Annons

Hur frilägga i Photoshop? (var: "Hjälp!")

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Hjälp!

Jag har gjort en hel del i PS men aldrig lagt ihop bilder. Nu har jag kämpat i timmar utan att få någon ordning på det hela.

Jag började med att frilägga en person. Inga problem, det har jag gjort tidigare. Sedan tänkte jag lägga in personen i en annan bild. OK, jag öppnade ytterligare en bild och enligt Scott Kelby (Photoshop CS för digitalfotografer) ska jag nu "gå till paletten Lager och dra lagret med din extraherade bild, så att den extraherade bilden läggs över bakgrunden ...". Men hur ska jag kunna det? När extraherad bild ligger överst syns enbart den i lagerpaletten och när min blivande bakgrund är aktiv syns bara den. På bilden i boken ligger de två olika bilderna under varandra.

Snälla, ge mig en enkel förklaring.

Dra det extraherade området rakt in i den andra bilden, genom att hålla vänster musknapp nedtryckt, så fungerar det. Då kommer det extraherade området att lägga sig som ett eget lager. Det finns ingen anledning att krångla till det i onödan.

Senast ändrad:
Kan du inte bara markera den frilagda personen, kopiera och sedan öppna din nya bild, markera lagret med bakgrunden och klistra in personen. Då borde din person hamna på ett eget lager i din bakgrundsbild...

Eller är jag helt ute och cyklar nu?

/Catherine

Edit: Sent svar ser jag :)

Tack för era svar. Jag talade just med min ålderstigna mor och hon förklarde raskt vad jag inte tänkt på. Jag måste markera move-verktyget. Problemet är löst.

ANNONS
Götaplatsens Foto