Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hur fota bäst med digitalkamera i mörker?

Produkter
(logga in för att koppla)

sophi

Ny medlem
Är det någon som har tips/vet hur man fotar bäst i dåligt ljus med en liten digitalkamera (jag har en minolta dimage x50)?

Tex vid middagsbordet med släckten eller på en konsert. Det är det där problemet med att blixten slår rätt i ansiktet på folk och hyn ser helt förskräcklig ut. Hur får man det att se bättre ut? Vilka inställningar? Tack på förhand snälla ni.

Papperslapp borde funka. Vit servett också kanske?

Du kan också prova med en bit av en plastflaska, typ ketchupflaska (inte dom röda bara. :) ).

Jag har upplevt samma fenomen med min lilla gamla digitalkompakt (olympus [mju:] 300).
Tydligen har den lite svårt med den automatiska vitbalansen så jag ställer in den manuellt på glödlampsljus så blir bilderna klart bättre. De blev alldeles för blek hy tidigare.

Så kolla om du har en inställning för vitbalans i kameran och testa lite olika lägen för att se om det blir någon förbättring. Vet inte om det hjälper för dig, men det kan vara värt att testa.
Glöm bara inte att ställa tillbaka vitbalansen när du går ut och fotar sen. :)

Frågan är om den inbyggda blixten orkar igenom ett papper etc. Jag hade samma problem med min kompaktkamera så jag köpte mig en slavblixt och bilderna blev mycket bättre. Problemet var bara att om det inte fanns tillräckligt med reflekterande ljus så löste inte slaven ut, så då gjorde jag en softbox och stoppade in slavsensorn i softboxen. Vill man göra det enklare så struntar man i softboxen och sätter istället en ljusledare mellan kameran och slaven. Jag har sett en på FS som använde en genomskinlig PVC-slang. ett annat alternativ är att limma fast slavsensorn på sidan av blixten, riktad mot kamerans blixt.
Här finns exempel på hur det kan se ut hittar du här: Album
Bilderna innan, utan slavblixt, vill jag helst inte visa här på FS...

Det är bara att testa sig fram ju. :)

Learning By Doing och Trial And Error brukar vara bra metoder. ;-)

tack

tja igen, tack för tipsen, verkligen.

det funkade med papperslapp. jag var tvungen att berätta för alla jag träffat idag!

ANNONS
Götaplatsens Foto