Annons

Hur kommer COVID 19 påverka kameraförsäljningen?

Produkter
(logga in för att koppla)

sb12

Aktiv medlem
Det dom säger är att dom inte heller kan säga att det är en nedgång även om det kanske kan vara det. Och det skall vi tolka som en nedgång och jag skall berätta varför denna väldigt vagt möjliga nedåtgång sker?

Så tolkar jag det och hävdar fortfarande att jag behöver lära mig mer om filosofi innan jag ger mig in i den diskussionen.
Jaja, poängen med det hela, som du också märker i texten från FHM, är att det är svårt att uttala sig tvärsäkert om detta.
Förutom om man tycker till i internetforum...
 

gunnargren

Aktiv medlem
Om vi gjort mer för att hindra allmän spridning skulle vi kunna gå tillbaka till mer normalt liv i sverige precis som flertalet asiatiska länder.
Du såg kanske aktuellt igår kl 21? Där tog Tove upp det.
Som verkar slå tillbaka direkt dem öppnar upp igen:

Nu säger jag inte att det måste hända, men risken kommer alltid finnas att det kan blossa upp igen.
 

Falumas

Aktiv medlem
Nu beror det på hur man öppnar upp, Schweiz har gradvis öppnat upp dom senaste veckor men haft fortsatt nedåtgående trend. Att det kan blossa upp igen är alla medvetna om.
 

gunnargren

Aktiv medlem
Nu beror det på hur man öppnar upp, Schweiz har gradvis öppnat upp dom senaste veckor men haft fortsatt nedåtgående trend. Att det kan blossa upp igen är alla medvetna om.
Men även om man öppnar upp försiktigt så räcker det med en person som är smittad på fel ställe, och vad ska man göra då? Stänga ned igen?

Med det sagt, så har jag tyckt att Sverige har valt rätt strategi, även om dödstalen rusat iväg pga av att smittan tog sig in på äldreboenden. Nu är jag inte lika säker längre, men samtidigt har jag ingen lösning vad man kunna gjort det bättre då vi fortfarande inte vet hur andra vågen kommer slå mot dem som stängt ned tidigt och börjar öppna upp igen.
 

martinot

Aktiv medlem
Varför tycker du det? :)
1. Han säger själv "tro" hela tiden.

2. Han ändrar sig ständigt.

Exempel sammanfattas fint i denna film (men han/FHM fortsätter på lika lösa boliner även nu fortsatt):


PS. Ok för mig och dig att tycka och tro som lekmän, men tycker ( :) ) att man kan ställa lite högre krav på myndighetspersoner och ledare med ansvar för området. DS.
 

Falumas

Aktiv medlem
Hela Sverige är uppbyggt på att det är en väldigt hög myndighetstro, så hög att dom flesta tycker det är häftigt att ge bort mer än halva sin lön till dom som vet bättre hur man slösar dom än dom själva gör.
 

Falumas

Aktiv medlem
Hög dödligt, men absolut inte högst. Finns ett antal länder, inklusive exempelvis Italien, GB och Spanien, som ligger klart högre.

Visa bilaga 150307
Det är dom tre, resteranda är så små att enstaka fall ger högt utslag och Belgien som räknar alla dödsfall på folk över 70 i Coronastatistiken.

Intressantast med ditt digram är dock att Spanien har lyckats återuppliva folk från de döda. Dom är kanske snart tillbaka på noll.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag tror inte att representanter för Folkhälsomyndigheten ljuger, om det är det du menar.

Folk som är benägna att tro på konspirationsteorier tycks dock inbilla sig att Folkhälsomyndigheten har någon slags dold agenda. Oklart vilken, dock.

Det finns två sätt att stoppa ett nytt virus.

1. Flockimmunitet pga av smittspridning och vaccinering.
2. Skjuta av alla som är smittade.

Vilket väljer du?
Du har under punkt 1. slagit samman två olika punkter (oavsett om medvetet vilseledande, eller av misstag av dig).
 

martinot

Aktiv medlem
Det bygger på att nerstängningen fortsätter tills ett fungerande vaccin finns tillgängligt och att nästan alla människor i landet vaccineras.

Det kan ta rätt lång tid innan ett vaccin som är säkert och effektivt är färdigt att användas och finns i tillräcklig mängd. Vad händer med det landets ekonomi under tiden?
Det är ett problem och en svår balansgång.

Däremot så är det inte säkert att Sveriges ekonomi kommer att gå så bra med den nuvarande strategin och nuvarande regering/ledning.

Det återstår att se.

Skall även bli intressant att följa Sydkorea som just satsar fullt på att rädda så många människoliv som det går, och att vara väldigt konservativa (försiktighetsprincipen) fram tills att vetenskapen och experter har mer data på fötterna.

Skall även bli intressant att se om det blir Sverige eller Sydkoera som kommer att klara sin ekonomi bäst.

Oavsett så är det mycket imponerande att se att ett så tätbefolkat land som Sydkorea, och trots sin tidiga smittning och närhet till Kina, kunnat hålla nere antalet döda bland sin befolkning.

1590615209224.png
 

martinot

Aktiv medlem
Tegnell sade att flock immunitet inte var målet. Senast idag babblar han om det. Hur ska ha ha det?
Även här:


Tegnell vänder kappan hela tiden (brist på konsekvens är en stor del av kritiken emot honom ifrån många inom media och forskningsvärlden).
 

martinot

Aktiv medlem
Flockimmunitet uppnår man också bäst med vaccinering, men vi vet ännu inte om det kommer att lyckas att göra ett vaccin mot SARS-CoV-2, inte heller hur lång tid det kommer att ta om det lyckas.
Absolut. Sverige/Tegnell/FHM verkar dock satsa på att uppnå immunitet genom att folk insjuknar, men andra länder som tex. Sydkoera satsar på att få immunitet genom vaccinering.

Men det kommer nog att ta flera år innan det är framme, även med olika snabbspår och sämre QA-arbete. Normalt tar ett helt nytt vaccin ca 8 år att ta fram, testas, godkännas och produceras. Hört vissa som gissat på kanske 3-4 år som bäst för vaccin om vi skippar de normala rigorösa testerna och normala tidplaner.
 

martinot

Aktiv medlem
Kanske? Ja, det är ju rätt oklart än så länge hur många som smittats. Det är inte speciellt konstigt att kunskapsläget om det är lågt för närvarande. Ju mer tiden går desto mer vet vi.
Stämmer. Tyvärr så har Sverige/FHM varit dåliga på att ta fram tester och bra dataunderlag för detta. Tex. så satsade man tidigt och direkt i Sydkorea på att ta fram testmetoder och masstester av befolkningen. De har idag mycket bättre information och data om smittan hos sin befolkning än vad FHM har om läget i Sverige.

Stor klasskillnad i agerandet och tillvägagångsättet mellan dessa länder.

Sydkorea satsar på att få fram vetenskapliga data och mätmetoder. Sverige/FHM/Tegnell gissar/tror.
 
ANNONS