Annons

Hur kan Sony misslyckas med menysystemet tre gånger?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Ett värre problem är att det är ganska lätt att konfigurera menyval som leder till konflikter som man kanske inte märker förrän man försöker använda knapparna man programmerat. Det här är förstås något man lär sig undvika, men det hade inte behövt vara så. Systemet borde varna när man försöker göra något sådant, och ge hjälp att lösa konflikten.
Är inte den typen av konflikter dokumenterade i instruktionsboken?
 

unoengborg

Aktiv medlem
Har tyvärr inte hittat något bra sätt att rapportera buggar eller ge feature requests på Sonys sidor, men jag kunde lämna en resension som tog upp det mesta som avhandlats i tråden. Frågan är dock om någon läser den eller om det gör någon skillnad.

Användargränssnittet är bara en del av produktvalsunderlaget. Är själv mycket nöjd m Sony som system p.g.a. den höga klassen på optik samt att när man väl konfigurerat kameran är den ett mycket effektivt fotoverktyg. Men blir framtida modeller inte bättre är risken stor att jag byter till Canon p.g.a fågel AF. Jag kommer dock att avvakta ett tag och se vad Sony kommer med i framtida kamera modeller. Lite för dyrt att byta långa ljusstarka telen alltför ofta.
 

PMD

Aktiv medlem
De flesta är förmodligen dokumenterade, men de är lite för många för att det ska vara rimligt att fotografen ska behöva hålla dem i huvudet. Ett bra gränssnitt ska hjälp användaren att göra rätt
Jag håller med om att ett gränssnitt ska hjälpa till, men man ska väl knappast behöva hålla alla dokumenterade konflikter i huvudet? Det borde räcka med att slå upp den funktion man håller på att konfigurera.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Jag håller med om att ett gränssnitt ska hjälpa till, men man ska väl knappast behöva hålla alla dokumenterade konflikter i huvudet? Det borde räcka med att slå upp den funktion man håller på att konfigurera.
Att tro att användaren ska bläddra igenom manualen varje gång han gör en inställning är inte realistiskt. Man ska nog vara glad om manualen öppnas någon gång överhuvud taget. Detta är typiskt sådant datorer är bra på och människor är dåliga eller åtminstone långsamma på
 

Bengf

Aktiv medlem
Tycka vad man vill om Familjen Northrup, men dom brukar rapportera om felaktigheter som dom upplever, han säger att flera tillverkare har lyssnat och ändrat, varför har då inte mera hänt med just Sony, möjligtvis för att Sony har fått ändrat flera andra saker, bättre batteri kom efter flera påtryckningar, man vinklade en aning själva greppet, så att fingrarna fick någon millimeter mera plats, ökade tjockleken för lite bättre grepp, bättre joystick, bättre knappar överlag. Till första A9:an släppte man ett billigare enklare och mycket lätt extra grepp, för mera fingerplats, inte så vackert och avsmalnande så kameran står snett, men i alla fall någonting.

DPR rapporterar också, Agfors brukar fråga vid inbjudningarna dom får över nya kamera släpp, så det görs nog försök. A7SIII har fått den största meny förändringen och till och med utökad touch kontroll, vi får se efter flera tester hur det fungerar, det sägs eller tror sig att följande modeller skall få liknande ändringar.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Tycka vad man vill om Familjen Northrup, men dom brukar rapportera om felaktigheter som dom upplever, han säger att flera tillverkare har lyssnat och ändrat, varför har då inte mera hänt med just Sony, möjligtvis för att Sony har fått ändrat flera andra saker, bättre batteri kom efter flera påtryckningar, man vinklade en aning själva greppet, så att fingrarna fick någon millimeter mera plats, ökade tjockleken för lite bättre grepp, bättre joystick, bättre knappar överlag.
Vad menar du? De har ju gjort förbättringar, justeringar i sina menyer hela tiden?
I och med A7SIII med den helt nya menystrukturen är de ju enligt flera av de som testat kameran i nivå med andra tillverkare. Och de har ju även implementerat fullt stöd för touch i menyerna som många efterfrågat.
Klart som sjutton att de lyssnar.

