Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur får man ordning på bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Windows

Taggar och klassificeringar följer ju utan problem med från Lr till windows genom export av jpg. Om man använder XMP till raw-filerna, kan man inte se samma info i originalmapparna med windows filhanterare?
I så fall skulle man ju vara oberoende av Lr åtminstone i sökningsavseendet. Det går ju även att söka på nyckelord i Windows.
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Taggar och klassificeringar följer ju utan problem med från Lr till windows genom export av jpg. Om man använder XMP till raw-filerna, kan man inte se samma info i originalmapparna med windows filhanterare?
I så fall skulle man ju vara oberoende av Lr åtminstone i sökningsavseendet. Det går ju även att söka på nyckelord i Windows.
Då är det ju jpeg igen, då är det inget problem. Ska kolla om flaggningar (inte ratings) syns i windows på RAW.

Jag använder ratings som ju är en gradskala för att sålla ut keepers som får en flagga som ju är binär: keeper /inte keeper men jag är öppen för att ändra mig.

Edit: Nej, flag syns inte i windows och ratings syns bara på jpeg.
 

AFJ

Aktiv medlem
Goddag yxskaft.

Hur ser man utanför LR vilka rawfiler som är keepers om man inte flyttat dem till undermapp?

Windows har utmärkta verktyg för att nyckelordsmärka, klassificera, organisera och söka enorma mängder av bilder... som är portabla och tämligen verktygsoberoende.

Alla kanske inte vill köra LR för allting. Har du provat någon annan raw-konverterare? Har du provat att gallra i andra program? Hur många bilder har du?
Du får ursäkta men jag använder LR för att hantera mina filer. Det fungerar utmärkt.

Du vill använda LR för att hantera dina filer MEN samtidigt skall allt som du gör där även vara synligt utanför LR. Är inte det lite väl mycket begärt?

Om du tycker att Windows utforskaren är så bra - använd dem då. Varför blanda in LR överhuvudtaget då?

Jag har full förståelse för att man inte vill använda ett annat program - gör det då.

Det jag vände mig emot var ditt råd att man skall flytta keepers till egna mappar. Det tycker jag är dåligt råd. Det visar sig ju sedan att du tydligen inte själv följer denna princip ....

TS behöver får ordning på sina bilder. Jag är övertygad om att LR kan hjälpa honom med detta.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
"ditt råd att man skall flytta keepers till egna mappar."

Ett bra råd som ALLTID funkar i ALLA datormiljöer. Sen om man är emot, eller inte behöver det, är ju en annan sak.
 

iSolen.se

Guest
Du får ursäkta men jag använder LR för att hantera mina filer. Det fungerar utmärkt.

Du vill använda LR för att hantera dina filer MEN samtidigt skall allt som du gör där även vara synligt utanför LR. Är inte det lite väl mycket begärt?
Det funkar bra i de flesta program jag använder, eftersom de använder sig av filsystemet. Tex Fast stone image viewer klarar sig bra har flaggsystem och jobbar mot traditionella kataloger.

Om du tycker att Windows utforskaren är så bra - använd dem då. Varför blanda in LR överhuvudtaget då?
LR är rätt bra på att redigera batchar av bilder :)

Jag har full förståelse för att man inte vill använda ett annat program - gör det då.
Det gör jag, jag blandar, men LR hänger inte riktigt med. Jag jobbar över tiden mest med photoshop som ju också jobbar mot traditionella filsystemet, precis som de flesta program. Fast Stone för gallring, tre-fyra olika RAW-konverterare, ett nyckelordsprogram, mac och pc.

Det jag vände mig emot var ditt råd att man skall flytta keepers till egna mappar. Det tycker jag är dåligt råd. Det visar sig ju sedan att du tydligen inte själv följer denna princip ....

TS behöver får ordning på sina bilder. Jag är övertygad om att LR kan hjälpa honom med detta.
I år kör jag nästan enbart LR och det var då problemet med keepers började materialisera sig när bilderna kröp uppåt 10 000 i antal. Det robustaste verkar vara att lägga dem i en underkatalog.
 

lonian

Aktiv medlem
Jag brukar köra en mapp med keepers, men gör kopia på bilderna och samlar alltså kopiorna i en keepers mapp. Originalen får vara kvar i sina mappar. Gör det mest för att hålla koll på vilka bästa bilder jag tagit under året som gått.
 

thommya

Aktiv medlem
Jag är , och har alltid varit en administrativ katastrof. Har noll koll på var jag har vad , men brukar alltid hitta det jag söker vad det lider.
Men nu gäller det bilder på hårddisken!

