Annons

Hur får man ordning på bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag är , och har alltid varit en administrativ katastrof. Har noll koll på var jag har vad , men brukar alltid hitta det jag söker vad det lider.
Men nu gäller det bilder på hårddisken!

Jag har ca: 30-35.000 bilder på ett par diskar och har ingen koll på vilka bilder som finns var.
Jag vet ju att jag har ett antal riktigt bra bilder någonstans , men det tar lite tid att ta fram dessa.

Jag efterlyser en enkel metod att sära på alla skitbilder/bilder man tar. Jag slänger ju sällan saker och det gäller även bilder. Anledningen till att jag sparar alla bilder är att jag från början ville kunna gå tillbaks och titta på alla misstag man gjort. Men nu är alla bilder huller om buller.

Fortsättningsvis....hur sorterar jag med en enkel metod?

Med vänlig hälsning Kenta
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Importera allt i ett Lightroom biblotek. Har mitt sorterat efter år och sedan datum. (Eventuellt plats ifall jag vart på resa tex, där det sedan också är ordnade dag för dag)

Sedan stjärnmarkerar du dina bilder beroende hur bra de är. Du kan ge de färger, taggar/keywords osv som gör att du snabbt kan hitta dem sedan. Importerar du alla bilder i ett sådant system direkt efter du fotat går det snabbt o hitta det du söker.

Tar mig max 5min att hitta en specifik bild jag vet jag tagit någongång med hjälp av ett system som detta.
 

Erik X

Aktiv medlem
Ladda-ner-bilder-från-kameran program (Canons iaf) brukar ju skapa en mapp märkt med fotodatum där dagens bilder hamnar. Efter datum i mappnamnet lägger man lämpligen en beskrivande kommentar. Sen brukar jag skapa en undermapp dit jag kopierar de bästa bilderna. Enkelt och snabbhittat.. Just de gångerna när filnumreringen passerar 9999 och hoppat till 0001 blir det lite oordning i mapparna men det är ju inte så ofta det händer. En brist finns det, när jag gör backup till USB-hårddisk skulle jag vilja att på något enkelt sätt välja ut 'bästa'-mapparna och strunta i resten för att spara plats. Har inte löst det :)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Är det dina utvalda bilder (redigerade) som du ska sortera eller är det en mix av framkallade o ”raw” ( om nu raw i jpg eller som raw-filer)
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Det tog ett par år för mig men nu är jag lite mer ordningssam.
Jag kan kort berätta hur jag gör. Allt är inte i ordning men det är mestadels gamla bilder från perioden innan jag metodiskt la in bilderna i Lightroom (LR). Finns förstås andra verktyg men något liknande kan jag rekommendera.
På filmtiden så var det viktigt att alltid framkalla exakt likadant. Alla rutiner måste vara lika från gång till gång. Annars kommer man aldrig framåt. Samma med bildhanteringen i den digitala världen.
Lite trist men när man fått in rutinen så blir det mycket lättare.
Ett misstag som jag gjorde tidigare var att ta in allt i LR. Numera sållar jag innan importen till LR. Finns flera bra verktyg.
Jag använder Zoner för importen. Det skapar automatiskt en mapp med datum för dagen då jag gör importen plus kamerans namn. Sedan skapas undermappar som innehåller datum då bilderna togs. Alla bilder som togs under samma dag hamnar i samma undermapp.
När överföringen är klar öppnar FastRawViewer. Där gör jag en grovsållning. Bort med allt som uppenbarligen är dåligt. Det som efter det är kvar kan importeras till LR.
Vid importen skriver jag några nyckelord som jag kan söka på. Kanske platsen där fotona togs. Eller vilka som är med på bilderna. Inte nyckelord exakt för varje bild. Kanske jag tagit bilder på Kalle för porträtt och senare på dagen fotograferade jag älgar. Alla bilder för den importen får både Kalle och älgar. Visserligen blir det fel för en del av bilderna men jag kommer i alla fall att hitta älgar när jag söker på det. Skulle jag sitta och skriva in exakta nyckelord för varje bild så tröttnar jag på det.
I LR hamnar alla bilderna i datummappar. Vill jag gruppera bilderna efter något sammanhang så är collections (vet inte vad det heter i svenska LR. Samlingar kanske) det som är bäst.

