från ett år i en och samma mapp är också något som jag tycker är tveksamt.
Har man ett stort osorterat bildarkiv pga många års försummelse tycker jag att den metoden han visar är perfekt.

Han drar in alla bilder från alla diskar till en ny disk. Därefter mappar man upp och sorterar sina bilder som man själv vill. Jag som plåtat med en uppsjö olika kameror (känns det som) har valt att börja sortera efter kamera och sen år/månad etc. När den mappstrukturen är klar kan man börja titta på om man vill lägga upp på annat vis.

Kan man få lightroom att direkt i importen hämta bilder från en viss kamera etc. så är ju det bra - visa gärna hur.
 

Ventures

Aktiv medlem
Kan man få lightroom att direkt i importen hämta bilder från en viss kamera etc. så är ju det bra - visa gärna hur.
Har du inte kameramodell i Exif redan?
Vill du se vilka bilder du tagit med vilken kamera kan man t.ex. göra smarta samlingar som automatiskt sorterar in per kamera, objektiv eller vad du vill.
 

AFJ

Aktiv medlem
Har man ett stort osorterat bildarkiv pga många års försummelse tycker jag att den metoden han visar är perfekt.

Han drar in alla bilder från alla diskar till en ny disk. Därefter mappar man upp och sorterar sina bilder som man själv vill. Jag som plåtat med en uppsjö olika kameror (känns det som) har valt att börja sortera efter kamera och sen år/månad etc. När den mappstrukturen är klar kan man börja titta på om man vill lägga upp på annat vis.

Kan man få lightroom att direkt i importen hämta bilder från en viss kamera etc. så är ju det bra - visa gärna hur.
Han föreslår att man först skall importera alla bilder utan att flytta dem. Sedan föreslår han att man skall filtrera på år och manuellt flytta bilderna årsvis. Jag ser inget vits med detta, det är onödigt merarbete.

Mitt förslag är att man låter LR importera och kopiera alla bilderna till den nya disken och då använder sig av funktionen för att automatiskt lägga bilderna i datummappar. Då får man en bra kronologisk struktur att utgå ifrån. Har man bara några hundra bilder per år så kan man förstås välja att lägga alla från samma i år i en och samma mapp. Har man lite mer bilder så kanske en mapp per månad är smart men för egen del väljer jag en mapp per fotodatum.

Sedan kan man förstås behöva gå igenom och fixa lite och slå ihop mappar, döpa om etc, efter behov.

SJälv ser jag inget behov att sortera bilder från olika kameror i olika mappar. Normalt spelar det väl ingen roll om bilden på moster Agda på julafton är tagen med kamera A eller B? Och skulle man av någon anledning ha det behovet så går det ju att selektera ut i LR utan att för den skull göra separata mappar.
 
ANNONS