Annons

Hur kan Sony misslyckas med menysystemet tre gånger?

Produkter
(logga in för att koppla)

Framsidan

Ny medlem
Med risk för att ”svära i kyrkan” kastar jag mig in i diskussionen om åsikten om Sonys menyupplägg :rolleyes:.

Jag är en gammal foto-/filmfotograf, med eftertryck på GAMMAL🧐, samt en passionerad Leica-fotograf. Så var den frågan avklarad! Jag har dock haft analoga Minolta kameror. Främst inspirerad av samarbetet Leica/Minolta för länge sedan.

Min digitala systemkamera tillvaro började med en Sony A100. Sony A700 och A900 blev uppgradering från 100-modellen. Jag körde en tidig Sony A7 under några år. Hatade den kamerans bildkvalité. Platta, tråkiga, ”döda” bilder (saknade kontrast och skärpa) och jag var irriterad på meny-upplägget som var rörigt jämfört med den enkla, överblickbara, rudimentära menyn i A100-kameran. Till Sony´s försvar - A7 hade många fler funktioner än A100, 700 och 900.

Vad jag saknar på många digitalkameror är en klar, tydlig lättläst, överblickbar och snabbt manipulerbar ”exponeringstriangel” (inklusive ISO-inställningen). Därför skaffade jag en Leica M9. En enkel, finessfattig, kamera som inte utnyttjar nya fantastiska elektroniska lösningar, inklusive autofokus. Jag köpte för ett år sedan en begagnad Sony A77 som jag upplevde mycket lättarbetad. Mycket tack vare Gary Friedman och hans förslag till grundinställning av kameran. Tyvärr har Sony ”dödat” A-systemet. Därför skaffade jag en Sony A7RM3.

Jag läste igen Gary Friedman´s förslag, men jag kände att Gary´s förslag inte var tillräckliga. Så jag tog till mig Mark Galer´s förslag till inställningar för att utnyttja de tre minnen för ”mina” inställningar. Jag har förprogrammerat inställning för ”gatufoto”. En inställning som ger en helt manuell kamera! Jag exponerar som Mark Galer föreslår enligt den ”antika Sunny-16”-metoden. Jag har en förinställning för djur-/naturfoto programmerad, samt den tredje inställningen programmerad för landskap.

Nu är det så att några av de olika förinställningarna utnyttjar de omprogrammerbara knappar som kameran har (bl.a. C1-C4 m.fl.). I praktiken uppstår nu, för mig iaf., en förvirring över vilken knapp som har respektive funktion för just med förinställning jag just valt. En möjlighet som verkar vara utmärkt för en ”data” användare är generellt dålig ur mekanisk ”människa-maskin”samverkan.

Visst ja, det var ju fråga om menyerna. Jag anser att Sonys menygränssnitt är ”så 1900-tal”. Under många år hade jag stort utbyte av att använda Leica T samt TL2-kamerorna med sitt ikonbaserade menysystem som gav en ypperlig överblick för att hitta just den ”familj” av funktion jag sökte. Ja, jag är en ”hard-core” Mac-användare. Avslutningsvis, som unoengborg skrev, har Sony missat att dra nytta av 30-års erfarenheter från människa-maskin gränssnitt.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Du är säkert ingen nybörjare med kameran men det innebär tydligen ändå att du inte alls verkar bekväm med många av dess funktioner och det är just det jag menar med " att se Sony med bias".

Jag pratar heller inte bara om grundläggande saker. Du har massor av möjligheter att lägga ut de viktigaste funktionerna på konfigurerbara knappar och under F-meysystemet som är ett enda tryck bort för 12 funktioner till som du tycker du vill ha tillgängliga. Det jag har kritik mot Sony för är att de inte passade på att lägga 12 funktioner till under F. Det är ett enda grundläggande jobb man behöver göra en enda gång och sedan kan man glömma menyerna i allt väsentligt.

Ja att dPrevidew skriver detta betyder inte att de skulle vara förskonade från att se Sony-kameror med gamla Canon- och Nikon-ryggmärgsreflexer. Sony gör en del saker på sitt sätt som inte alltid mimar CaNikon. Jag har sett allt från denna högprofilerade slapptestare Kaj raljera om detta till många andra okunniga och de blir inga experter förrän de faktiskt läst på lite bättre (men de flesta orkar inte det eller tycker sig kunna allt redan eftersom de har decenniers erfarenheter av Canon eller Nikon sedan tidigare) och då är det Gary Friedman som gäller vare sig man vill det eller inte. Det finns inga andra källor som ger den kunskapen idag. Om man inte klarar av att konfigurera sin kamera efter att ha läst Friedman så vet jag inte vad för de är ytterst pedagogiska.