Jag har ca: 30-35.000 bilder på ett par diskar och har ingen koll på vilka bilder som finns var.
Jag vet ju att jag har ett antal riktigt bra bilder någonstans , men det tar lite tid att ta fram dessa.

Jag efterlyser en enkel metod att sära på alla skitbilder/bilder man tar. Jag slänger ju sällan saker och det gäller även bilder. Anledningen till att jag sparar alla bilder är att jag från början ville kunna gå tillbaks och titta på alla misstag man gjort. Men nu är alla bilder huller om buller.

Fortsättningsvis....hur sorterar jag med en enkel metod?

Med vänlig hälsning Kenta
Lightroom fungerar alldeles utmärkt till att sortera dina bilder och är svaret till din huvudfråga "Hur får man ordning på bilderna?". - Jo, i Lightroom med hjälp av nyckelord, rating och vettig mappstruktur.
Mitt råd är följande:
1. Börja med en tom disk dedikerad för dina foton - disk är billigt och det är enkelt att göra backup och du vet vad du har på disken.

2. Börja med att importera en eller flera mappar i taget av dina 35 000 bilder.
Om mapparna innehåller samma typ av bilder t. ex en resa eller liknande kan du sätta nyckelord i samband med importen. T ex. "fotoresa" "usa".
Ställ in så att du organiserar på datum - år/månad/dag - då får du en ren struktur - se bilden nedan.
Välj copy eller move i importfönstret.

3. Efter importen är klar
3.1 - Skanna igenom de importerade bilderna och välj X på tangentbordet för de bilder som skall kastas.

3.2 - Välj valfritt system för att sätta rating på dina foton 1 till 5 på tangentbordet - t ex.
1 - Oj, den gillar vi
2 - Ja, visar potential
3 - Bra, värd en utskrift
4 - Grym, häng på vägg
5 - Super, utställning

3.3 - Skriv in väl valda nyckelord - behöver inte överarbeta om du inte vill - om du redan har skrivit in t ex. USA och satt rating till 4 och 5 på flera av dessa. Då hittar du ju snabbt som tusan dina bästa från USA.

3.4 - Släng alla foton som rejectats med X (CTRL+Backspace)

4. Jag brukar sedan döpa mappen till något förklarande när jag är klar med sortering, gallring och nyckelord - då vet jag att den är klar.

5. Börja om med punkt 2 och nästa mapp/mappar

Tyvärr innebär det en del arbete och disciplin - men det är enda sättet att komma i ordning och få koll.

Om du sedan vill lägga undan keepers eller annat i separata mappar - egentligen en helt annan fråga och inga som helst problem att göra inifrån Lightroom. Och vad är en keeper - alla foton du inte slänger är ju keepers?
Men keepers skulle ju t ex kunna vara de högst ratade bilderna. Och en variant man kan göra är följande:
- Filtrera t. ex. alla dina 4 och 5-ratade foton 2017, markera dem och dra dem till en 2017 keepers-mapp inifrån Lightroom.

Jag har använt Lightroom på ungefär detta sätt i 10 års tid utan några som helst problem. Inte i närheten av någon korrupt databas och ingen i min fotokrets som jag vet råkat ut för det heller. Därmed inte sagt annat än att man skall vara noga med att ta backup på både foton och Lightroom så klart - men det borde väl vara självklart.
Lightroom är högst troligen det som de flesta fotografer skulle rekommendera för att göra det du efterfrågar.
Kör på så det ryker!!

Hoppas det var svar på din fråga?

Thommy
 

Bilagor

AFJ

Aktiv medlem
Tex Fast stone image viewer klarar sig bra har flaggsystem och jobbar mot traditionella kataloger.
Så om du ger en RAW-fil tex 5 stjärnor i Fast Stone så kommer den ratingen att synas direkt i Windows utforskaren? Perfekt - då har du ju det verktyg du behöver!

Det gör jag, jag blandar, men LR hänger inte riktigt med.
Alla program har väl sina styrkor. Men om jag upplevde LR så svagt att jag var tvungen att ändra hela mappstrukturen för att kunna använda det - då skulle jag välja ett annat verktyg.

I år kör jag nästan enbart LR och det var då problemet med keepers började materialisera sig när bilderna kröp uppåt 10 000 i antal. Det robustaste verkar vara att lägga dem i en underkatalog.
Så om du vill kolla bilderna i utforskaren i mappen "2017-06-23 Midsommar på Landet" så går du in där och ser bilder som du av någon anledning har sparat. Men om du dessutom vill se de BRA bilderna, då måste du öpnna upp ett nytt utforskarfönster och gå in i en undermapp?

