Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur märker ni era bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

ajm991

Aktiv medlem
Hej på er!
Jag säljer en del bilder, både digitala och framkallade kopior. Jag har lite beslutsångest hur jag ska märka dem!
På kopior, sätter ni dit ert namn? Eller sätter ni etikett på baksidan?
Om ni sätter dit ert namn, hur stort? Gör ni likadant på webbilder som på framkallade?
Visa gärna lite exempel!
Om ni använder etikett, vilken sort?

Jag säljer främst bilder till privatpersoner, ifall tidningar eller liknande frågar efter digitala bilder så brukar jag inte märka dem, utan jag ger dem instruktioner att sätta mitt namn/firma i bildtexten.

Etikett på baksidan när det gäller ge-bort-pappersbilder som inte ska/får publiceras.

Digitala bilder som ska publiceras på webb eller i tidning märkes inte rent fysiskt men användningsområdet (utöver pris, betalningsvillkor mm) dokumenteras i ett beställningserkännande som jag mailar över tillsammans med bildfilen,

"Digital bild 20071012_d2x_00001.jpg (bifogas) på Anders Andersson på ponnyn Black Devil vid prisutdelning efter dressyrtävling hos Lunds Ridklubb 2007-10-12.
För engångspublicering i tidningen "Sporren" i november 2007.
Fotografens namn "Foto: Bo Johnsson" anges vid publicering.
Se även Bildleverantörernas Förenings leveransbestämmelser (bifogas i separat pdf-dokument)"

ANNONS
Götaplatsens Foto