Manualen till A7s III är under arbete men i övrigt finns alla Sony-manualerna här (priset för A7r IV är ca 35 $):

Ditt inlägg sammanfattar väl i princip allt med varför menysystemet är dåligt.

1. Sony och dess användare skyller på bias och att de kommer från andra märken. Medan andra mindre märken kan göra bra system BMD,ARRI
2. De behövs en extra gubbe vid namn Gary Friedman för att man ska förstår kameran.
3. Skylle på att de som inte förstår kameran inte kan den.


Är bara att inse att Sony ännu en gång lyckats göra menyer som inte är klockrena.....
 

Bengf

Aktiv medlem
Snarare så kommer kameran att känna av ”ishall, hockey, div 5. Varsågod, inställt och klart. Vill du fota själv eller ska jag sköta det också?
Ja vänta och se, på Tv-sidan kommer röstkommandona allt mer, min bil har det vad gäller tele, men där gillar jag det inte, den är från 2012.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag gissar att det beror på samma sak som gör Sonys kameror astråkiga att använda. De är inte utvecklade av eller med fotografer, utan av programmerare och ingenjörer.

Fast jag måste säga att Fujis menyer är lika värdelösa trots att kamerorna är helt fantastiska att hantera i övrigt. Egendomligt.
Om jag skulle kritisera Sony ordentligt så är de för att de fortsätter att överskatta alltför många användares förmåga att ta till sig gränssnittskonceptet samt användarnas grundmurade ovillighet att läsa en enda rad för att faktiskt lära sig hur deras kameror faktiskt fungerar och kan användas. Därför får vi inga manualer värda namnet helker längre. Man köper en kamera för 30-40 000 spänn utan att lära sig använda den. För mig är det rätt ofattbart.

Jag har sett samma utveckling långt tidigare när jag var produktchef för PC-mjukvara. I början på 90-talet kom exv Lotus Smartsuite och Microsoft Office med enorma manualuppsättningar på flera tusen sidor. Med följde även tangentborsmallar eftersom snabbkomnandona och funktionerna var många - för många tyckte en del redan då. Jag var väl en av få som faktiskt läste dessa för det var mitt jobb då jag även jobbade på support ibland.

Sedan tog man bort manualerna helt och även rangentbordsmallarna och exv. Microsoft försökte ett tag med s.k. wizards - guider som hjälp. Det gick så där. MS gjorde undersökningar och fann att folk som använde Word bara använde 5-6% av programmets funktioner. I fallet Excel var det ännu värre. När jag jobbade i Stockholms Stad som standardiserat på MS Office för våra skattepengar så fick ingen någon utbildning i programmen. Man förväntades väl fråga bordsgrannen eller någon i samma korridor om man fastnade. Det fanns en tro på att satoriseringen skulle öka produktiviteten men det blev inte mycket av det flr en majoritet av användarna lärde sig aldrig att utnyttja de stira investeribgar man gjorde som det car tänkt.

En A7:a är sällan konfigurerad från fabrik så att den faller ens en majoritet på läppen. Den MÅSTE konfigureras och det har nog inte en stor del av Sonys nya användare fattat och det gäller inte minst många slapptestare med Kai i spetsen för det framgår väl i många av habs videos.

Det finns tre set av konfigurationer man kan lägga ut på kamerans 13 konfigurerbara "knappar".

För foto finns först 13 direktknappar och för dessa kan man välja bland hela 86 olika funktioner.

Senare modeller har även 13 direktknappar tillgängliga efter att videoläget aktiverats. Till dessa kan man välja mellan 54 funktioner.

Det även finns möjlighet att dedikera fyra knappar med 12 möjliga val i "Playback-läget".

Ovanpå detta finns "Fn eller function'-knappen" och där döljer sig ytterligare 12 möjliga konfigurerbara platshållare. Där kan man välja mellan 52 möjliga funktioner och dessa är inte som alls strukturerade som de andra tre för här ligger allt i en enda lång rad utan flikrubriker. En del tycker säkert det är skit också.

Jag är faktiskt utbildad ämneslärare och pedagog men jag kan säga att jag faktiskt inte vet vad som är bäst. Idag har en A7 III 23 olika menyrubriken där det ligger max sex funktioner under var och en. Jag tror att Christiansson på Chalmers som forskade i gränssnitt och kom fram till att 7 +-1 val per meny var gränsen för vad folk fixade att hantera. Så i det avseendet är Sony exemplariska men de har också menyer med ett eller två val, vilket samme man avrådde från. Han fann att det skapade obehag av "antingen eller typ".

Möjligen är det därför man exv. inte lagt allt videorelaterat eller allt AF-relaterat under en enda flik, vilket jag skulle föredragit. Nu har vi som sagt 23. Jag skulke vilka veta vilka olika funktioner som på olika sätt påverkar AF och en gemensam meny kunde kanske underlätta det men då skulle säkert andra gnälla över det av andra skäl.