Jag har svårt att se finessen i detta - men om det funkar för dig så är det ju lysande!
 

AFJ

Aktiv medlem
Lightroom fungerar alldeles utmärkt till att sortera dina bilder och är svaret till din huvudfråga "Hur får man ordning på bilderna?". - Jo, i Lightroom med hjälp av nyckelord, rating och vettig mappstruktur.
Mitt råd är följande:
1. Börja med en tom disk dedikerad för dina foton - disk är billigt och det är enkelt att göra backup och du vet vad du har på disken.

2. Börja med att importera en eller flera mappar i taget av dina 35 000 bilder.
Om mapparna innehåller samma typ av bilder t. ex en resa eller liknande kan du sätta nyckelord i samband med importen. T ex. "fotoresa" "usa".
Ställ in så att du organiserar på datum - år/månad/dag - då får du en ren struktur - se bilden nedan.
Välj copy eller move i importfönstret.

3. Efter importen är klar
3.1 - Skanna igenom de importerade bilderna och välj X på tangentbordet för de bilder som skall kastas.

3.2 - Välj valfritt system för att sätta rating på dina foton 1 till 5 på tangentbordet - t ex.
1 - Oj, den gillar vi
2 - Ja, visar potential
3 - Bra, värd en utskrift
4 - Grym, häng på vägg
5 - Super, utställning

3.3 - Skriv in väl valda nyckelord - behöver inte överarbeta om du inte vill - om du redan har skrivit in t ex. USA och satt rating till 4 och 5 på flera av dessa. Då hittar du ju snabbt som tusan dina bästa från USA.

3.4 - Släng alla foton som rejectats med X (CTRL+Backspace)

4. Jag brukar sedan döpa mappen till något förklarande när jag är klar med sortering, gallring och nyckelord - då vet jag att den är klar.

5. Börja om med punkt 2 och nästa mapp/mappar

Tyvärr innebär det en del arbete och disciplin - men det är enda sättet att komma i ordning och få koll.

Om du sedan vill lägga undan keepers eller annat i separata mappar - egentligen en helt annan fråga och inga som helst problem att göra inifrån Lightroom. Och vad är en keeper - alla foton du inte slänger är ju keepers?
Men keepers skulle ju t ex kunna vara de högst ratade bilderna. Och en variant man kan göra är följande:
- Filtrera t. ex. alla dina 4 och 5-ratade foton 2017, markera dem och dra dem till en 2017 keepers-mapp inifrån Lightroom.

Jag har använt Lightroom på ungefär detta sätt i 10 års tid utan några som helst problem. Inte i närheten av någon korrupt databas och ingen i min fotokrets som jag vet råkat ut för det heller. Därmed inte sagt annat än att man skall vara noga med att ta backup på både foton och Lightroom så klart - men det borde väl vara självklart.
Lightroom är högst troligen det som de flesta fotografer skulle rekommendera för att göra det du efterfrågar.
Kör på så det ryker!!

Hoppas det var svar på din fråga?

Thommy
Nu har TS fått facit så nu kan vi stänga tråden! :)
 

AFJ

Aktiv medlem
"ditt råd att man skall flytta keepers till egna mappar."

Ett bra råd som ALLTID funkar i ALLA datormiljöer. Sen om man är emot, eller inte behöver det, är ju en annan sak.
Vi pratar väl om hur man skall organisera sina bilder på ett optimalt vis. Det kanske inte finns någon absolut sanning om vad som är rätt och fel men lite konsensus råder det trots allt.

Normalt brukar man väl med "keepers" mena de bilder man behåller men jag utgår ifrån att vi i den här diskussionen menar "favoriter" (för annars blir ju diskussionen än märkligare).

Så om du har 40 bilder från ett födelsedagskalas så anser du att 35 av dem skall ligga i en mapp och de 5 bästa skall ligga i en annan mapp?

Jag kan för mitt liv inte förstå varför detta skulle vara en fördel.

Att man KOPIERAR sina bästa bilder till en annan plats - fine. Men att FLYTTA ORIGINALEN så att man missar chansen att ha alla bilder från en session i samma mapp - det har jag väldigt svårt att förstå.

Jag har läst här på forumet i många år, jag har läst Kelbys böcker om LR, jag har läst många bloggar och sett många videos. Det här första gången jag ser någon föreslå detta.
 

iSolen.se

Guest
Så om du ger en RAW-fil tex 5 stjärnor i Fast Stone så kommer den ratingen att synas direkt i Windows utforskaren? Perfekt - då har du ju det verktyg du behöver!