Det här är i grova drag hur jag gör. Finns inte rätt eller fel bara man hittar i sitt eget arkiv.
Jag skulle säga att du först försöker få ordning på hur du gör med nya bilder. När det sitter kan du börja med att röja bland dina gamla bilder. Nu ligger det nästan 80000 bilder i LR. Inte 80000 bra bilder. Jag borde röja bort rätt mycket av det som ligger. Men det går i alla fall att hitta en hel del.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
1 radera skitbilderna, de har du ingen nytta av. Och sålla hårt.
2 läs inägg #2
3 skapa en backuprutin som passar dig
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag efterlyser en enkel metod att sära på alla skitbilder/bilder man tar. Jag slänger ju sällan saker och det gäller även bilder. Anledningen till att jag sparar alla bilder är att jag från början ville kunna gå tillbaks och titta på alla misstag man gjort. Men nu är alla bilder huller om buller.

Fortsättningsvis....hur sorterar jag med en enkel metod?

Med vänlig hälsning Kenta
Lightroom är (tyvärr) det bästa jag kan rekommendera. Har du inte Lr redan så måste du antagligen hoppa på prenumerationståget. Därför "tyvärrr".

Ju förr du börjar ordna bilderna desto bättre.
Jag blev rekommenderad Lr av killen (yrkesfotograf) jag köpte min första DSLR av 2010 och fastnade innan Adobes testperiod var över, inte bara för redigeringsmöjligheterna. Så jag hade inte så många digitala bilder att börja med. Det är en stor fördel att hitta ett fungerande system från början. Att långt senare ändra strukturen verkar kunna bli en katastrof (att döma av vissa forumtrådar).

Börja med att lägga originalfilerna i lämpliga mappar på disken. (Är du redan i Lr, flytta bara inne i Lr för att inte tappa befintliga redigeringar och nyckelord).
Det finns en begränsning att ta hänsyn till och det är kamerans räkneverk (9999 bilder innan det startar om) Mappstorlekarna på hårddisken behöver vara anpassade så det aldrig blir mer än en bild med samma filnamn i varje mapp. Mappindelning efter år+månad (t.ex. 1803) är tillräckligt för de flesta som aldrig tar 10k bilder i månaden. (tar man aldrig 10k per år räcker det med en årsmapp). Jag kopierar av gammal vana in bilderna från minneskorten med windows filhanterare till aktuell mapp och importerar därifrån till Lightroom.
Använder man flera likadana kameror får man ställa in olika prefix per kamera i kameran om det behövs, så att alla inte börjar med "DSC". Det var grundsorteringen för originalfilerna. Slå aldrig ihop flera mappar där samma filnamn förekommer bara.

Jag ser för egen del ingen anledning till att sedan ändra det ursprungliga filnamnet på originalfilerna eftersom filnamnen bara ska hålla isär filerna inom mappen. Allt man behöver söka på finns i metadatan och nyckelord, betyg, flaggor, samlingar osv. som man lägger till allt eftersom.

Jag har alla mina bilder i en och samma lightroomkatalog. Skannade analoga, dia, färg, svartvita, mobilbilder osv. På några sekunder hittar jag oftast vad jag söker bland över 130 k bilder.
 

sears

Aktiv medlem
Jag skapar kataloger med namnet "datum_plats/nyckelord".
Sedan ger mina exporterade/framkallade raw filer en referens där jag tittar på en gammal bild
och kollar i exif datat när den blev fotad. Sedan går jag till arkivet och söker fram den katalog som har det datumet i namnet.

Har det varit en längre tidsperiod som jag fotat under så döper jag katalogen med startdatum_slutdatum_nyckelord.
 

lonian

Aktiv medlem
Min metod är helt enkelt att ha mappar med årtal typ 2010, 2011,2012 osv och sedan i varje mapp januari, februari, mars, april, osv, och i varje sådan mapp en mapp från fototillfället. När jag sedan vill åt något jag glömt datum på brukar jag snabbchecka lite online på typ min instagram när jag laddade upp en specifik bild så har jag koll på vad resten av bilderna ligger. Men det gäller att ha bra minne då också.
 

iSolen.se

Guest
Jag är , och har alltid varit en administrativ katastrof. Har noll koll på var jag har vad , men brukar alltid hitta det jag söker vad det lider.
Men nu gäller det bilder på hårddisken!