Om jag ska återknyta till Jonas kommentar på mitt första inlägg så har han alltså 13+12=25 olika konfigurerbara möjligheter, 13 direkt och 12 under Fn-knappen Många inställningar kan man dessutom hoppa mellan om man tar fram den skärmen på bakdisplayen och välja där med kontrollhjul ock centrumknapp. Jaghar svårt att se att det inte skulle räcka för att för gott slippa vada runt i träsket.

Jag är uppvuxen med helt manuella totalkorkade analoga systemkameror med de förtjänster och begränsningar dessa hade. Jag har missat massor avbilder jag velat ta därför att den tidens utrustning inte hjälpte en småperfektilnistisk långsam fotograf som mig det minsta. Idag kan jag rigga min kamera och utnyttja den intelligenra Real Time AF-automatiken och en smartare Auto ISO - Auto ISO Minimum Shutter Speed så att jag slipper bry mig om något annat än vilken bländare jag behöver välja och bara kan koncentera mig på motivet. Jag missar mycket sällan en bild idag.

Är det kul att fota med an A7:a som är riggad som min? NÄÄÄÄ! Men det är roligare och bra mycket roligare att se resultateten än tidigare. Nu kan jag t.o.m. hinna ta bilder av blixtsnabba barnbarn och det har jag aldrig fixat tidigare, vilket gjort att jag inte alls tog särskilt många bilder av min son. Det lustiga är ju att detta utplånar motsättningen mellan tekniken och "bilden" som många tycker sig se. En bra riggad A7:a är minimalt "i vägen för fotografen" och det är det som är det verkligt stora med dagens smarta automatik.
 

Framsidan

Ny medlem
Förbisåg ett par detaljer i mitt första inlägg.

Lite förtydligande om ikoner. I min Leica T och TL fanns enkla, tydliga ikoner. Under exponerings ikonen fanns ex.vis. allt som tillhörde funktioner som påverkar exponering. I min Sony A7RM3, bland 6 flikar, finns två flikar markerade 1 och 2. Under 1 finns 14 inställningar. Under 2 finns 9 inställningar. Övriga flikar är vardera försedda med en sorts ikon. En pil för återgivning, en jordglob för kommunikation (Wi-Fi, Bluetooth e.t.c.) och en verktygsväska för…ja vaddå? Sist en stjärna betyder…ja, vaddå?

Under flikarna finns rubriker som ”Kvalitet/Bildstorlek1”, ”Kvalitet/Bildstorlek2”, ”Fotoläge/Matning1” osv. Uppenbarligen är ambitionen att underlätta för mig ”hitta rätt”. Även om jag inte vet vad som döljer sig bakom flik 1 och 2! Ett delproblem är att all information är textbaserad, i samma typhöjd och snitt. Svåröverskådligt, omöjligt att snabbnavigera.

Dessutom har en del funktioner förkortningar som: ”Mlttag.bildp.just”?! Och vad skiljer ”Fokusläge” och ”Fokusområde” från ”Fokusinställningar”? Vad betyder ”Autoren. av AF-omr.”? På sida 9 under flik 1 finns ”Ansprio i mltmätn” och sist under flik 1, sida 14, finns ”Prio ansiktsregist.” Vad är skillnaden? Under flik 1, rubriken ”Exponerin2”, finns en inställning nämnd; ”Just.exp.stndard” som vid aktivering meddelar mig att: ”Denna funktion justerar standarden för optimal exponering. Det är vanligtvis inte nödvändigt att justera. Justera?”!!! Människa - maskin samverkan har kollapsat.

Ju mer tekniskt avancerade kameror blir desto mer komplicerat blir det att namnge de olika funktionerna på ett för människor instinktivt och förståeligt sätt. Om Sony nu ska fortsätta med att översätta menyerna till svenska bör företaget tänka efter hur olika funktioner på ett entydigt och instinktivt sätt kan förstås. Visst kan funktioner som jag ofta använder läggas in i snabbmenyer. Men, när jag ”i stridens hetta” behöver hitta en funktion som jag inte flyttat till en lättåtkomlig plats tar det tid.

En sak till - jag avskyr ”Fokus by wire” en ingenjörsmässig teknisk lösning. Givetvis en mycket bra lösning på autofokusproblematiken även om jag anser att den mer långsamma och ljudliga autofokus lösningen med fokusmotor i kameran och mekanisk överföring till optiken som Leitz tog fram på 60-talet och som Minolta tog över och gjorde praktiskt fungerande. Min gamla Sony A100, 700 och 900 samt 77M2 hade just den lösningen. Gav relativt små objektiv och avståndsinställning med tydliga ändstopp för oändlighet resp. närgräns plus möjliggjorde skärpedjupsangivelse på objektiv med fast brännvidd. När jag kör ”gatufoto” med min nya A7RM3 använder jag någon av mina Leicaobjektiv på 21, 28 eller 50 mm i hyperfokalläge. Både bländarinställning och avstånds- dito är lätt och snabbt avläsbara.