För att fortsätta med the Northrup, lyssna 1.30 in i deras ”review”:
 
Senast ändrad:

Bengf

Aktiv medlem
Vad menar du? De har ju gjort förbättringar, justeringar i sina menyer hela tiden?
I och med A7SIII med den helt nya menystrukturen är de ju enligt flera av de som testat kameran i nivå med andra tillverkare. Och de har ju även implementerat fullt stöd för touch i menyerna som många efterfrågat.
Klart som sjutton att de lyssnar.

För att fortsätta med the Northrup, lyssna 1.30 in i deras ”review”:
Syftar på Unos anmärkningar som han delger, och trådstartarens synpunkter om 3 försök. Har skrivit tidigare också Magnus att visst har Sony förbättrat efter hand, men ägare av kamerorna tycks önska mera förbättringar av menyerna, jag fullständig touch funktion kom till slut jättebra, många ville ha det med RX100 serien och även före den senaste VII: an. Sony började faktiskt tidigt med några Nex-modeller och ha lite touch möjlighet, av någon anledning släppte man det och utvecklade inte funktionen.

Man skrev om A9II att Sony måste göra den för yrkesfolket, men inte för den vanliga konsumenten. Jag själv har aldrig ägt någon kamera ur A7-serien, utan man får läsa vad andra skriver och försöka hänga med i vad som önskas.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Syftar på Unos anmärkningar som han delger, och trådstartarens synpunkter om 3 försök.
Trådskaparen gillar att klaga är mitt personliga intryck från den tid jag spenderat på fotosidan.se :)

Som jag sa i ett tidigare inlägg så har jag inte sett någon som påstått att den nya menyn i A7SIII är ”misslyckad” mer än just trådskaparen. Northrup och andra har ju sagt att den är mer eller midre på samma nivå som andra tillverkares menyer. De verkar alla ha sina olika ”quirks”.
 

Bengf

Aktiv medlem
Vad menar du? De har ju gjort förbättringar, justeringar i sina menyer hela tiden?
I och med A7SIII med den helt nya menystrukturen är de ju enligt flera av de som testat kameran i nivå med andra tillverkare. Och de har ju även implementerat fullt stöd för touch i menyerna som många efterfrågat.
Klart som sjutton att de lyssnar.

För att fortsätta med the Northrup, lyssna 1.30 in i deras ”review”:
Syftar på Unos anmärkningar som han delger, och trådstartarens synpunkter om 3 försök. Har skrivit tidigare också Magnus att visst har Sony förbättrat efter hand, men ägare av kamerorna tycks önska mera förbättringar av menyerna, jag fullständig touch funktion kom till slut jättebra, många ville ha det med RX100 serien och även före den senaste VII: an. Sony började faktiskt tidigt med några Nex-modeller och ha lite touch möjlighet, av någon anledning släppte man det och utvecklade inte funktionen.

Man skrev om A9II att Sony måste göra den för yrkesfolket, men inte för den vanliga konsumenten. Jag själv har aldrig ägt någon kamera ur A7-serien, utan man får läsa vad andra skriver och försöka hänga med i vad som önskas.
Trådskaparen gillar att klaga är mitt personliga intryck från den tid jag spenderat på fotosidan.se :)