Jag har ca: 30-35.000 bilder på ett par diskar och har ingen koll på vilka bilder som finns var.
Jag vet ju att jag har ett antal riktigt bra bilder någonstans , men det tar lite tid att ta fram dessa.

Jag efterlyser en enkel metod att sära på alla skitbilder/bilder man tar. Jag slänger ju sällan saker och det gäller även bilder. Anledningen till att jag sparar alla bilder är att jag från början ville kunna gå tillbaks och titta på alla misstag man gjort. Men nu är alla bilder huller om buller.

Fortsättningsvis....hur sorterar jag med en enkel metod?

Med vänlig hälsning Kenta
Jag har haft flera system genom åren, byggde t o m en websajt för detta syfte.

Det enda som hållit genom LR-krascher, HD-krascher, datorbyten, flödesändringar (hur man gallrar, hur man markerar bra bilder, hur man hanterar sämre bilder), bytta programvaror t ex RAW-konverterare, är ett så platt mappsystem som möjligt.

1. Gallra.
2. Upprepa 1 tills det börjar göra ont.
3. Namnge mappar
4. Väl ut keepers och och/eller separera sämre bilder från övriga. Gör detta fysiskt genom flytt till undermapp. Även om du har ett flagg/stjärnsystem kan du inte lita på att det finns kvar om några år. Jag kör gärna Fast Stone Image Viewer som är snabbast på att gallra även om LR iom 7.2 blivit mycket bra.
5. Nyckelordshantering. Jag har ett separat program för detta men vad du är gör, se till att nyckelorden blir skrivna till de fysiska filerna. Jag skriver till jpeg. Det gör att nyckelorden kommer med om du laddar upp bilderna någonstans och blir sökbara i windows vilket är ovärderligt den dagen du tröttnat på ditt nyckelordsprogram.

2018-03-06 Snömannen. Väg och brobilder. Solnedgång Apollovägen.

där jag brukar lägga på ett DONE när jag tycker mig vara klar med mappen.

Söker du sen på snömannen får du träff även om du inte lagt till några nyckelord på de enskilda bilderna.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har haft flera system genom åren, byggde t o m en websajt för detta syfte.

Det enda som hållit genom LR-krascher, HD-krascher, datorbyten, flödesändringar (hur man gallrar, hur man markerar bra bilder, hur man hanterar sämre bilder), bytta programvaror t ex RAW-konverterare, är ett så platt mappsystem som möjligt.

1. Gallra.
2. Upprepa 1 tills det börjar göra ont.
3. Namnge mappar
4. Väl ut keepers och och/eller separera sämre bilder från övriga. Gör detta fysiskt genom flytt till undermapp. Även om du har ett flagg/stjärnsystem kan du inte lita på att det finns kvar om några år. Jag kör gärna Fast Stone Image Viewer som är snabbast på att gallra även om LR iom 7.2 blivit mycket bra.
5. Nyckelordshantering. Jag har ett separat program för detta men vad du är gör, se till att nyckelorden blir skrivna till de fysiska filerna. Jag skriver till jpeg. Det gör att nyckelorden kommer med om du laddar upp bilderna någonstans och blir sökbara i windows vilket är ovärderligt den dagen du tröttnat på ditt nyckelordsprogram.

2018-03-06 Snömannen. Väg och brobilder. Solnedgång Apollovägen.

där jag brukar lägga på ett DONE när jag tycker mig vara klar med mappen.

Söker du sen på snömannen får du träff även om du inte lagt till några nyckelord på de enskilda bilderna.
Ok! Dina råd måste testas...låter ju bra. Finns ju betygsystem i Nikons ViewNX-i , men det verka krångligt. Ditt råd låter enklare. Tack för tipset! :)
 

iSolen.se

Guest
Ok! Dina råd måste testas...låter ju bra. Finns ju betygsystem i Nikons ViewNX-i , men det verka krångligt. Ditt råd låter enklare. Tack för tipset! :)
Betygsystem finns i olika former i många verktyg.

Keep it simple. Speciellt viktigt om du inte vill lägga energi på att hålla ordning, uppgradera och synca.
 