Med min A7RM3 i helt manuellt läge, en Elmarit 2,8/28 i hyperfokalläge är kombon blixtsnabb! Snabbare än med alla autofokusfunktioner som tenderar att ofta fokusera på ”fel” del i motivet eftersom jag alltid tar motiv med djupkänsla. Förgrund, mellanparti, bakgrund där jag vill ha mellanpartiet skarpt. Ofta finns inget ansikte, snabbt rörligt objekt etc. vid ”rätt” tillfälle. Dessutom använder jag med modern Sony-optik helst helt öppen bländare eller bara kantbländat för att skapa 3D-känsla med för- och bakgrund i successiv mjuk oskärpa. Nej, jag vill inte lägga in oskärpa i efterarbetet.

När det gäller alla nya fantastiska nöd-/och onödiga funktioner som hittas på överskuggas av ”Murphys Law” där första lagen är - ”If something can go wrong, it will!”. Värt att betänka!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nja, det borde inte vara nödvändigt att konsultera diverse tekniska evangelister för att hitta ganska basala funktioner. Är man verkligen en slapptestare för att man tycker att UX i en kamera är kvar på apstadiet? Kom igen nu, inte behöver vi försvara saker som är onödigt krångliga :)

Men jag håller med dig om att man måste hitta sitt eget sätt att förhålla sig till Sonys menyer och konfigurera sina egna flikar. Givet att man gillar kamerorna i övrigt. Och det gör jag.

Men om man som tillverkare verkligen skulle vilja att det är så man ska förhålla sig menyerna så tror jag att det skulle gå att guida användaren mycket bättre till alla de möjligheter som finns till konfigurering. Utan inblandning av Gary Friedman.
Nej man kan tycka det men innan jag exv. förstod hur man skulle aktivera Eye Fokus när det kom i sin första variant så sökte jag hitta info för Friedman var inte klar med manualen och den infon fick jag med ett stort mått av tur via en autoöversättning från en koreansk webbsida. Jag fattade faktiskt inte alls detta på egen hand.

Det handlar heller inte bara om att "hitta" i menyer utan än mer om hur en del funktioner faktiskt fungerar och hur man använder dem samt vilka interlock och beroenden som finns med och av andra delsystem exv. Auto ISO Minimum Shutter Speed är inte bara Auto ISO, även om den bygger vidare på den funktionen och är beroende av den, utan något betydligt ner mångfacetterat och komplext. Ska man fullt ut förstå det har man stor nytta av den video jag vakat in i min blogg om "Sony Click-konfiguration av A7:eek:r".

Kai är en raljerande skapptestare i mina ögon för han har visat i ner än en video att han inte alls begripit Sonys användargränssnittstänk och han är sorgligt nog inte ensam. Sony överskattade även Kais förmåga att ta till sig det och det är möjligt att man faktiskt behöver fundera ett varv till kring hur man jan sänka trösklarna som uppenbart finns för många.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jo precis, Sony har förbättrat undan för undan, största joxet från början var nog att man hade autofokus inställningar galet utspridda över allt i menyerna, bara att börja leta och var hittar man. Man ändrade på det till slut. Nu var det mycket mera som Sony skulle ta i tu med, som tex missen att inte täta batteriluckan, det kom med A7RIV, plus då bättre knappar och hjul, Sony får beröm numera att dom helt klart lyssnar bättre, förbättringar genom FW har väl ökat nästan 100%.

Rent överlag så är nog alla kameror väldigt fulla med alla möjliga inställningar numera, mer och mer avancerad video där inställningarna också ökar för varje ny kamera, Även om man nu försöker att separera dom båda med särskilda menyer, så måste mycket av det in våra hjärnor också, det kommer nog snart inspelade band i kameran så att man kan prata med kameran och fråga efter menyinslag, ställ in för ishockey, dålig belysning, klart.
En sak som jag lyft tidigare är hur skitdåliga små, plastiga och hala främre och bakre inmatningshjulen är. De större lättrade vreden som kom med NEX 7 tycker jag var mycket bättre och skönare att hantera än dagens skräp.

