Annons

Hur kan Sony misslyckas med menysystemet tre gånger?

Produkter
(logga in för att koppla)

unoengborg

Aktiv medlem
Jag håller helt med dig, även jag har varit intresserad av teknik,
sedan 1-års åldern, bara nästan, - självklart, det är lätt att bli förbannad, när manualerna är som tjocka böcker, på flera hundra sidor!
Hämtas hem från Internet, bara det gör mig förbannad, - lättare att bläddra i en färdig bok!
Vad upptäcker man, - jo, bara några få av alla finesser bland "skogen" av finesser, behöver jag använda!
Så blir det, när tillverkarna hela tiden försöker "trumfa över" med finesser, som konkurrenterna ännu inte har!
Vi har mängder av onödiga funktioner i snart allt vi köper,
- kameror, bilar, musik-stereo, TV, micron i köket, ....
Mitt råd, till ny användare av Sony kamera,
- läs igenom manualen, i lugn och ro (kan ta flera dagar, ha-ha!), ha kameran till hands hela tiden, mycket lättare att förstå allt praktiskt, mata in det som du verkligen tycker du behöver för fotograferingen, på knappen Fn.
Strunta i alla extra finesser, dessa kommer du troligen inte använda ändå, under de närmaste 30 åren .... !
Lägg manualen som en pdf på mobiltelefonen så att du kan söka i den. Då gör det inget om den är tjock
 

larsborg

Aktiv medlem
Lägg manualen som en pdf på mobiltelefonen så att du kan söka i den. Då gör det inget om den är tjock
Tycker du, att det är svårare, att läsa manualen (den kommer alltid i pdf format via Internet!) på din dator?
Lika lätt, att söka via datorn, - jag tycker datorn ger bättre överblick, men mobiltelefonen fungerar också, med mycket mindre text storlek.
 

larsborg

Aktiv medlem
Bara det att man måste göra egna menyer för att kamera ska gå att använda säger väl en del om hur otroligt ologiskt och svårnavigerat gränssnittet faktiskt är....
Avancerad kamera = smart fotograf
Du bestämmer helt själv, vad du anser behövs, för just din egen kamera/fotografering.
Använd mobilkameran, om tycker det är ett bättre val. :)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Tycker du, att det är svårare, att läsa manualen (den kommer alltid i pdf format via Internet!) på din dator?
Lika lätt, att söka via datorn, - jag tycker datorn ger bättre överblick, men mobiltelefonen fungerar också, med mycket mindre text storlek.
Läsbarheten är väl OK på vilket som, men det är himla jobbigt att alltid släpa på datorn när man är ute och promenerar
 

larsborg

Aktiv medlem
På det hela taget tror jag inte problemet med Sonys menyer är att de är jättedåligt organiserad utan snarare att det finns så många funktioner att välja mellan.
Exakt!
För många funktioner!
Men det finns också många olika önskemål, hos alla världen fotografer, yrkes- och hobbyfotografer!
Ett sätt kunde vara,
- du köper en kamera, med endast basfunktioner, från tillverkaren, enkla att förstå, för vardaglig fotografering.
Sedan, om du vill och behöver, laddar du in från en bifogad flash drive, från en lista, de ytterligare funktioner du vill ha. (y)
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Jag håller helt med dig, även jag har varit intresserad av teknik,
sedan 1-års åldern, bara nästan, - självklart, det är lätt att bli förbannad, när manualerna är som tjocka böcker, på flera hundra sidor!
Hämtas hem från Internet, bara det gör mig förbannad, - lättare att bläddra i en färdig bok!
Vad upptäcker man, - jo, bara några få av alla finesser bland "skogen" av finesser, behöver jag använda!
Så blir det, när tillverkarna hela tiden försöker "trumfa över" med finesser, som konkurrenterna ännu inte har!
Vi har mängder av onödiga funktioner i snart allt vi köper,
- kameror, bilar, musik-stereo, TV, micron i köket, ....
Mitt råd, till ny användare av Sony kamera,
- läs igenom manualen, i lugn och ro (kan ta flera dagar, ha-ha!), ha kameran till hands hela tiden, mycket lättare att förstå allt praktiskt, mata in det som du verkligen tycker du behöver för fotograferingen, på knappen Fn.
Strunta i alla extra finesser, dessa kommer du troligen inte använda ändå, under de närmaste 30 åren .... !
Min gamla svärmor 86 år har en befriande enkel mikrovågsugn, två rattar, ställ in watten står oftast då på samma, och sedan tiden med andra, den fungerar hur fint som helst, på jobbet fick vi en gång en mikro med 10-talet knappar, det var viktinställningar, val av födoämne och gud vet allt, ingen klarade att ställa in klockan, kunde gå efter mycket micklande dock. har en mikro där man kan göra pommes, men först skall man värma upp en platta olika länge beroende på antalet pommes, den skulle placeras på en ställning som följde med, blev inga bra pommes, provade en gång sedan aldrig mer. annars var den här modellen enkel att använda, lika så inställningen av klockan.
 