Som jag sa i ett tidigare inlägg så har jag inte sett någon som påstått att den nya menyn i A7SIII är ”misslyckad” mer än just trådskaparen. Northrup och andra har ju sagt att den är mer eller midre på samma nivå som andra tillverkares menyer. De verkar alla ha sina olika ”quirks”.
Jo men man läste Foto under många år, krille testade mycket kameror, och man följde så klart vad som skrevs, och A7II låg för händerna på Krille, och det var så i ärlighetens namn att menyerna var dåligt strukturerade, krille nämnde det, men samtidigt så sa han att kameran hade bra möjligheter till konfigurering så det gick att få till det ganska så bra, i början med A7 kamerorna så hade man inte fått så stort fäste, man kan nog säga att Sony här var ensam mot Canon/Nikon ( jo det fans någon Leica ) och till råga på allt spegelfri mot DSLR, batteri och autofokus var inte på topp, sedan började det röra på sig med A7RIII och framför allt med den skapligt prissatta A7III, är fick man verkligen till bra Hög-Iso egenskaper, och autofokusen var klart bättre, intresset ökade förstås och Sony började nog att lyssna ännu mera nu.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Vad menar du? De har ju gjort förbättringar, justeringar i sina menyer hela tiden?
I och med A7SIII med den helt nya menystrukturen är de ju enligt flera av de som testat kameran i nivå med andra tillverkare. Och de har ju även implementerat fullt stöd för touch i menyerna som många efterfrågat.
Klart som sjutton att de lyssnar.

För att fortsätta med the Northrup, lyssna 1.30 in i deras ”review”:
Visst såg det bättre ut med touch och färgkodning men"Sony fixed the menu system" känns som rätt en rätt stor överdrift. Fortfarnde ingen sökfunktion och vi ser hur textinmatning fortfarande är från pre 1996 så man ska nog inte hoppas för mycket.

Den bättre sökaren verkar dock verkligt imponerande. Hoppas liknande sökare upp i framtida A7r v, liksom cfexpress + sd stöd.
 

JensEkberg

Aktiv medlem
Trådskaparen gillar att klaga är mitt personliga intryck från den tid jag spenderat på fotosidan.se :)

Som jag sa i ett tidigare inlägg så har jag inte sett någon som påstått att den nya menyn i A7SIII är ”misslyckad” mer än just trådskaparen. Northrup och andra har ju sagt att den är mer eller midre på samma nivå som andra tillverkares menyer. De verkar alla ha sina olika ”quirks”.
Ja trådskaparen påminner i mångt och mycket om Don Quijote och dennes fajt mot väderkvarnarna. ;-)
 

PMD

Aktiv medlem
Att tro att användaren ska bläddra igenom manualen varje gång han gör en inställning är inte realistiskt. Man ska nog vara glad om manualen öppnas någon gång överhuvud taget. Detta är typiskt sådant datorer är bra på och människor är dåliga eller åtminstone långsamma på
Jag har inte någon Sonykamera, men har inte flera personer i den här tråden hävdat att om man gör en grundlig konfiguration av kameran så behöver man inte gräva i menyer i någon större utsträckning? Om det stämmer så innebär "varje gång han gör en inställning" rimligen inte speciellt ofta.

Som jag skrev förut så håller jag med om att gränssnittet ska hjälpa till här, men genom att titta efter i manualen när man gör sin grundliga konfiguration så kan man avhjälpa den bristen hos gränssnittet.

När jag stöter på problem med teknisk apparatur så försöker jag alltid hitta ett bra sätt att gå runt problemet. Helst på ett sätt som skjuter eventuella ytterligare kontakter med problemet långt in i framtiden. Att enbart sätta sig och klaga kanske känns skönt men det är en högst tillfällig känsla som snabbt går över. (Jag ska inte göra någon analogi med vissa kroppsfunktioner. :–)

Det är mycket bättre att försöka gå runt problemet och att, som du föredömligt gjorde, framföra sina synpunkter till tillverkaren.
 

Tgoe

Aktiv medlem
Hur ofta är man inne i menyerna?
Är det inte så att dom menyerna man brukar vara i lär man sig var dom är
Har själv Sony
 

c.m.s

Aktiv medlem
Visst såg det bättre ut med touch och färgkodning men"Sony fixed the menu system" känns som rätt en rätt stor överdrift. Fortfarnde ingen sökfunktion och vi ser hur textinmatning fortfarande är från pre 1996 så man ska nog inte hoppas för mycket
Fast det är ju mer än bara touch och färgkodning dom ändrat, bättre grupperingar och överblick:

