Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Vi har en långtgående smittskyddslagstiftning som kan tillämpas fullt ut om FHM:s tolkning av lagen utnyttjas. Har ingenting med diktatur att göra. Men jag förstår att förklaringsmodellen ligger vänsterflanken nära.
Smittskyddslagen medger, såvitt jag vet, inte att myndigheter kan stänga ner verksamheter (t.ex. skidanläggningar). Den är mest inriktad på att hindra enskilda människor att sprida smitta.

Ordningslagen skulle kanske däremot kunna användas mer.
 

PMD

Aktiv medlem
Och här i Sverige är rekommendationen att hosta och nysa i armvecket vilket är lika effektivt.
Munskyddet är nog lite effektivare i och med att sitter på plats hela tiden. Alla kanske inte hinner vrida på huvudet för att nysa i armvecket. Det är dessutom ganska svårt att täcka både näsa och mun helt med armvecket. Man måste öva ordentligt innan skarpt läge. :)
Problemet med munskydd är att folk som inte är vana fingrar på det, främst efter att ha hostat eller nyst i det. Då sprids viruset via händerna.
Ja, det är jättesvårt at låta bli att pilla sig i ansiktet. Jag har tränat på det ett tag nu, och gör det betydligt mindre än förr, men det har krävts att jag har tvingat mig att vara medveten om vad jag gör i en helt annan utsträckning än förut.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Hur länge som helst i Kina (där polisen t.o.m. har svetsat igen dörrar hos folk, enligt vissa uppgifter).

Inte så länge i Sverige eller andra demokratiska länder.

Denna video har jag tipsat om förut i den här tråden, men här kommer den igen. En bra illustration.
Japp, jag har förstått det på samma sätt som han i filmen. Det är därför jag vill jämföra strategier och agerande efteråt. Inte nu.
Det kan hända att Sverige gjorde fel. Eller rätt. Vi får se.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Ja, det är jättesvårt at låta bli att pilla sig i ansiktet. Jag har tränat på det ett tag nu, och gör det betydligt mindre än förr, men det har krävts att jag har tvingat mig att vara medveten om vad jag gör i en helt annan utsträckning än förut.
Hörde tipset att gnida in händerna med färsk chili. Då lär man sig snart att sluta peta sig i ansiktet. Åtminstone i ögon och näsa. :)
 

PMD

Aktiv medlem
"Fakta i målet" är att direktflygen från Iran stoppades i början av mars genom att tillståndet drogs in för Iran Air. Sedan var de även stoppade en kortare period i januari på grund av olyckan/nedskjutningen av ett passagerarflygplan.
Om jag inte minns helt fel så kunde Iran Air fortsätta att flyga till våra grannländer (eller kanske våra grannländers grannländer) och marktransporter gick alldeles utmärkt att göra till Sverige.

Åtgärder av det slaget fördröjer bara smittspridningen. När smittan väl har anlänt så sprids den exponentiellt.

Här finns en beskrivning av en enkel smittspridningsmodell för den som är intresserad:
http://ncm.gu.se/media/ncm/dokument/301326_britton.pdf
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Japp, jag har förstått det på samma sätt som han i filmen. Det är därför jag vill jämföra strategier och agerande efteråt. Inte nu.
Det kan hända att Sverige gjorde fel. Eller rätt. Vi får se.

Svarar mig själv:

Johan Giesecke. Tidigare statsepidemiolog och nu rådgivare åt WHO säger i Aftonbladet:

”... tycker inte att dödssiffror säger något om ländernas olika strategier i nuläget.
– Nej, om ett år, då kanske vi vet. Då kan vi börja jämföra länder med varandra. Men nu är det för tidigt.”
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Det verkar inte ha så stor betydelse vad vi skriver, oenigheten är total.
Nu har Harvard kommit med en rapport om en trolig utveckling av cov19 och om strategierna. En liten sammanfattning i:
Originalrapporten:

Men jag tror inte den kommer att påverka någonting.
 

Stene_68

Aktiv medlem
Det verkar inte ha så stor betydelse vad vi skriver, oenigheten är total.
Nu har Harvard kommit med en rapport om en trolig utveckling av cov19 och om strategierna. En liten sammanfattning i:
Originalrapporten:

Men jag tror inte den kommer att påverka någonting.
Inte för att jag är någon expert på ämnet men jag undrar om Harvard tagit hänsyn till att den svenska vården var överbelastad redan tidigare. Om den där metoden kan fungera bra för något land så är det knappast Sverige åtminstone.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Inte för att jag är någon expert på ämnet men jag undrar om Harvard tagit hänsyn till att den svenska vården var överbelastad redan tidigare. Om den där metoden kan fungera bra för något land så är det knappast Sverige åtminstone.
Hittills har det gått bra tycker jag, men om ett halvår eller så kan vårdpersonalen gå in i väggen.
Alternativet är mer eller mindre husarrest, vilket kan leda till fler döda än viruset.
 