Framsidan

Ny medlem
Känner det är dags för ett citat från den legendariske formgivaren för Braun AG Dieter Rams;
- Good design is as little design as possible. Less, but better - because it concentrates on the essential aspects, and the products are not burdened with non-essentials. Back to purity, back to simplicity.
 

larsborg

Aktiv medlem
Känner det är dags för ett citat från den legendariske formgivaren för Braun AG Dieter Rams;
- Good design is as little design as possible. Less, but better - because it concentrates on the essential aspects, and the products are not burdened with non-essentials. Back to purity, back to simplicity.
Inom all design, arkitektur, bilar, mc, kläder, m.m. finns ett utryck,
när allt är harmoniskt,
- Clean Design!
 

Third eye

Aktiv medlem
Kanske inte supergillar Sonys meny och jag kan sakna Canons menyer såklart.
Men hur som helst, jag var påläst om det innan jag köpte båda Sonyhusen och har samlat allt jag behöver på favoritmenyerna och kategoriserat ändamålet per sida.
Kostar en förmiddag att signa knappar och skapa favoriterna i den ordningen som passar bra men nu tycker jag det är helt ok.
Utanför favoritmenyn är jag lite lost, men som sagt. Jag visste det när jag köpte dem så man får leva med det :)
 

Makten

Aktiv medlem
Om jag skulle kritisera Sony ordentligt så är de för att de fortsätter att överskatta alltför många användares förmåga att ta till sig gränssnittskonceptet samt användarnas grundmurade ovillighet att läsa en enda rad för att faktiskt lära sig hur deras kameror faktiskt fungerar och kan användas. Därför får vi inga manualer värda namnet helker längre. Man köper en kamera för 30-40 000 spänn utan att lära sig använda den. För mig är det rätt ofattbart.

Jag har sett samma utveckling långt tidigare när jag var produktchef för PC-mjukvara. I början på 90-talet kom exv Lotus Smartsuite och Microsoft Office med enorma manualuppsättningar på flera tusen sidor. Med följde även tangentborsmallar eftersom snabbkomnandona och funktionerna var många - för många tyckte en del redan då. Jag var väl en av få som faktiskt läste dessa för det var mitt jobb då jag även jobbade på support ibland.

Sedan tog man bort manualerna helt och även rangentbordsmallarna och exv. Microsoft försökte ett tag med s.k. wizards - guider som hjälp. Det gick så där. MS gjorde undersökningar och fann att folk som använde Word bara använde 5-6% av programmets funktioner. I fallet Excel var det ännu värre. När jag jobbade i Stockholms Stad som standardiserat på MS Office för våra skattepengar så fick ingen någon utbildning i programmen. Man förväntades väl fråga bordsgrannen eller någon i samma korridor om man fastnade. Det fanns en tro på att satoriseringen skulle öka produktiviteten men det blev inte mycket av det flr en majoritet av användarna lärde sig aldrig att utnyttja de stira investeribgar man gjorde som det car tänkt.

En A7:a är sällan konfigurerad från fabrik så att den faller ens en majoritet på läppen. Den MÅSTE konfigureras och det har nog inte en stor del av Sonys nya användare fattat och det gäller inte minst många slapptestare med Kai i spetsen för det framgår väl i många av habs videos.