Jag läste på SAR att Sony beklagat sig över att de äldre modeller man fortfarande tillverkar av A7 bl.a. tydligen är mycket dyrare att tillverka än de nyare, så man vill tydligen fasa ut dessa och släppa en ny enklare och billigare FF-modell som ska lanseras nästa månad med en formfaktor som den i A6000-serien. Dessa usla rattar kan väl inte bli mycket billigare så den utsagan bådar inte gott om den har någon bäring.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag kom från Nikon och hade läst om Sonys ”hemska menyer” men när jag sen köpte Sony var menyerna ett ickeproblem för mig. Som Sten-Åke är inne på går jag i princip aldrig ner i menyerna. De saker jag använder kommer jag åt via fn/my menu.

Testar jag andra märken hittar jag inte bättre där, det är en vanesak.

Vad gäller den senaste versionen i A7SIII så verkar den ligga i nivå med de flesta andra nu i komplexitet utifrån tester jag läst.
Enda jag sett några klaga på är väl att vissa ord fortfarande är förkortade så de är svåra att förstå.
Men att den skulle vara ”misslyckad” är inte något jag har hört de som testat den sagt.
Men My Menu är ju menyerna. Det jag talar om är att använda de konfigurerbara snabbknappar på huset som kan aktiveras ned ett enda tryck. De konfigureras i A7 III under Video 1 och Custom Operatonal 1 som är flik 8 under Video 1.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Har haft Sony sen 2015 och använt den flera dagar i veckan fotat hundra tusentals bilder. Så nej skulle inte säga att jag är nybörjare med kameran.

Jag pratar inte om grundläggande saker som att ställa in slutartid eller bländare.


Ta tex alla filmfunktioner i a7riii som du behöver använda. Fps, upplösning, Peking, input volym, hörlursvolym, log, log->rec709, crop-märken, vad du ser på output monitor, om displayen ska visa verklig exponering eller ej, formatera kort. Alla dessa saker ligger på alla flikar och visst kan man göra en egen meny men den är också begränsad.

Konstigt att dpreview säger samma sak om Sony att menysystemet är rörigt och dåligt. De är väl knappast nybörjare heller?
Du har 13 olika snabbknappar dedikerade för video plus 12 Fn-platshållare för det som är generella. Det räcker rätt bra för mig faktiskt. Räcker det verkligen inte för dig? Jag har inte ens använt alla jag kan för video än.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag gissar att det beror på samma sak som gör Sonys kameror astråkiga att använda. De är inte utvecklade av eller med fotografer, utan av programmerare och ingenjörer.

Fast jag måste säga att Fujis menyer är lika värdelösa trots att kamerorna är helt fantastiska att hantera i övrigt. Egendomligt.
.... men det här handlar väl inte bara om Sonys tekniker utan varje fotografs eget ansvar att skräddarsy sitt eget optimala gränssnitt. Det Sonys tekniker gjort, vilket jag tycker är underbart, är ett skicka med en standardkonfiguration men genom att göra allt i princip konfigurerbart, så ger de ju just dig och mig och INTE Sonys tekniker det avgörande inflytandet över hur våra kameror ska fungera . De kunde ju lika gärna lämnat allt tomt, för egentligen är ju det gränssnitt kameran ska ha helt och hållet vårt eget ansvar. När U.P.A pekar på någon annan så pekar i regel minst tre fingrar åt andra hållet.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Att säga att menyerna känns kluddiga bara för att man inte är van är nog att vara allt för snäll mot Sony. Jag har jobbat med människa maskin gränssnitt för bl.a. för SAAB och även undervisat en del på inom området och min bedömning är att Sony ligger ca 30 år efter det senaste forskningen inom detta område. Egentligen är det inte så konstigt Sony har länge haft de bästa tekniska specificationerna, de bästa sensorerna och bland den bästa optiken på marknaden. De har helt enkelt inte behövt slösa pengar på bättre gränssnitt. Deras produkter har sålt tillräckligt bra endå. Förmodligen kommer dock konkurrensen från Canon dock att bli kännbar ifall de inte gör något åt användbarheten.

Egentligen är det faktiskt inte bara menyerna som är problematiska det är även de fysiska reglagen och hur de interagerar med menysystemet som är i starkt behov av förbättring. Även om man som van Sony användare kan programmera sina knappar att man nästan aldrig behöver på andra ställen än i "My menu" så leder knapptryckningar ofta till att man måste svara ja eller nej på frågor som kommer upp när man kanske bara vill slå av eller på något. Ett annat problem är dolda begränsningar typ man kan inte använda funktion A om funktion B är aktiv), vilket kamera är väldigt dålig på att hjälpa användaren att komma runt.
Du missade kanske att jag aldrig besöker menyeran och det innebär att jag inte använder My Menu heller. Hela tänket bygger ju på att flytta ut det du vill ha snabbt tillgängligt till de 13 konfigurerbara "knapparna". Resten lägger man på 12 Fn-platshållare som man når med två tryck per funktion. Gör man det en enda gång så kan man i princip låsa menysystemet för gott och kasta bort nyckeln.