Falumas

Aktiv medlem
Problemet att jämföra antal konstaterade fall är att alla länder testar väldigt olika.
Det som är lite mer utslagsgivande är att titta på antal coronadöda per capita, där Sverige börjar klättra i världsrankingen.

Schweiz var över 100k test för flera veckor sedan och hade då flest fall per capita. Dom senaste dagarna o man bortser från igår då få dog i Sverige, så har Sverige haft fler dödsfall än Schweiz dom senaste 4 dagarna. Schweiz beräknas ligga ca 2 veckor för Sverige. Så länge alla kan få vård, så är väl Sveriges taktik ok, då kan man nog anta att dom som dog även hade dött om dom blivit smittade långsammare. Problemet som dom flesta andra länder anser vara på väg är att risken är förbaskat stor att vårdplatserna tar slut vid ett för snabbt förlopp.

Nu har vi varit instängda här i 3 veckor och siffrorna har börjat gå ner. Vissa regioner har fått skicka patienter till andra, men än så länge skall alla som behövt fått vård.

Schweiz har till och med blivit tvingade av Frankrike och Tyskland att ta hand om patienter från dom länderna för att leveranser av medicinsk utrustning från tredje land som passerat genom Tyskland och Frankrike skulle släppas in i Schweiz.

Sverige har dock nu fördelen med att större delen av landet verkar ha klarat sig bra, iom att dom delarna av landet kör social distancing även i vanliga fall.
 

Falumas

Aktiv medlem
Hörde tipset att gnida in händerna med färsk chili. Då lär man sig snart att sluta peta sig i ansiktet. Åtminstone i ögon och näsa. :)
En av tidningarna här gjorde ett test efter att hälsomyndigheten här berättat att man skulle ge fan i att pilla sig i ansiktet. Dom satte två på en stol riktade en kamera mot dom och sade till dom att inte pilla sig i ansiktet.
Den ena trodde han hade klarat sig, den andra visste att hon misslyckats. Ingen klarade det en timme.
Skall du klara att inte pilla dig i ansiktet föreslår jag en genomskinlig strut en som hundar som inte skall pilla sig ansiktet har. Det är nog enda möjligheten.
 

PMD

Aktiv medlem
Det som är lite mer utslagsgivande är att titta på antal coronadöda per capita, där Sverige börjar klättra i världsrankingen.
Det kan vara intressant att titta på överdödlighet generellt också.
Det som rapporteras i länken nedan tycks vara ungefär en vecka efter verkligheten, men det är väl svårt att få och sammanställa data snabbare.
https://www.euromomo.eu
 

PMD

Aktiv medlem
Satt och solade 1.5timme med en GT i shorts och tshirt idag. Hoppas det bildade någon D-vitamin åt mig.
Titta på videon som Bofoto2 länkade till. Det finns goda skäl att käka D-vitaminpiller året runt för den som bor på höga latituder. Åtminstone norra UK (och givetvis Skandinavien) räknas dit, men Schweiz kanske har tillräckligt med solinstrålning på sommaren?
Eftersom GT är bra mot malaria har jag helt utan vetenskapliga belägg bestämmt mig för att det är bra mot Corona också.
Det finns viss evidens för att klorokin och hydroxiklorokin reducerar effekterna av en SARS-CoV-2-infektion, så jag säger: skål!
 

PMD

Aktiv medlem
Skall du klara att inte pilla dig i ansiktet föreslår jag en genomskinlig strut en som hundar som inte skall pilla sig ansiktet har. Det är nog enda möjligheten.
De senaste veckorna har jag lyckats undvika att pilla mig i ansiktet när jag har varit i stan för att handla, genom att aktivt tänka på att låta bli. Det har fungerat rätt bra, tror jag. Varje gång det kliar lite i ett öga eller öra eller på något annat ställe i ansiktet så har jag reagerat med att låta bli att klia mig.
Tro mig, det märks när man inte kliar sig. :)

Hemma, däremot, är jag mycket mer okoncentrerad.
 
ANNONS