Annons

Hur kan Sony misslyckas med menysystemet tre gånger?

Produkter
(logga in för att koppla)

c.m.s

Aktiv medlem
Meny är knappast knuten till en processor, är typ som att säga att du måste göra två olika designer på webbsidor för amd och intel. Däremot så kanske det är så att de inte orkar porta koden då de bara tagit källkoden från a7III direkt. Det skulle också göra att de öppnar pandoras ask och då vill a7III ha nya menynen och då vill a7rIII, a9II ägare också ha den.

Hur som helst skulle de löst detta på något bättre sätt.

Apple skulle knappas släppa två olika iphones med olika menysystem men de tänker i alla fall igenom sina produkter noga och har en långsiktigt plan.
Jo tack, jag är utvecklare till yrket ;) Jag menar inte ordagrant att menyn är hårdkodad till processorn utan att de kanske inte får det att rulla på tillfredställande eller att den äldre processorn har andra begränsningar.
Tror inte de lagt in den gamla menyn i A7C för att jävlas, utan för att det som du säger inte var värt/går att porta den till den gamla processorn. Precis som Apple slutar stödja iOS versioner på äldre iPhones.
Men jag hade förväntat mig att alla nya kameror från Sony i denna prisklassen skulle ha den nya processorn och med andra ord få den nya menyn.

Vad gäller Apple så är ju dom heller helt konsekventa vad gäller sitt gränssnitt. Efter iPhone X lanserades utan hemknapp, med gränssnitt baserat gester och 3d touch så släppte de fortfarande modeller med hemknapp och utan tryckkänslig skärm :)
 
Senast ändrad:

Tgoe

Aktiv medlem
De som flitigt använder sina kameror borde väl vid det här laget kunna sina kameror innan och utantill?
Jag har inga problem med menyerna och de funktioner jag flitigt använder har jag i min egna meny och dedikerade knappar.

/Stefan
Håller med dig
Man lär känna sin kamera så man vet var man skall söka
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har ju kollat på youtube-klipp gällande R5:ans meny (som jag länkade till tidigare i tråden) och för mig som Sony (och tidigare Nikon) användare ser de inte det minsta enklare ut i sitt upplägg. Kanske har de lite bättre namn men annars är ett gäng ikoner och sen en drös undermenyer i flikar numrerade 1-8 tex, precis som i Sonys gamla meny. Jag skulle ju få leta runt och behöva memorera precis på samma sätt här. Förstår inte riktigt skillnaden.
Leta runt är knappast bästa metoden. Bättre är att leta i manualen (PDF-versionen som går att söka i) efter det man vill göra. Då hittar man förhoppningsvis vilken menyflik och vilket menyval som är aktuellt och kan bläddra direkt dit på kameran.

F.ö. sällar jag mig till dem som sällan behöver använda menysystemet efter att ha gjort en grundlig konfigurering. Det skiljer nog lite mellan olika märken hur mycket man behöver göra det , men med Canon, Nikon, Panasonic och Olympus går det rätt bra.
 

unoengborg

Aktiv medlem
De som flitigt använder sina kameror borde väl vid det här laget kunna sina kameror innan och utantill?
Jag har inga problem med menyerna och de funktioner jag flitigt använder har jag i min egna meny och dedikerade knappar.

/Stefan
Normalt sett använder väl Sony fotografer inte menyerna alls för flitigt använda funktioner så de är inget problem.

Det är de funktioner som man inte använder så ofta som är problemet.

Sony har alldeles för många funktioner för att man ska kunna lära sig dem inklusive vilka konflikter mellan funktioner som finns och under vilka förutsättning konflikterna finns för att det ska vara enkelt att hålla i huvudet.
 

larsborg

Aktiv medlem
Normalt sett använder väl Sony fotografer inte menyerna alls för flitigt använda funktioner så de är inget problem.
För fotografer, som har använt Sony i flera år, oavsett modell, är menyerna inte något problem alls.
Vi matar in i en snabb funktion "Fn" vad som normalt används, praktiskt och enkelt.
Det är tekniknördarna, framför sin dator, som tror sig finna massor av problem!
Det är lätt, att klaga, lägga fram problem, när man kanske inte ens har en kamera!
 

