Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Hur funkar BANOR i PHOTOSHOP?
- Trådstartare Rudie
- Start datum
Urklippsbanor i eps-bilder använder du i trycksaker om du vill att bakgrunden skall synas igenom. Detta eftersom filformat som tiff inte har transparens.
Vill man bara ha vit bakgrund behöver man inte banor. Då kan man låta bildens bakgrund vara vit istället.
Skall du göra en bana kan du börja med att göra en markering som representerar banan. Snabbmaskläget är rätt bra för det.
Sen går du in på Banor och väljer Ny bana i palettmenyn.
Markera sen banan i paletten och välj Urklippsbana i palettmenyn.
En dialogruta ploppar upp där du får ange ett magiskt pixelvärde. Jag har aldrig satt mig in i exakt vad värdet står för utan slentrianmässigt använt 3.
Klart. Nu får du transparens utanför banan om du sparar bilden som en eps och monterar den i ditt sidlayoutprogram.
Vill man bara ha vit bakgrund behöver man inte banor. Då kan man låta bildens bakgrund vara vit istället.
Skall du göra en bana kan du börja med att göra en markering som representerar banan. Snabbmaskläget är rätt bra för det.
Sen går du in på Banor och väljer Ny bana i palettmenyn.
Markera sen banan i paletten och välj Urklippsbana i palettmenyn.
En dialogruta ploppar upp där du får ange ett magiskt pixelvärde. Jag har aldrig satt mig in i exakt vad värdet står för utan slentrianmässigt använt 3.
Klart. Nu får du transparens utanför banan om du sparar bilden som en eps och monterar den i ditt sidlayoutprogram.
Lasse H
Aktiv medlem
Jag använder numera nästan alltid banor för friläggning.
Helt enkelt för att få bästa precision.
Här finns bra övningar på sveska:
http://www.webdesignskolan.com/
Gå där till Illustrator-skolan för att dig rita banor.
Banverktyget funkar likadant i Photo shop.
Förut använde jag ofta magnetlassot för att göra markeringar tills jag insåg att det inte gick att göra jämna och snygga urklipp med lassot.
Banverktyget ger just denna möjlighet.
Jämna och precisa urklipp.
Helt enkelt för att få bästa precision.
Här finns bra övningar på sveska:
http://www.webdesignskolan.com/
Gå där till Illustrator-skolan för att dig rita banor.
Banverktyget funkar likadant i Photo shop.
Förut använde jag ofta magnetlassot för att göra markeringar tills jag insåg att det inte gick att göra jämna och snygga urklipp med lassot.
Banverktyget ger just denna möjlighet.
Jämna och precisa urklipp.