Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Hur lyfta fram ögats färg?

Produkter
(logga in för att koppla)

JoakimS

Aktiv medlem
Hej
Mitt fotointresse har tidigare inte varit så inriktat på modell-foto, men jag tänkte att det kan vara kul att testa detta också. Jag ser ofta bilder i litteratur och på nätet där ögats färg framträder mycket klart. Då jag tar mina bilder så visst syns färgen men det riktigt klarblå får jag sällan fram. Hur bär ni er åt? Är det en fråga om efterbehandling? Jag antar att belysningen spelar stor roll?

JoakimS skrev:
Är det en fråga om efterbehandling?
Visst är det det. Är du hemma i Photoshop?

Det finns massor olika sätt att göra detta, men så här brukar jag oftast göra:
Dra en markering runt ögat, lägg på ludd (radie 2)
Öppna sen "hue/saturation" (Ctrl+U)
klicka för "colorize" sen är det bara att dra i reglagen.

Ett annat, kanske det enklaste, sättet, är att välja "Sponge tool" (svampen), se till att "saturate" är förvalt och dra lite över ögat.

Hoppas det här har hjälpt dig lite på traven, och lycka till.

p.s. Jag har nyligt kommit fram till att man kan oxå använda sig av "oskarp mask" på ögonen för att få färgen att framträda lite starkare.

Tack Martin!
Jo det hjälper mig säkert. Jag har alldeles för dåliga kunskaper i Photoshop. Skall ta och testa ditt tips, så får vi se. :)

Hmm, visst kan man lyffta och curva färger i Photoshop men det gäller ju att lägga grunden i/under fotograferingen!

Om modellen har blå ögon så kan man utnyttja färglärans alla filosofier.

Genom att placera två komplementärande färger vid/nära varandra så lyffts upplevelsen av färgkontrast och helt klart upplevelsen av "stuns" i färgerna avsevärt.

Ex, på komlemetära färger är Lila/gul, oragen/blå,, testa så ser ni vad jag menar!

mvh Niclas,

Färgade linser ger nog en bra effekt men det är lite överkurs för min del :). Men att stylingen spelar stor roll och attt använda färgläran är nog något som jag borde tänka på.
Tack.

ANNONS
Götaplatsens Foto