Bengf

Aktiv medlem
Meny är knappast knuten till en processor, är typ som att säga att du måste göra två olika designer på webbsidor för amd och intel. Däremot så kanske det är så att de inte orkar porta koden då de bara tagit källkoden från a7III direkt. Det skulle också göra att de öppnar pandoras ask och då vill a7III ha nya menynen och då vill a7rIII, a9II ägare också ha den.

Hur som helst skulle de löst detta på något bättre sätt.

Apple skulle knappas släppa två olika iphones med olika menysystem men de tänker i alla fall igenom sina produkter noga och har en långsiktigt plan.
Nja.. Iphone 11 borde nog då fått 5G, 5G finns ju redan i större marknader än i Sverige, så det missade dom.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag har ju kollat på youtube-klipp gällande R5:ans meny (som jag länkade till tidigare i tråden) och för mig som Sony (och tidigare Nikon) användare ser de inte det minsta enklare ut i sitt upplägg. Kanske har de lite bättre namn men annars är ett gäng ikoner och sen en drös undermenyer i flikar numrerade 1-8 tex, precis som i Sonys gamla meny. Jag skulle ju få leta runt och behöva memorera precis på samma sätt här. Förstår inte riktigt skillnaden.
Tyvärr så har jag ingen A7-kamera, vilket hade varit bra förstås när man skall prata menyer, utan jag har då försökt att uppfatta vad andra säger och bilda sig en så god uppfattning som det möjligt går att göra. En kul grej med A77 när den kom var den var lite sen, tex när man skulle ställa in nya bländar värde så hade den en lite fördröjning, jag själv märkte ingenting av det, men testare på Youtube dom snurrade på hjulet som galningar, har aldrig varken förr eller senare sett något liknade test av respons med knappar och hjul.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Nu har jag äntligen använt Canon R5 och man märker direkt vilken skillnad. Canon har haft yrkesfolk inne som jobbar med kameran när de designat menyer och interface. Det känns verkligen natt och dag att jobba med R5, satt ungefär en 30-60 min och kollade lite tutorial och läste och jag känner redan att jag redan är inne i den och har till och med hittat saker som är bättre.

när Sony ska designa kan man undra vilka de tar in:
youtubers som är sponsrade av Sony själva och vägar ej kritisiera.

Arbetslösa eller folk som blivit uppsagda från någon trött myndighet tex försäkringskassan.

Ingenjörer som är superduktiga på funktioner.

möjligvis att de tagit in fotografer som ärnybörjare kanske skolfotograf, passfoto eller annat.



Nej, Sony måste vara helt korkade när de lyckats göra ett sådan här system.
 

Torda

Aktiv medlem
Det låter ju bra till Canons fördel, men hur gör Du för att snabbt slå av och på Auto-ISO utan att gå in i menyer?, för det är väl en ganska basic funktion på kameror idag?
 

Curt L

Aktiv medlem
Det låter ju bra till Canons fördel, men hur gör Du för att snabbt slå av och på Auto-ISO utan att gå in i menyer?, för det är väl en ganska basic funktion på kameror idag?
Det kan du göra genom att trycka på M-Fn och sedan välja ISO-tal eller AUTO med inmatningsratten.
 

Torda

Aktiv medlem
Vad jag förstår så gäller detta endast när man i så fall INTE tidigare ändrat ISO med samma knapp (M-Fn), i kombination med att man valt "Återställ Auto efter mätning". Vill jag att Auto-ISO ska vara avstängt, så verkar det inte finnas några snabbkommando för att aktivera/avaktivera Auto-ISO, men Ingen skulle bli gladare än jag om jag har fel. Jag har ISO-inställningen inställd på att ändras när man trycker på på "Set" och samtidigt snurrar på det främre hjulet, men då går det bara att ändra ISO-tal, men jag kommer då inte åt Auto-ISO Av eller På. Upplys mig gärna om jag har fel.