Alla program har väl sina styrkor. Men om jag upplevde LR så svagt att jag var tvungen att ändra hela mappstrukturen för att kunna använda det - då skulle jag välja ett annat verktyg.



Så om du vill kolla bilderna i utforskaren i mappen "2017-06-23 Midsommar på Landet" så går du in där och ser bilder som du av någon anledning har sparat. Men om du dessutom vill se de BRA bilderna, då måste du öpnna upp ett nytt utforskarfönster och gå in i en undermapp?

Jag har svårt att se finessen i detta - men om det funkar för dig så är det ju lysande!
Jag klickar förstås på mappen "selected" oavsett vilket program jag råkar använda. Inget nytt utforskarfönster.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Så om du har 40 bilder från ett födelsedagskalas så anser du att 35 av dem skall ligga i en mapp och de 5 bästa skall ligga i en annan mapp?

Jag kan för mitt liv inte förstå varför detta skulle vara en fördel.
Funkar ALLTID i ALLA datormiljöer som sortering är det enkla svaret.
Sen om du inte vill förstå det är upp till dig.

Jag skrev aldrig att jag använder det.
 

iSolen.se

Guest
Vi pratar väl om hur man skall organisera sina bilder på ett optimalt vis. Det kanske inte finns någon absolut sanning om vad som är rätt och fel men lite konsensus råder det trots allt.

Normalt brukar man väl med "keepers" mena de bilder man behåller men jag utgår ifrån att vi i den här diskussionen menar "favoriter" (för annars blir ju diskussionen än märkligare).

Så om du har 40 bilder från ett födelsedagskalas så anser du att 35 av dem skall ligga i en mapp och de 5 bästa skall ligga i en annan mapp?

Jag kan för mitt liv inte förstå varför detta skulle vara en fördel.

Att man KOPIERAR sina bästa bilder till en annan plats - fine. Men att FLYTTA ORIGINALEN så att man missar chansen att ha alla bilder från en session i samma mapp - det har jag väldigt svårt att förstå.

Jag har läst här på forumet i många år, jag har läst Kelbys böcker om LR, jag har läst många bloggar och sett många videos. Det här första gången jag ser någon föreslå detta.
Med 40 bilder behöver man inte organisera.

Med 1200 bilder från en större fest, fotograf, parad eller nåt så blir de 80 utvalda mer intressant att lätt kunna hitta till.

Genom att flytta originalen blir det f ö tydligt att de är färdigredigerade.

LR klarar undermappar om det är där skon klämmer.
 

AFJ

Aktiv medlem
Med 40 bilder behöver man inte organisera.
Det var ett exempel Ola....


Med 1200 bilder från en större fest, fotograf, parad eller nåt så blir de 80 utvalda mer intressant att lätt kunna hitta till.
Har man många bilder från en och samma fotosession kan det ibland kännas bekvämt att dela upp dem i undermappar. T ex om jag fotat racing en dag så kan det vara många bilder och då kanske jag gör en mapp för "Panoreringar" en för "Depån" och en för "Personer".

Däremot ser jag ingen anledning att bryta ut de bra bilderna från de andra. Dessa kan du ju lätt hitta genom att filtrera på rating.

Genom att flytta originalen blir det f ö tydligt att de är färdigredigerade.
Det går ju att lösa på många andra sätt än att flytta dem.


LR klarar undermappar om det är där skon klämmer.
För mig klämmer inga skor! Det var ju du som ville ha undermappar för att i andra program (utforskaren) kunna se vilka som var dina favoriter! Jag vet väl för fasen att LR klarar av att hantera undermappar. Faktum är ju att LR hanterar undermappar så smart att det inte blir något problem att jobba som du gör så länge du är kvar i LR - det är ju när man använder andra program (t ex utforskaren) som det ställer till det om du splittrar upp bilderna i undermappar...

Men OLA - du får göra som du vill. Jag tycker bara att det är fel att för en person som har oordning på sin hårddisk och skall använda LR till att få ordning - föreslå att man måste hålla på och flytta sina bra bilder till undermappar. Det är helt enkelt inte nödvändigt!
 

iSolen.se

Guest
Det var ett exempel Ola....




Har man många bilder från en och samma fotosession kan det ibland kännas bekvämt att dela upp dem i undermappar. T ex om jag fotat racing en dag så kan det vara många bilder och då kanske jag gör en mapp för "Panoreringar" en för "Depån" och en för "Personer".

