Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur man far bilder att se gamla ut i photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

aljosha

Ny medlem
Hej.
Jag har fatt en fotouppgift.
Att andra bilder i photoshop sa att dem ser ut som om dem ar tagna i borjan av 1900talet till 1950. Nagon som har tips?

Hej

1 Gör ett nytt lager av bilden.
2 Gör undre lagret svartvit
3 Gör övre lagret till färg, gärna med varm ton ( gul )
4 minska opaciteten på övre lagret efter behag
5 addera ev repor

Kolla så att du har ett motiv som passar och att du inte har allt för häftig stuns i bilden. På 50-talet var ju många objektiv lite mjuka.

kolla exempel här:

http://www.photo.net/photodb/photo?photo_id=2661001

mvh
Peter

Tusen tack for tipset. Jag ska prova det!

Kan du forklara vad du menar lite med "for haftig stuns"
Jag har en Nikon D70. med tva sigma objektiv 28-70mm och ett 70-200mm.
Hur och nar/tidpunkt skulle det bli bast om jag fotar da? for att fa det sa mjukt som mojligt?

janet skrev:
Hej.
Jag har fatt en fotouppgift.
Att andra bilder i photoshop sa att dem ser ut som om dem ar tagna i borjan av 1900talet till 1950. Nagon som har tips?

Ett tips för bättre toning än den som Peter föreslog är att gör din bild svartvit (med valfri metod, jag brukar använda channel-mixer). Skapa ett nytt lager med en färg som du vill tona med. Du kan utgå från röd 162, grön 128 och blå 101 (tips jag fick av någon)

Skapa en lagermask kopiera den svartvita bilden till lagermasken. Markera lagermasken och gå in i "curves". Dra ner det vita och svarta till 0 men dra upp mellantonerna till normal nivå. Välj blending-läge "Color".

Skapa lite repor eller fläckar så kortet ser använt ut.

Ytterligare ett tips:

1. Välj Image - adjustment - desaturate, för att ta bort färgmättnaden.

2. Image - adjustment - variations och ställ ner reglaget i dialogrutans överdel som avgör hur mycket "effekt" man ska lägga på. (har inte ps framför mig och kan inte komma ihåg vad det heter).

3. Lägg på lite gult och rött genom att trycka på bilden för "more yellow" och "more red".

PN

De gånger jag gjort sådant så har jag justerat kontrasten så att bilden får mindre kontrast (curves). Jag brukar åxå lägga på en gnutta guassian blur för att bliden inte ska se "för skarp" ut.
Detta gör man genom att duplicera lagret med bilden och köra gaussisk oskärpa (för att ta det på svenska) på detta med "lite lagom" radie. Sedan kan du ändra opacitet på detta för att styra hur oskarp du vill ha bilden.

Man kan äver skapa ytterligare ett lager som man fyller med 50% grått. Lägga till brus på detta lager och sedan lägga på lite gaussisk oskärpa på bruset. Välj sedan "overlay" som lageregenskap och justera effekten med opacity. Då får man en lite "smutsigare" bild.

Sätten är många. :)

Sedan gör man den ju åxå lämpligen svartvit i channel mixer och lägger på en lite gul ton, som andra redan beskrivit.

egentligen är ju förra sekelskiftets bilder riktigt skarpa och brusfria.
iaf dom från studios eftersom dom ofta gjordes på glasplåt (gissar jag..) och kontaktkopierades.
jag har bilder från 1800-talets slut som har enorm skärpa och ett otroligt kort skärpedjup.
bilderna från 1920 och framåt börjar likna vår tids bilder lite mer när det gäller brus.
men det här är ju bara min egen samling gamla kort, så det är ju inte säkert att det stämmer rent generellt.

vill man lägga på korn så kan man bland annat göra så här.
själv har jag även snott vikmärken från andra gamla bilder när jag försökt få bilden att se sliten ut och lagt på i ett eget lager som jag ändrat till lite olika blandningslägen på.
exempel på det

det där med lägre kontrast stämmer nog oxå bra.
jag kan inte hitta några gamla bilder med absolut svärta i. och dom flesta är bruntonade.
här har jag försökt göra en egen variant men jag missade svärtan i håret bl.a.

ANNONS
Götaplatsens Foto