Ska man prata om Sonys menyer vilket tråden handlar om så kan jag hålla med om att funktionerna är rätt utspridda i menyerna och de känns rätt så röriga, men jag tycker samtidigt att Sony är helt överlägsna vad gäller att kunna konfigurera alla dessa funktioner (som även exempelvis både Canon och Nikon har de flesta av) åtkomliga utan att sedan behöva gå in menyerna. Till exempel så går det alla tiders att sätta en knapp för auto-ISO av/på, samtidigt som det går att sätta en annan knapp att snabbt komma åt "ISO auto min. shutter" som också är en del av ISO-funktionen, vilket inte går på vare sig Nikon eller Canons kameror, där man måste in i menyerna för att ändra antingen det ena eller det andra. På Nikon går det i och för sig att ändra ISO av/på på ett smidigt sätt, men inte ISO auto min. shutter.
 

larsborg

Aktiv medlem
Nu har jag äntligen använt Canon R5 och man märker direkt vilken skillnad. Canon har haft yrkesfolk inne som jobbar med kameran när de designat menyer och interface. Det känns verkligen natt och dag att jobba med R5, satt ungefär en 30-60 min och kollade lite tutorial och läste och jag känner redan att jag redan är inne i den och har till och med hittat saker som är bättre.

när Sony ska designa kan man undra vilka de tar in:
youtubers som är sponsrade av Sony själva och vägar ej kritisiera.

Arbetslösa eller folk som blivit uppsagda från någon trött myndighet tex försäkringskassan.

Ingenjörer som är superduktiga på funktioner.

möjligvis att de tagit in fotografer som ärnybörjare kanske skolfotograf, passfoto eller annat.



Nej, Sony måste vara helt korkade när de lyckats göra ett sådan här system.
Gav Jultomten dig en ny Canon R5, därför Sony A7 III var slutsåld överallt ? :(
Klart, han kunde ju inte komma tomhänt!
Sony eller många andra tillverkare har knappast några andra inom utvecklingsteamet, för en kamera/optik, - än fullfjädrade yrkesfotografer, diplomerade, erfarna, vuxna och tekniskt kunniga medarbetare.
Oerfarna hobbyfotografer och små grabbar faller kanske för dina påståenden,
.... Sony anställer arbetslösa, skolfotografer, passfotografer och annat löst folk ....
Konkurrensen är så hög idag, har så varit de senaste 50 åren, - hänger du inte med i kvalité eller i utveckling, kan du kasta in handduken!
Menyerna ligger ofta ordnade på olika sätt, i alla kameror, beroende på tillverkare, de har ofta olika logiska upplägg, - vilket som är bäst, en fråga om en viss vana, inte att tillverkaren vill lura alla med namn Jonas, tror jag eller också är det så.
I en Sony kamera, oavsett modell, matar man in i en snabb funktion "Fn" vad som normalt används, praktiskt och enkelt. (y)
Det är tekniknördarna, framför sin dator, som tror sig finna massor av problem!
Det är lätt, att klaga, lägga fram problem, när man kanske inte ens har en kamera!
Ge tomten tillbaka Canon R5, han kan ingenting om kameror
 

Torda

Aktiv medlem
Vad som i så fall är viktigare för Sony att jobba med är att göra sina kameror rejält mycket rappare, då de är rätt tröga att jobba med. Nu har jag inte haft någon A9, men av vad jag läst så är dom inte nämnvärt snabbare att hantera än A7rIII och A7rIV som jag har egen erfarenhet av. Sega att slå på, sega mellan bildvisning och fotografering, sega att visa förstorad tagen bild med mera tycker jag stör mycket mera än att menyerna är röriga och det var nog den viktigaste anledningen till att jag övergav Sony för ett år sedan.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Vad som i så fall är viktigare för Sony att jobba med är att göra sina kameror rejält mycket rappare, då de är rätt tröga att jobba med. Nu har jag inte haft någon A9, men av vad jag läst så är dom inte nämnvärt snabbare att hantera än A7rIII och A7rIV som jag har egen erfarenhet av. Sega att slå på, sega mellan bildvisning och fotografering, sega att visa förstorad tagen bild med mera tycker jag stör mycket mera än att menyerna är röriga och det var nog den viktigaste anledningen till att jag övergav Sony för ett år sedan.
Normalt sett använder väl Sony fotografer inte menyerna alls för flitigt använda funktioner så de är inget problem.

Det är de funktioner som man inte använder så ofta som är problemet.

