Är objektivet köpt i HongKong så skulle jag bli väldigt förvånad om det har en världsgaranti, i HongKong säljs det i huvudsak gråimport till vrakpriser, men visst finns det säkert någon enstaka butik som säljer prylar från generalagenterna i Honkong till dubbla priset, men det lär väl inte vara några andra kunder än turister som vill åt världsgarantier som handlar i dom.
Är det mot förmodan i en sådan butik som objektivet är inköpt så skall det följa med ett världsgaranti kvitto med "OBSERVERA" en stämpel från Tokinas generalagent i HongKong där serienummret är angivet, utan det stämplade garantikvittot så är det med all säkerhet gråimport, sen har mig veterligen inte Tokina någon svensk generalagent längre, jag tror närmaste ligger i Holland eller Tyskland, men hör med CyberPhoto, dom säljer ju Tokina så dom bör kunna hjälpa dig med att få gluggen fixad, eller tala om var du skall skicka den för garanti ärenden, är det gråimport så får du skicka den till butiken i HongKong den är inköpt, då det är endast dom som står för garantin.
/kent