Kanske missat någon (inte använt canon) men jämför med Canon R5 här så tycker jag inte den menyn ser mer lättnavigerad ut. Verkar behöva ta mig igenom och kolla på alla undermenyer (1-8 för ”kamera”-ikonen), ingen överblick, precis som på Sonys gamla menyer:
 

unoengborg

Aktiv medlem
Fast det är ju mer än bara touch och färgkodning dom ändrat, bättre grupperingar och överblick:

Kanske missat någon (inte använt canon) men jämför med Canon R5 här så tycker jag inte den menyn ser mer lättnavigerad ut. Verkar behöva ta mig igenom och kolla på alla undermenyer (1-8 för ”kamera”-ikonen), ingen överblick, precis som på Sonys gamla menyer:
Jo, visst är det bättre, men vad jag förstår saknas det fortfarande sökbara menyer och på/av funktioner kan inte tillordnas till en knapp så att funktionen kan slås av och på utan atan ytterligare klickande. Det syns inte i den här videon men textinmatning är fortfarande från pre 1996, vilket naturligtvis hade behövt förbättras om sökfunktion skulle bli meningsfull, men det hade också varit stor hjälp t.ex. när man skriver in wifi lösenord. För att inte tala om att man kanske hade kunnat använda det för bildkommentarer. Varför inte göra det möjligt att koppla in ett bluetooth tangentbord, och när vi nu är inne på det varför inte bluetooth anslutning för bluetooth hörlurar.
 

c.m.s

Aktiv medlem
Jo, visst är det bättre, men vad jag förstår saknas det fortfarande sökbara menyer och på/av funktioner kan inte tillordnas till en knapp så att funktionen kan slås av och på utan atan ytterligare klickande. Det syns inte i den här videon men textinmatning är fortfarande från pre 1996, vilket naturligtvis hade behövt förbättras om sökfunktion skulle bli meningsfull, men det hade också varit stor hjälp t.ex. när man skriver in wifi lösenord. För att inte tala om att man kanske hade kunnat använda det för bildkommentarer. Varför inte göra det möjligt att koppla in ett bluetooth tangentbord, och när vi nu är inne på det varför inte bluetooth anslutning för bluetooth hörlurar.
Självklart kan det bli bättre, allt kan bli bättre. Men döma av det jag sett när jag nu kollat på genomgångar av de andra tillverkarnas menyer så är det knappast någon drastisk skillnad mellan dom. Och det som hela tråden handlade om och som jag kommenterade är trådskaparens så kallade ”misslyckande” från Sonys sida. Om så är fallet är så är ju alla tillverkares menyer mer eller mindre misslyckade.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tråden är intressant, det kommer in många synpunkter,
- men, leder tråden till en förändring, hur uppläggen i menyerna bör vara hos kameror från Sony?
Nu tycker jag, det blir för mycket negativa åsikter, - likt kärringar, som klagar på vädret, men fasen heller, ingen gör något åt det!
Antingen väljer man en annan tillverkare, säljer Sony prylarna, söker efter en tillverkare, som har ett bättre upplägg på menyerna, - eller kontaktar agenturen för Sony, framför sina önskemål, alla agenturer/tillverkare är mycket tacksamma för en återkoppling, från användare!
Har man tid, res till Japan på semester, knacka på hos Sony Cameras/Optics R&D,
- föreslå förbättringar, som ändring av meny-hantering, längre batteritid, mindre/lättare optik och kamerahus, alla prylar gärna vattentäta ner till 2 m i min badvik, prisrabatt när man är medlem i Fotosidan ....
Hörde jag inte med ett halvt öra i morse på Morgonstudion att all turism i princip upphört till Japan p.g.a. pandemin? Kanske man får vänta med att knacka på. :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Är inte den typen av konflikter dokumenterade i instruktionsboken?
Det är nog trots allt undantag och möjligen finns en del buggar dessutom. Problemet är som jag tidigare ventilerat att exv. system som AF eller exponeringssystemet idag har vuxit med strukturell tillväxt i rätt många år. Inget tas bort i princip utan mer och mer har kommit till. Det finns dessutom massor av beroenden och interlock och uppenbarligen har man inte helt örnkoll på precis allt.
 
ANNONS