Det finns tre set av konfigurationer man kan lägga ut på kamerans 13 konfigurerbara "knappar".

För foto finns först 13 direktknappar och för dessa kan man välja bland hela 86 olika funktioner.

Senare modeller har även 13 direktknappar tillgängliga efter att videoläget aktiverats. Till dessa kan man välja mellan 54 funktioner.

Det även finns möjlighet att dedikera fyra knappar med 12 möjliga val i "Playback-läget".

Ovanpå detta finns "Fn eller function'-knappen" och där döljer sig ytterligare 12 möjliga konfigurerbara platshållare. Där kan man välja mellan 52 möjliga funktioner och dessa är inte som alls strukturerade som de andra tre för här ligger allt i en enda lång rad utan flikrubriker. En del tycker säkert det är skit också.

Jag är faktiskt utbildad ämneslärare och pedagog men jag kan säga att jag faktiskt inte vet vad som är bäst. Idag har en A7 III 23 olika menyrubriken där det ligger max sex funktioner under var och en. Jag tror att Christiansson på Chalmers som forskade i gränssnitt och kom fram till att 7 +-1 val per meny var gränsen för vad folk fixade att hantera. Så i det avseendet är Sony exemplariska men de har också menyer med ett eller två val, vilket samme man avrådde från. Han fann att det skapade obehag av "antingen eller typ".

Möjligen är det därför man exv. inte lagt allt videorelaterat eller allt AF-relaterat under en enda flik, vilket jag skulle föredragit. Nu har vi som sagt 23. Jag skulke vilka veta vilka olika funktioner som på olika sätt påverkar AF och en gemensam meny kunde kanske underlätta det men då skulle säkert andra gnälla över det av andra skäl.

Om jag ska återknyta till Jonas kommentar på mitt första inlägg så har han alltså 13+12=25 olika konfigurerbara möjligheter, 13 direkt och 12 under Fn-knappen Många inställningar kan man dessutom hoppa mellan om man tar fram den skärmen på bakdisplayen och välja där med kontrollhjul ock centrumknapp. Jaghar svårt att se att det inte skulle räcka för att för gott slippa vada runt i träsket.

Jag är uppvuxen med helt manuella totalkorkade analoga systemkameror med de förtjänster och begränsningar dessa hade. Jag har missat massor avbilder jag velat ta därför att den tidens utrustning inte hjälpte en småperfektilnistisk långsam fotograf som mig det minsta. Idag kan jag rigga min kamera och utnyttja den intelligenra Real Time AF-automatiken och en smartare Auto ISO - Auto ISO Minimum Shutter Speed så att jag slipper bry mig om något annat än vilken bländare jag behöver välja och bara kan koncentera mig på motivet. Jag missar mycket sällan en bild idag.

Är det kul att fota med an A7:a som är riggad som min? NÄÄÄÄ! Men det är roligare och bra mycket roligare att se resultateten än tidigare. Nu kan jag t.o.m. hinna ta bilder av blixtsnabba barnbarn och det har jag aldrig fixat tidigare, vilket gjort att jag inte alls tog särskilt många bilder av min son. Det lustiga är ju att detta utplånar motsättningen mellan tekniken och "bilden" som många tycker sig se. En bra riggad A7:a är minimalt "i vägen för fotografen" och det är det som är det verkligt stora med dagens smarta automatik.
Snälla Sten-Åke, det här är ett diskussionsforum. Dina inlägg är så långa att jag inte orkar läsa dem, och då är jag förmodligen betydligt mer tolerant mot långa inlägg än många andra.

Kortfattat svar: Jag har aldrig läst en kameramanual, för det ska inte behövas. Och det gör det inte heller om menyer och funktioner är logiska. Många kameror är det, medan Sonys inte är det. Svårare än så är det inte. När jag fotograferar vill jag inte gräva i menyerna eller bli förbannat för att en funktion hindrar en annan funktion, helt utan logisk anledning.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Snälla Sten-Åke, det här är ett diskussionsforum. Dina inlägg är så långa att jag inte orkar läsa dem, och då är jag förmodligen betydligt mer tolerant mot långa inlägg än många andra.