Sony har alldeles för många funktioner för att man ska kunna lära sig dem inklusive vilka konflikter mellan funktioner som finns och under vilka förutsättning konflikterna finns för att det ska vara enkelt att hålla i huvudet.
Håller, det är rätt många funktioner som hänger i hop, har beroenden eller bara funkar eller är blockerade i olika sammanhang numera. Särskilt gäller ju det exponering och AF.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nu har jag äntligen använt Canon R5 och man märker direkt vilken skillnad. Canon har haft yrkesfolk inne som jobbar med kameran när de designat menyer och interface. Det känns verkligen natt och dag att jobba med R5, satt ungefär en 30-60 min och kollade lite tutorial och läste och jag känner redan att jag redan är inne i den och har till och med hittat saker som är bättre.

när Sony ska designa kan man undra vilka de tar in:
youtubers som är sponsrade av Sony själva och vägar ej kritisiera.

Arbetslösa eller folk som blivit uppsagda från någon trött myndighet tex försäkringskassan.

Ingenjörer som är superduktiga på funktioner.

möjligvis att de tagit in fotografer som ärnybörjare kanske skolfotograf, passfoto eller annat.



Nej, Sony måste vara helt korkade när de lyckats göra ett sådan här system.
Jonas, nu är det nog värre än vanligt!
Är det verkligen din avsikt att vi ska ta ett inlägg som detta på allvar?

Men det är väl ändå för väl nu, att du äntligen kunde få en Canon spegelfri, så att du känner igen dig ordentligt i den menyvärld du kanske levt i de senaste 15 åren eller så - och förmodligen aldrig skulle lämnat. Det är absolut så att det står andra ledtexter i Sonys menyer och menyval, som självfallet heter något helt annat i dina Canon-hus och det är säkert döjobbigt när man försöker killgissa sig till hela tiden vad de där texterna egentligen betyder. Men den tiden är nog tyvärr förbi när det "nästan" funkade att killgisa sig till allt. Sonys A7:eek:r är idag alldeles för komplexa system för att det ska vara en vettig metod att ta sig an sin kamera.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Vad som i så fall är viktigare för Sony att jobba med är att göra sina kameror rejält mycket rappare, då de är rätt tröga att jobba med. Nu har jag inte haft någon A9, men av vad jag läst så är dom inte nämnvärt snabbare att hantera än A7rIII och A7rIV som jag har egen erfarenhet av. Sega att slå på, sega mellan bildvisning och fotografering, sega att visa förstorad tagen bild med mera tycker jag stör mycket mera än att menyerna är röriga och det var nog den viktigaste anledningen till att jag övergav Sony för ett år sedan.
Håller också med på den punkten, kamera är också extremt seg på att formatera minneskortet
 

apersson850

Aktiv medlem
Hur man gör på en R5 vet jag inte, man på mina Canon trycker jag på ISO och rullar till ena änden, så finns Auto-ISO där.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Jonas, nu är det nog värre än vanligt!
Är det verkligen din avsikt att vi ska ta ett inlägg som detta på allvar?

Men det är väl ändå för väl nu, att du äntligen kunde få en Canon spegelfri, så att du känner igen dig ordentligt i den menyvärld du kanske levt i de senaste 15 åren eller så - och förmodligen aldrig skulle lämnat. Det är absolut så att det står andra ledtexter i Sonys menyer och menyval, som självfallet heter något helt annat i dina Canon-hus och det är säkert döjobbigt när man försöker killgissa sig till hela tiden vad de där texterna egentligen betyder. Men den tiden är nog tyvärr förbi när det "nästan" funkade att killgisa sig till allt. Sonys A7:eek:r är idag alldeles för komplexa system för att det ska vara en vettig metod att ta sig an sin kamera.
problemet är inte att de är komplexa det har jag gärna problemet är hur man valt att lägga saker, jämför det med macOS och Windows 8. Där macOS har tänkt igenom hur saker ligger och Windows kastat in olika interface och saker.
Har kört Sony sen a7rii och äger två hus. Även nu två Canon-hus. R5 och 5d mkIV. Använder arri Alexa, bmd ursa mini och pocket.
Till och med ML-menysystem är bättre är Sony :) det säger väl något.

Men ska vi tro att Sony ytterligare designar om sina menyer till nästa a7 eller a7r.
 
ANNONS