Annons

Hur löser ni upplättningsblixt, synktid och korta slutartider?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Hur löser man detta problem:
Om man i solsken (snabb slutartid) vill ta en bild med upplättningsblixt, har en kamera med synktid 1/125, kort skärpedjup och tex en 100-film?

Det troliga är ju då att bakgrunden blir felexponerad (mörk).
Hur skulle det funka om man tex kör på High Speed synk (Canon 420 EX). Blir upplättningen tillräcklig?

Man kan ju välja en långsammare film, men det är ju inte alltid det funkar eller ens räcker.

//Jocke

Det var snabbt!
Det hade jag inte tänkt på. Kanske är enda alternativet?

//Jocke

Men.. jag kanske är trög nu.. Men vad är problemet.. ??

Om du befinner dig utomhus en solig dag och vill ta ett porträtt, och vill ha en liten upplättningsblixt (kanske pga motljus). Så ställ då kameran på Av eller M. Kameran mäter det befintliga ljuset. Vill du ha exponerat efter bakgrunden, så mäter du på bakgrunden och sen komponerar om. Använd sedan blixtens FP-läge. Då kommer bakgrunden att exponeras korrekt och ansiktet att lättas upp av blixten.. Om upplättningen blir tillräcklig beror på avståndet till huvudmotivet.

Nja, det är nog jag som är den tröge.

Om kameran mäter det befinliga ljuset på motivet och föreslår en slutartid på 1/500 med f2.8 (som jag valt) och kameran har en synktid på 1/125, blir det inte fel då?
Vad menar du med FP?

FP = High Speedd sync.. Detta innebär ju att du med din 420EX kan plåta med 1/500 och ändå få blixt. Men blixten måste stå i detta läget har jag för mig.

Som jag misstänkte. Får helt enkelt prova lite och skriva upp och jämföra olika resultat.

//Jocke

ANNONS
Götaplatsens Foto