Däremot ser jag ingen anledning att bryta ut de bra bilderna från de andra. Dessa kan du ju lätt hitta genom att filtrera på rating.



Det går ju att lösa på många andra sätt än att flytta dem.




För mig klämmer inga skor! Det var ju du som ville ha undermappar för att i andra program (utforskaren) kunna se vilka som var dina favoriter! Jag vet väl för fasen att LR klarar av att hantera undermappar. Faktum är ju att LR hanterar undermappar så smart att det inte blir något problem att jobba som du gör så länge du är kvar i LR - det är ju när man använder andra program (t ex utforskaren) som det ställer till det om du splittrar upp bilderna i undermappar...

Men OLA - du får göra som du vill. Jag tycker bara att det är fel att för en person som har oordning på sin hårddisk och skall använda LR till att få ordning - föreslå att man måste hålla på och flytta sina bra bilder till undermappar. Det är helt enkelt inte nödvändigt!
Alla får förstås göra som de vill. Nu verkar TS ändå köra nikons egen rawkonverterare (det gör jag också, det blir bättre kvalitet men är inte så bra som katalogprogram) så någon slags blandad miljö har han.

När man lägger bilderna i en underkatalog (man skapar katalog och flyttar valda bilder i ett enda steg vilket är bekvämt) flyttas de fysiskt till en undermapp och LR älskarna får som de vill, det ser ut som bilderna ligger kvar i originalmappen, och de som inte vill vara beroende av LR livet ut, eller vill kunna köra andra program, har bilderna i en undermapp som syns från alla andra program och windows.

Win-win
 

ArneB

Aktiv medlem
thommya har beskrivit en bra och ordnad hantering av bildbiblioteket. Jag skulle vilja tillägga att bildhantering består av flera delar.

Först och främst är det att ordna bilderna på ett systematiskt sätt. Jag har läst många förslag och kan inte se något bättre system än att ordna bilderna kronologiskt, precis som Thommy beskriver ovan. En filstruktur med årsmappar överst med månadsmappar under och längst ner mappar med datum och kort beskrivande text.

När bilderna är ordnade systematiskt är det dags för gallring, vilket kan göras utifrån två huvudmetoder;
- antingen välja bort bilder
- välja vilka bilder som ska sparas

För TS är det sannolikt ett drygt jobb att gå igenom många bilder. Men jag gissar att få bilderna systematiskt ordnade kommer gallringen bli avsevärt mycket lättare.

Lightroom är inte det snabbaste verktyget för just gallring, men med bildbiblioteket ordnat i mappar går det enkelt att gå igenom mapp för mapp med t ex FastStone och rensa. Personligen tycker jag det är viktigare att hitta och framför allt behandla bra bilder än att leta efter dåliga ;-)

Keepers är ett begrepp som har olika innebörd för olika personer. Frågan är vad man ska göra med bilder som INTE är keepers? Personligen har jag svårt att tycka att det är bra att flytta ut originalfiler ur filstrukturen. Det skulle i så fall bli en ny, likadan filstruktur för keepers. Det låter svåradministrerat.

Jag är ett stort Lightroom-fan och håller i princip all redigering inne i programmet. Speciellt virtuella kopior är riktigt bra om man vill göra olika varianter av en bild.

Redigerade bilder exporterar jag ut i olika storlekar för användning bl a på Instagram. De redigerade bilderna ligger i molnet och är åtkomliga från vilken av mina enheter som helst.

Sammanfattningsvis:
- ordna bilderna systematiskt, helst på en ny hårddisk. Behåll de gamla. Ju längre du väntar, desto jobbigare blir det.
- jobba med de bilder du gillar, du kommer ändå aldrig bli klar :)
 

iSolen.se

Guest
Den förstod jag inte. Gör man flytten i LR eller länkar om så ser man väl lika bra i LR?
Du gör flytten i librarymodulen.

Markera de bilderna du vill flytta. Välj "Create older inside" genom att högerklicka på din mapp. Då kommer du att erbjudas att flytta bilderna till den nya undermappen, tex "keepers".

Eftersom LR visar innehåll även av undermappar kan du fortsätta som ingenting hänt i LR samtidigt som du utanför Lightroom kan se vilka bilder är keepers genom att de ligger fysiskt i en ny undermapp "keepers".

Du skapar alltså ingen ny katalogsstruktur, i LR kommer du se bilderna som vanligt.

I alla andra program kommer du se dina keepers som en undermapp, ingen ny filstruktur.

Alternativt kan man istället flytta "nokeepers" på samma sett om man föredrar att sålla bort. Den riktigt modige raderar sen den mappen.
 
ANNONS