Har jag gjort detta genomtänkt så får en Sony A7 det smidigaste och mest effektiva gränssnitt jag haft på någon annan teknisk manick jag någonsin ägt. Det är lätt att blanda ihop huvudsak och bisak i detta fall och i detta fall är ett menysystem ett nödvändigt ont jag bara behöver gantera en enda gång för att bygga en konfiguration som är optimal för mig. En konfiguration som låter mig slippa missa tillfällen och bilder för att jag står och letar i någon meny eller vrider på några rattar eller blippar på några knappar. Mitt enda användargränssnitt är min EVF och min avtryckarknapp och ibland väljer jag passande bländare i övrigt sköter den intelligenta automatiken allt. Jag tycker det är ett gränssnitt som är överlägset det mesta jag sett och bättre än alla de jag själv byggt i affärsapplikationer under 25 år och DAM-systemstillämpningar under 6-7 år.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag tror att det kan finnas menymissar även på C/N, för balansen skull vore det bra om man finge en allmän debatt om hur tycker ni menysystemet fungerar i era kameror, det pratas om Friedman gubbar och annan hjälp, man har läst flera gånger om Canonägare som vill ha hjälp med autofokusen och alla dess mängder av inställningar och justeringar, så klart hjälper kunniga Canon användare till med länkar som finns flera stycken där man kan få verkligen långa och utförliga beskrivningar, autofokus testare som gått på djupet kan man säga. vad heter han den där killen som gör jätte tester med vad allt Canon har tillverkat, Cikala någonting, jag aldrig sett maken till något liknande med andra märken, bland annat gick han igenom mängder av Canon objektiv vid ett tillfälle och hur olika bra dom fungerade autofokus mässigt, äldre objektiv jämfört med nyare osv.
Du missade kanske att jag aldrig besöker menyeran och det innebär att jag inte använder My Menu heller. Hela tänket bygger ju på att flytta ut det du vill ha snabbt tillgängligt till de 13 konfigurerbara "knapparna". Resten lägger man på 12 Fn-platshållare som man når med två tryck per funktion. Gör man det en enda gång så kan man i princip låsa menysystemet för gott och kasta bort nyckeln.

Har jag gjort detta genomtänkt så får en Sony A7 det smidigaste och mest effektiva gränssnitt jag haft på någon annan teknisk manick jag någonsin ägt. Det är lätt att blanda ihop huvudsak och bisak i detta fall och i detta fall är ett menysystem ett nödvändigt ont jag bara behöver gantera en enda gång för att bygga en konfiguration som är optimal för mig. En konfiguration som låter mig slippa missa tillfällen och bilder för att jag står och letar i någon meny eller vrider på några rattar eller blippar på några knappar. Mitt enda användargränssnitt är min EVF och min avtryckarknapp och ibland väljer jag passande bländare i övrigt sköter den intelligenta automatiken allt. Jag tycker det är ett gränssnitt som är överlägset det mesta jag sett och bättre än alla de jag själv byggt i affärsapplikationer under 25 år och DAM-systemstillämpningar under 6-7 år.
Jag inflikar bara med notering att du StenÅke och även andra förstår eller har så stor fattnings förmåga som vida överträffar mina egna, vad tusan Chef över Stockholms bildarkiv är bara en flik av vad du jobbat med, andra tar 2000 bilder i veckan och kan justera allt på kameran i totalt mörker hängandes i knävecken.

På något jäkla vis så kan jag ändå få till ett antal bilder per år, jag kör inge tum fokus eller autoiso, jag använder bländare och tid och halv trycker för att låsa fokus, är så sällan inne i menyerna att jag närmast glömt bort numera vad jag kan ha mest nytta av, jag tar mina bilder som jag alltid har gjort sedan den analoga tiden. ( nu har jag gamla kameror med knackig autofokus och inga Hög-Iso monster eller )
 

larsborg

Aktiv medlem
Om jag skulle kritisera Sony ordentligt så är de för att de fortsätter att överskatta alltför många användares förmåga att ta till sig gränssnittskonceptet samt användarnas grundmurade ovillighet att läsa en enda rad för att faktiskt lära sig hur deras kameror faktiskt fungerar och kan användas. Därför får vi inga manualer värda namnet helker längre. Man köper en kamera för 30-40 000 spänn utan att lära sig använda den. För mig är det rätt ofattbart.

Jag har sett samma utveckling långt tidigare när jag var produktchef för PC-mjukvara. I början på 90-talet kom exv Lotus Smartsuite och Microsoft Office med enorma manualuppsättningar på flera tusen sidor. Med följde även tangentborsmallar eftersom snabbkomnandona och funktionerna var många - för många tyckte en del redan då. Jag var väl en av få som faktiskt läste dessa för det var mitt jobb då jag även jobbade på support ibland.