Kortfattat svar: Jag har aldrig läst en kameramanual, för det ska inte behövas. Och det gör det inte heller om menyer och funktioner är logiska. Många kameror är det, medan Sonys inte är det. Svårare än så är det inte. När jag fotograferar vill jag inte gräva i menyerna eller bli förbannat för att en funktion hindrar en annan funktion, helt utan logisk anledning.
Håller med dig till 100 %. Jag vägrar att använda manualer. De skall inte behövas om gränssnittet är är bra och logiskt. Jo, det händer kanske en gång om året på sin höjd, men det borde inte behövas.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Håller också helt klart med #50, det ska inte behövas sen så klart att om det är någon funktion som man behöver veta mer om så kan man kolla upp den.

Inte ska man väl behöva ta in en konsult för att reda ut enkla saker låter lite som IBM 1960.
 

larsborg

Aktiv medlem
Håller också helt klart med #50, det ska inte behövas sen så klart att om det är någon funktion som man behöver veta mer om så kan man kolla upp den.

Inte ska man väl behöva ta in en konsult för att reda ut enkla saker låter lite som IBM 1960.
Det finns ett läge P ( = panik!), på Sony kameror!
Ger bra resultat, med nästan ingen kunskap!
De fotografer, som aldrig vill läsa en manual, använder säkert också läge P! :)
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Kanske inte supergillar Sonys meny och jag kan sakna Canons menyer såklart.
Men hur som helst, jag var påläst om det innan jag köpte båda Sonyhusen och har samlat allt jag behöver på favoritmenyerna och kategoriserat ändamålet per sida.
Kostar en förmiddag att signa knappar och skapa favoriterna i den ordningen som passar bra men nu tycker jag det är helt ok.
Utanför favoritmenyn är jag lite lost, men som sagt. Jag visste det när jag köpte dem så man får leva med det :)
Det är väl precis det du beskriver, favoritmenyn är bra och där har man det man behöver, det jag tänker på är precis när man behöver ändra något som man kommer på ut på fotografering. Jag hittar inte alla saker i Canon eller iphones menyer heller utan till.
 

PMD

Aktiv medlem
Lite förtydligande om ikoner. I min Leica T och TL fanns enkla, tydliga ikoner.
Problemet med ikoner är att man måste slå upp dem i manualen för att förstå vad de betyder. Textbaserade gränssnitt kan man förstå så länge man är läskunnig (och den som har gjort gränssnittet är skrivkunnig).

Men det är förstås billigare att ha små pluttiga, obegripliga, bilder i gränssnittet än att anlita översättare för att översätta till alla språk som finns i kundkretsen (eller åtminstone tillräckligt många för att kundkretsen ska förstå).
 

PMD

Aktiv medlem
Jag håller helt med dig, även jag har varit intresserad av teknik,
sedan 1-års åldern, bara nästan, - självklart, det är lätt att bli förbannad, när manualerna är som tjocka böcker, på flera hundra sidor!
Hämtas hem från Internet, bara det gör mig förbannad, - lättare att bläddra i en färdig bok!
Men det är betydligt lättare att söka i en "bok" man hämtat från Internet än att göra detsamma i en pappersbok.
 

Falumas

Aktiv medlem
Enligt mig har bägge sin plats. PDFen har jag i mobilen, om jag skulle behöva den. Pappersvarianten har jag liggandes där man har tid för en sådan, dvs på toaletten och brukar ströbläddra lite i den lite då och då. Man brukar faktiskt okynneslära sig en del saker på det sättet, som man kan testa på nästa fotorunda. :)

Däremot så blir ofta pappersvarianten lite utdaterad efter ett man uppgraderat programvaran i kameran ett par gånger. PDF:en kan man oftast ladda hem en ny i samband med att man uppgraderar kameran.
 

Bengf

Aktiv medlem
Hade verkligen Canons alla kameror samma gränssnitt, från tex nybörjar modeller 1000D ända fram till 1DX, Canon hade en fråge knapp där invald inställning kunde förklaras, det fans även på äldre Sony kameror, givetvis totalt onödigt för elit-fotografen.
 
ANNONS