Annons

Hur koppla kamera till GPS?

Produkter
(logga in för att koppla)

angelcom

Aktiv medlem
Hej. Hur kopplar man kameran till en GPS?
Vilka kameror kan göra det?
Vilka GPS kan användas?
Fungerar det sladdlöst?

..och för att redan nu svara på den obligatoriska frågan som annars dyker upp:
VARFÖR göra detta?
För att det är kul så klart!

Hör av er.
Garbis H. Sarafian, Aneby

Har inte så stor koll på andra kameramärken. Nikons D1X, D2X och D200 går det att göra på. Kopplas med sladd till den 10-poliga trådutlösarkontakten på kameran. Detta kräver att GPS:en klarar NMEA och då skrivs informationen in i bildens exifdata. Sladden är apdyr och slutar i en stor klump med ny 10-polig kontakt för att ansluta tex trådlutlösaren i och en vanlig serieport till GPS:en. Det betyder att du måste ha ytterligare en sladd till GPS:en med serieportsanslutning.

Det finns en tillverkare som gör en kort sladd du ansluter till kameran och som slutar i ett fäste för GPS:en som du sätter i blixtskon på kameran, även den lösningen dyr och då för några specifika modeller av GPS. (För D1X resp D2X/D200)

Sony har utannonserat ett alternativ med en liten GPS-mottagare (GPS-CS1) som inte visar något utan bara sparar på sig en väglogg (dvs tid och plats under din vandring) och inte kopplas till kameran alls.

När du kommer hem till dator tar mjukvara och parar ihop bilden med var den är tagen genom att titta på tiden bilden togs. Detta har nackdelen att man måste ha rätt tid på kameraklockan. informationen skrivs in i efterhand och tydligen ska den spara platsinformation var 15:e sekund så åker man i snabba fordon kan det bli en liten diff. Men jag vet inte hur exakt den är i övrigt. Programvaran finns bara till windows hävdar Sony.

Men just denna metod är möjlig att göra med "vanliga" GPS:er som har kan spara en log med vägdata. Jag har hört att folk gjort egna sådana ihopparningsprogram. Där kan man börja med knepet att plåta av GPS:ens skärm när man ger sig av så ser man när man kommer hem om det finns en tidsdiff som man ska kompensera för.

Senast ändrad:
Ok. Tack för svaret Max! Finns olika lösningar alltså. Vilka här på Fotosidan har en fungerande GPS-lösning och hur har ni gjort?

Jag köpte själv en GPS för träningsbruk och insåg sedan att jag kunde använda denna för att få in positionen i mina fotografier. Jag gjorde ett eget program som synkar GPS-data med exponeringstiden i EXIF-data i JPG-bilder, och som fungerar oberoende av kameramärke. Just nu fungerar det endast för Garmin GPS:er (eller närmare bestämt hps-formatet) men om någon vill prova finns programmet att ladda hem under http://software.copiks.se/photomapper/. (Helt gratis, utan begränsningar).

Har också lagt in en koppling till Google Earth så att man kan få upp sina bilder direkt i kartan.

Eftersom programmet inte är jättegrundligt testat kan jag dock rekommendera viss försiktighet, t ex att testa först på kopior av fotografierna.

angelcom skrev:
VARFÖR göra detta?
För att det är kul så klart!

Håller med! Det öppnar för grymt coola digitala fotoalbum. Man kan t ex tänka sig en Google Earth-liknande lösning där man kan se var på jorden man tagit foton och när man klickar på dessa platser så ploppar bilderna upp. Sen har man tidsaxeln också så man kan sortera bilderna både i tid och rum. Möjligheterna är oändliga.

Johannes

Har just lagt ut en uppdatering av mitt program (http://software.copiks.se/photomapper/) som nu också stödjer formatet GPX vilket borde betyda att det inte bara är Garmin GPS:er som kan användas. Har dock inte hunnit testa detta alltför mycket.

Har också gjort förbättringar i Google Earth-exporten, med fler inställningsmöjligheter.

Det går säkert i teorin att få det att fungera med Linux om man plockar hem källkoden och kompilerar själv. Programmet kräver en del 3:e-parts "libbar", Qt 4.2 (för GUI), Exiv2 (för EXIF läsning/skrivning) samt QuaZip (för att zippa kmz-filen till Google Earth) men alla dessa skall mig veterligen gå att köra på Linux.

Tyvärr har jag själv ingen Linuxinstallation hemma så jag har ingen möjlighet att fixa det själv.

wow... den där sista var ju trevlig...

men hur funkar det när man ska synca exif med gpsens minne?

Den har jag funderat på tidigare men inte kommit till skott.

Den är nog smidigare än att spara waypoint med vanlig gps för varje fotoposition, minnet är ju som sagt dåligt ibland/ofta.
Vet du om man exporterar data till ASCII/excel fil?

Går at göra med Iview och ser då ut ungefär såhär.

File Name File Type File Size Latitude Longitude Altitude
DSC_1964.JPG JPEG 4,3 MB N 059° 19' 09.00' E 018° 02' 20.00' 177,00m

riktigt trevligt program du skapat gillar det skarpt och blir riktigt sugen på att skaffa mig en gps nu efter att ha testat med dina testfiler. :-D

ANNONS
Götaplatsens Foto