Sedan tog man bort manualerna helt och även rangentbordsmallarna och exv. Microsoft försökte ett tag med s.k. wizards - guider som hjälp. Det gick så där. MS gjorde undersökningar och fann att folk som använde Word bara använde 5-6% av programmets funktioner. I fallet Excel var det ännu värre. När jag jobbade i Stockholms Stad som standardiserat på MS Office för våra skattepengar så fick ingen någon utbildning i programmen. Man förväntades väl fråga bordsgrannen eller någon i samma korridor om man fastnade. Det fanns en tro på att satoriseringen skulle öka produktiviteten men det blev inte mycket av det flr en majoritet av användarna lärde sig aldrig att utnyttja de stira investeribgar man gjorde som det car tänkt.

En A7:a är sällan konfigurerad från fabrik så att den faller ens en majoritet på läppen. Den MÅSTE konfigureras och det har nog inte en stor del av Sonys nya användare fattat och det gäller inte minst många slapptestare med Kai i spetsen för det framgår väl i många av habs videos.

Det finns tre set av konfigurationer man kan lägga ut på kamerans 13 konfigurerbara "knappar".

För foto finns först 13 direktknappar och för dessa kan man välja bland hela 86 olika funktioner.

Senare modeller har även 13 direktknappar tillgängliga efter att videoläget aktiverats. Till dessa kan man välja mellan 54 funktioner.

Det även finns möjlighet att dedikera fyra knappar med 12 möjliga val i "Playback-läget".

Ovanpå detta finns "Fn eller function'-knappen" och där döljer sig ytterligare 12 möjliga konfigurerbara platshållare. Där kan man välja mellan 52 möjliga funktioner och dessa är inte som alls strukturerade som de andra tre för här ligger allt i en enda lång rad utan flikrubriker. En del tycker säkert det är skit också.

Jag är faktiskt utbildad ämneslärare och pedagog men jag kan säga att jag faktiskt inte vet vad som är bäst. Idag har en A7 III 23 olika menyrubriken där det ligger max sex funktioner under var och en. Jag tror att Christiansson på Chalmers som forskade i gränssnitt och kom fram till att 7 +-1 val per meny var gränsen för vad folk fixade att hantera. Så i det avseendet är Sony exemplariska men de har också menyer med ett eller två val, vilket samme man avrådde från. Han fann att det skapade obehag av "antingen eller typ".

Möjligen är det därför man exv. inte lagt allt videorelaterat eller allt AF-relaterat under en enda flik, vilket jag skulle föredragit. Nu har vi som sagt 23. Jag skulke vilka veta vilka olika funktioner som på olika sätt påverkar AF och en gemensam meny kunde kanske underlätta det men då skulle säkert andra gnälla över det av andra skäl.

Om jag ska återknyta till Jonas kommentar på mitt första inlägg så har han alltså 13+12=25 olika konfigurerbara möjligheter, 13 direkt och 12 under Fn-knappen Många inställningar kan man dessutom hoppa mellan om man tar fram den skärmen på bakdisplayen och välja där med kontrollhjul ock centrumknapp. Jaghar svårt att se att det inte skulle räcka för att för gott slippa vada runt i träsket.

Jag är uppvuxen med helt manuella totalkorkade analoga systemkameror med de förtjänster och begränsningar dessa hade. Jag har missat massor avbilder jag velat ta därför att den tidens utrustning inte hjälpte en småperfektilnistisk långsam fotograf som mig det minsta. Idag kan jag rigga min kamera och utnyttja den intelligenra Real Time AF-automatiken och en smartare Auto ISO - Auto ISO Minimum Shutter Speed så att jag slipper bry mig om något annat än vilken bländare jag behöver välja och bara kan koncentera mig på motivet. Jag missar mycket sällan en bild idag.

Är det kul att fota med an A7:a som är riggad som min? NÄÄÄÄ! Men det är roligare och bra mycket roligare att se resultateten än tidigare. Nu kan jag t.o.m. hinna ta bilder av blixtsnabba barnbarn och det har jag aldrig fixat tidigare, vilket gjort att jag inte alls tog särskilt många bilder av min son. Det lustiga är ju att detta utplånar motsättningen mellan tekniken och "bilden" som många tycker sig se. En bra riggad A7:a är minimalt "i vägen för fotografen" och det är det som är det verkligt stora med dagens smarta automatik.
Jag håller helt med dig, även jag har varit intresserad av teknik,
sedan 1-års åldern, bara nästan, - självklart, det är lätt att bli förbannad, när manualerna är som tjocka böcker, på flera hundra sidor!
Hämtas hem från Internet, bara det gör mig förbannad, - lättare att bläddra i en färdig bok!
Vad upptäcker man, - jo, bara några få av alla finesser bland "skogen" av finesser, behöver jag använda!
Så blir det, när tillverkarna hela tiden försöker "trumfa över" med finesser, som konkurrenterna ännu inte har!
Vi har mängder av onödiga funktioner i snart allt vi köper,
- kameror, bilar, musik-stereo, TV, micron i köket, ....
Mitt råd, till ny användare av Sony kamera,
- läs igenom manualen, i lugn och ro (kan ta flera dagar, ha-ha!), ha kameran till hands hela tiden, mycket lättare att förstå allt praktiskt, mata in det som du verkligen tycker du behöver för fotograferingen, på knappen Fn.
Strunta i alla extra finesser, dessa kommer du troligen inte använda ändå, under de närmaste 30 åren .... !
 