PMD

Aktiv medlem
Lägg bilderna i Google Photos. Sen kan man sortera ut bilder med hjälp av textuella beskrivningar. Googles AI-teknik för att känna igen bildmotiv är rätt bra numera.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag exporterar ut mina bilder från LR med ett filnamn som börjar med en kod, därefter kommer datum, och exif information, så jag har allt i filnamnet. Koden är tex 10 för naturbilder och då kommer dessa sorterade i kodordning och de ligger i årsmappar. De oredigerad bildern, raw data ligger i ett annat arkiv sorterade efter år och en mapp per dag.

Nu är ju detta jobbigt att göra i efterhand, vet inte om det finns något program där man kan editera ett filnamn i grupp och lägga till tex 10_före befintligt namn utan att påverka resten av filnamnet för resp fil
 

Ventures

Aktiv medlem
Lägg bilderna i Google Photos. Sen kan man sortera ut bilder med hjälp av textuella beskrivningar. Googles AI-teknik för att känna igen bildmotiv är rätt bra numera.
Sedan börjar det komma reklam anpassad efter motiven i bilderna...

/Googleskeptikern :)
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Nu är ju detta jobbigt att göra i efterhand, vet inte om det finns något program där man kan editera ett filnamn i grupp och lägga till tex 10_före befintligt namn utan att påverka resten av filnamnet för resp fil
- - -
Finns nog flera program som kan göra ändringar i filnamn. Lägga till en numrering eller ändra datum från 180307 till 2018-03-07 eller liknande.
Själv använder jag Total Commander. Som kan göra mycket mycket mer.
 

AFJ

Aktiv medlem
Ok! Dina råd måste testas...låter ju bra. Finns ju betygsystem i Nikons ViewNX-i , men det verka krångligt. Ditt råd låter enklare. Tack för tipset! :)
Testa gärna men var medveten om att Olas råd innehåller några punkter som är rätt kontroversiella och knappast delas av oss alla.

Att flytta filer som är "keepers" låter t ex för mig som en sällsynt dålig strategi! :)

Det har ju tidigare framkommit att Ola har dåliga erfarenheter av Lighroom. Själv har jag använt programmet i snart 10 år och har aldrig förlorat någon information. Jag är inte ensam.

Självklart skall man ha en vettig backup-strategi oavsett vilka verktyg och hur man organiserar sina filer.

Jag delar dock Olas åsikt att man skall gallra hårt bland sina bilder. Det vinner man på i längden.
 

iSolen.se

Guest
Testa gärna men var medveten om att Olas råd innehåller några punkter som är rätt kontroversiella och knappast delas av oss alla.

Att flytta filer som är "keepers" låter t ex för mig som en sällsynt dålig strategi! :)

Det har ju tidigare framkommit att Ola har dåliga erfarenheter av Lighroom. Själv har jag använt programmet i snart 10 år och har aldrig förlorat någon information. Jag är inte ensam.

Självklart skall man ha en vettig backup-strategi oavsett vilka verktyg och hur man organiserar sina filer.

Jag delar dock Olas åsikt att man skall gallra hårt bland sina bilder. Det vinner man på i längden.
Måste erkänna att jag inte följer keepersregeln speciellt bra, den kräver nämligen att man flyttar filerna inom LR för att allt ska bli bra. Jag sorterar helt enkelt på filtyp i windows och då kommer jpegfilerna fram, det brukar vara dom är keepers. Har kört LR sedan den kom och retar mig fortfarande på inlåsningen.

Sen har jag en miljon bilder att hålla reda på vilket varit ett problem med LR dels pga prestanda men också pga att hårddiskar byts ut, flyttas eller att jag helt enkelt döper om mappar. LR vill ju gärna att man ska gå all-in och göra allt där och då blir det problem när man använder en annan raw-konverterare som ger bättre kvalitet, vill gallra med andra program etc.

Sitter just nu med problemet att jag kör LR på två olika burkar och vill slå ihop databaserna. Ska se om det går att göra lätt, dessutom är den ena en mac. XMP-filerna räddar redigeringen men inte allt.

Att ankedotiskt säga att man inte haft problem med LR när det är allmänt känt att LR-databasen faktiskt blir korrupt ibland är farligt om det blir omvandlat till ett råd. Backupp av databasen är ett måste och Adobe tjatar om det men som sagt, i långa loppet är en vettig robust filstruktur viktig. Vem vet vilka spännande verktyg som kommer nästa år?

Jag har också många bra erfarenheter av LR, men nu pratar vi väl om saker som kan gå snett?
 
ANNONS