Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
hur länge kommer 12mp och 4 år gammal teknik att räcka?
- Trådstartare Runningwithscissors
- Start datum
Palletheking
Aktiv medlem
Jag är dåligt insatt i modellernas filmegenskaper, men har läst att både D5200 och D600 skall vara bättre för film. Men sen läste jag Thom Higans recension av D600 där han hävdar att D800 är klart bättre på film än D600. Lite förvirrande. Någon som kan reda ut begreppen.
The_SuedeII
Aktiv medlem
Både D800 och D600 kör vad man kallar för "sparse sampling" - vilket innebär att de har ganska mycket moire även om de håller hög videobildsupplösning. Moiren är dessutom olika beroende på om man tittar på vertikala mönster (staket, saker som är randiga på höjden som t.ex kostymer osv) eller på horsisontella mönster som de flesta tegel och andra horisontellt löpande linjer.
D800 har bra upplösning, men extremt dålig resistans mot vertikal moire. D600 har ingen bländarstyrning i videoläget, och lite andra sorters artefakter i bilden.
D5200 och D7100 är fullsamplade, dvs i stort sett omöjliga att framkalla moire med. De har högre verklig bildupplösning än både D800 och 5Dmk3, och de kan dessutom skärpas mycket, mycket hårdare utan att man får problem.
...............
Om man har något annat mål förutom att skärpedjupet ska vara så löjligt kort som möjligt ger en D5200 på ALLA sätt (brus, upplösning, färgåtergivning, HDMI-signalens renhet>äkta 4:2:2, resistans mot moire, renhet och färg på högre ISO, ljud in muxat i HDMI-signal ut, osv , osv) bättre bild än både D800 och 5Dmk3. Det enda den saknar är bländarstyrning av -G objektiv (Nikon-objektiv utan bländar-ring).
Vill man tro eller påstå något annat är det bara att erkänna att man aldrig jämfört.
D7100 har allt 5200 har, lite till, och dessutom samma bländarstyrning dom D800 (1/8Ev steg kontinuerligt under filmning).
D800 har bra upplösning, men extremt dålig resistans mot vertikal moire. D600 har ingen bländarstyrning i videoläget, och lite andra sorters artefakter i bilden.
D5200 och D7100 är fullsamplade, dvs i stort sett omöjliga att framkalla moire med. De har högre verklig bildupplösning än både D800 och 5Dmk3, och de kan dessutom skärpas mycket, mycket hårdare utan att man får problem.
...............
Om man har något annat mål förutom att skärpedjupet ska vara så löjligt kort som möjligt ger en D5200 på ALLA sätt (brus, upplösning, färgåtergivning, HDMI-signalens renhet>äkta 4:2:2, resistans mot moire, renhet och färg på högre ISO, ljud in muxat i HDMI-signal ut, osv , osv) bättre bild än både D800 och 5Dmk3. Det enda den saknar är bländarstyrning av -G objektiv (Nikon-objektiv utan bländar-ring).
Vill man tro eller påstå något annat är det bara att erkänna att man aldrig jämfört.
D7100 har allt 5200 har, lite till, och dessutom samma bländarstyrning dom D800 (1/8Ev steg kontinuerligt under filmning).
Palletheking
Aktiv medlem
Ok, tack för bra svar
Kiboko
Aktiv medlem
Hej!
Jag har D800 och D700 och förvånas varje gång hur bra D700 står sig med sina 12 mp.
//Lasse
Samma här. Trodde först inte jag skulle vilja behålla, eller använda D700:an efter att jag köpt D800 ... Men den följer med på de flesta uppdrag, och vid en del uppdrag som enda kamera.
Det enda i det fallet som jag inte gillar, och som gör att jag så småningom kommer att avyttra min D700, är att jag behöver två batteriladdare och två uppsättning av batterier för längre uppdrag ...
Bengf
Aktiv medlem
Både D800 och D600 kör vad man kallar för "sparse sampling" - vilket innebär att de har ganska mycket moire även om de håller hög videobildsupplösning. Moiren är dessutom olika beroende på om man tittar på vertikala mönster (staket, saker som är randiga på höjden som t.ex kostymer osv) eller på horsisontella mönster som de flesta tegel och andra horisontellt löpande linjer.
...............
Men Panasonic GH3 klår väl hela bunten med råge, eller gör den inte det, vilka inställningsmöjligheter för filmning som den kameran också har.
nutte
Aktiv medlem
Var har du sett att D7100 har samma bländarstyrning som D800? (jag har bara sett att man Inte kan ändra bländare på D7100 under filmning, samma som D5200/D7000)bättre bild än både D800 och 5Dmk3. Det enda den (5200) saknar är bländarstyrning av -G objektiv (Nikon-objektiv utan bländar-ring).
The_SuedeII
Aktiv medlem
Var har du sett att D7100 har samma bländarstyrning som D800? (jag har bara sett att man Inte kan ändra bländare på D7100 under filmning, samma som D5200/D7000)
En av de mer initierade japanerna hos Nikons utvecklingsavdelning sade att de fortfarande arbetade på det, funktionen fanns i ett par av beta-kamerorna som var ute för testning (men saknades i ett par av de med senare serienr på FW).
Det finns två anledningar för Nikon att separera bländar- spegel- och slutarmotor, den ena är att kunna köra LV-fotografering utan att fälla spegeln mellan varje bild, den andra är att kunna styra bländaren utan spegelfällning.
Det finns ingen anledning för Nikon att göra kameran dyrare (fler motorer, mer komplicerad mekanik) om de inte får något ut av det i ren funktion.