Senast ändrad:

martinator

Aktiv medlem
Bara det att man måste göra egna menyer för att kamera ska gå att använda säger väl en del om hur otroligt ologiskt och svårnavigerat gränssnittet faktiskt är....
 

unoengborg

Aktiv medlem
Håller med dig, med rätt konfigurering kan Sonys kameror bli väldigt effektiva att använda. Mycket kan dock fortfarande göras bättre t.ex. får man nästan intrycket att Sony försökt maximera antalet knapptryck som behövs för att ändra något. Alla binära funktioner resulterar i att du får upp en dialog där du behöver pila dig till önskat läge, varför inte bara växla status direkt. Det här hade dessutom fungerat bättre när man tillordnar en knapp till funktionen. Ett tryck på knappen och funktionen är på, ett tryck till och funktiionen slås av.
Du lider även av klicksjukan när du använder Fn menyn, eller om du vill ställa i B som slutartid. Fordrar att du väljer manuell exponering, samt single shot. Det är i och för sig logiskt att detta behövs, men det hade varit att föredra om B funnits på slutartidsskalan alltid och att single shot och manuell exponering hade aktiverats automatiskt ifall man valde B.

På det hela taget tror jag inte problemet med Sonys menyer är att de är jättedåligt organiserad utan snarare att det finns så många funktioner att välja mellan. Nåja att ha två flikar med kameraikon känns lite fantasilöst, och utgör dåligt stöd för minnet. Vissa funktioner krockar dessutom med varandra så att man får dolda begränsningar, som menysystemet ger alltför lite hjälp till användaren för att ta sig ut. Lösningen på att det finns många menyval är att göra menyerna sökbara, lösningen på kolliderande funktionalitet är att kameran ger dig val att stänga av den funktion som resulterar i konflikten utan att du själv behöver leta upp den manuellt
.
När det gäller sökbara menyer så hade det förstås fordrat ett textinmatningsgränssnitt som inte såg ut som det på en mobiltelefon från före 1996, utan mera liknade moderna smartphones eller varför inte ge möjlighet att koppla in ett tangentbord. Det hade ju dessutom kunnat användas för att skriva in Wifi lösenord, bildkommentarer eller ge namn på bildfiler. En produktfotogdraf hade kunnat koppla in en streckkodläsare för att läsa eventuella streckkoder Eller varför inte skapa mjukvara för PC eller mac där man kunde skapa olika typer av laddbara inställningsfiler

Att kameran fungerar bra när du väl lagt ned en massa tid på att konfigurera är ingen ursäkt för att inte förbättra gränssnittet för konfiguration.

Det är dock inte bara menyerna som är jobbiga, även mode ratten är ett skräckexmpel på dålig design. T.ex. borde A, M och video mode inte vara ömsesidigt uteslutande, Som det är nu behöver man växla mellan A och M från menyn om man kör video. Och varför aktiveras PASM direkt när man väljer något av lägena medan minnes lägena fordrar ytterligare en knapptryckning. Sedan hade det ju inte skadat om låsmekanismen fungerat på samma sätt på mode ratten som på exponeringskompensationsratten.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Bara det att man måste göra egna menyer för att kamera ska gå att använda säger väl en del om hur otroligt ologiskt och svårnavigerat gränssnittet faktiskt är....
Säger egentligen inte nödvändigtvis att det är ologiskt, vad det framför allt säger är att det finns för många val att välja på för att man snabbt ska kunna välja dem från ordinarie meny. Men ja, en bättre organisation hade inte skadat. Jag hade t.ex gärna sett en fysisk omkopplare mellan stillbild och video.

Om man ska ha egna menyer hade det dessutom varit läge att ha en egen meny för varje minnesläge på mode ratten. Skiljer man på stillbild och video kunde vi haft sex uppsättningar egna menyer för olika ändamål.

Lösningen för att hitta vilka menyval man ska konfigurera på de olika egna menyerna löses bäst genom att göra dem sökbara.
 
ANNONS