Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fungerar garanti vid utlandsköp ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vingklipt ängel

Aktiv medlem
Jag har precis packat upp en Tokina 16-50 2,8 som jag köpt begangnad, men tyvärr märkte jag att det fanns ett fel på objektivet.
Tokina har en international warranty. Men var lämnar jag in objektivet när det är köpt i hongkong i februari. garanti tid finns ju kvar !
Henrik

Borde väl vara på samma ställe som du skulle lämnat in det om du hade köpt det i Sverige, då.
Var nu det kan vara? Närmsta fotoaffär vet förmodligen.

Köpt i andra hand

Okej !

Jag köpte det privat och han bor i värnamo, men jag tänkte försöka få ordning på objektivet istället för att skicka tillbaka det.
Men jag kan ju fråga hos Manne foto i Säffle.
tack för rådet. skriv gärna mer om du kan
Henrik

Är objektivet köpt i HongKong så skulle jag bli väldigt förvånad om det har en världsgaranti, i HongKong säljs det i huvudsak gråimport till vrakpriser, men visst finns det säkert någon enstaka butik som säljer prylar från generalagenterna i Honkong till dubbla priset, men det lär väl inte vara några andra kunder än turister som vill åt världsgarantier som handlar i dom.
Är det mot förmodan i en sådan butik som objektivet är inköpt så skall det följa med ett världsgaranti kvitto med "OBSERVERA" en stämpel från Tokinas generalagent i HongKong där serienummret är angivet, utan det stämplade garantikvittot så är det med all säkerhet gråimport, sen har mig veterligen inte Tokina någon svensk generalagent längre, jag tror närmaste ligger i Holland eller Tyskland, men hör med CyberPhoto, dom säljer ju Tokina så dom bör kunna hjälpa dig med att få gluggen fixad, eller tala om var du skall skicka den för garanti ärenden, är det gråimport så får du skicka den till butiken i HongKong den är inköpt, då det är endast dom som står för garantin.

/kent

ANNONS
Götaplatsens Foto