Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur konvertera stor mängd bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

Raderad16

Avslutat medlemskap
Har 270 st bilder i formatet TIFF och vill göra om dem till JPEG.
Finns det något snabbkommando eller knep i Photoshop CS2 för det?
Det tar sin lilla tid annars att göra om dem en och en.
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Tack på förhand.
Mvh Lena

Ja det finns... jag gör detta väldigt ofta eftersom ajg egentligen bara har TIFF filer i min maskin. Lösningen heter Funktionsmacro.

Du spealr in allt du gör med macro funktionen i Photoshop, sedan klickar du bara på play knappen och PS gör allt du gjort automatiskt åt dig på alla bilderna blixtrande fort!

macrot du sparat kan du sedan använda hur oftadu vill i framtiden så lägg ner lite tid på det så att det funkar som det ska.

Du ahr en palett som heter funktionsmakron, skapa ett nytt bara och döp det til lnågonting bra.
sedan gör du bara dom sakerna du brukar göra och tryck sedan på stop symbolen. sedan play och den kör dina komandon på resterande bilder!

jag brukar göra detta:

konvertera till s-rgb
ändra till 8 bitar
ändra till storlek jag vill ha på bilden
spara som

Det är vad mitt makro innehåller.

har kanske 4-5 olika beroendes på storleken på bidlen jag ska ha

Nordik skrev:
Har 270 st bilder i formatet TIFF och vill göra om dem till JPEG.
Finns det något snabbkommando eller knep i Photoshop CS2 för det?
Det tar sin lilla tid annars att göra om dem en och en.
Hoppas någon kan hjälpa mig.
Tack på förhand.
Mvh Lena

Om du kan en aning programmering kan man skripta jobbet rätt enkelt med tex vbscript.

ANNONS
Götaplatsens Foto